Vattenansluta espressomaskin...

Coriander

Well-known member
Hej

Tänkte bara sondera terrängen lite och höra om det är någon som vet hur man ansluter en espressomaskin till sitt eget va, ex.vis en la spaziale vivaldi II?

Antar att en rörkrökare måste komma hem och kapa och greja med vattenrören under diskbänken...

Hur lång ifrån kan maskinen stå? måste den vara i närheten eller kan man möjligtvis förlänga vattenslangarna? Sen ska väl slangarna helst gå under köksbänken oxå...
 

Maglite

Well-known member
Jag tog hem svärfar, som är rörmokare, när jag anslöt min Vivaldi II:a. En rörmokare är nog bra att ha, om inte annat för verktygen. Men jag tror också det finns rörkopplingar som du skruvar in i en befintlig ledning, vet dock inte vilket flöde du får genom en sådan. Det borde dock inte vara något problem om du har vattenfilter eftersom det förmodligen begränsar mer än rörkopplingen.

Jag tror inte slanglängden är något större problem. Vi anslöt ett såndäringa plaströr som man normalt använder för diskmaskiner och dylikt, dom finns iallafall i 5-meterslängd, förmodligen 10 också. Det är ju rätt praktiskt eftersom dom är böjbara. Det som var lite lurigt när jag anslöt min var att gängan på Vivaldin inte riktigt var standard, så man var tvungen att hitta en liten adapter, som tur var hade han en i sin buss.

Och som sagt, vattenfilter är bra att ha.
 

zix

Well-known member
Det är inga problem att ansluta från kallvattenröret in till diskbänken. Så gör man med diskmaskin också, det funkar fint. Själv har jag två "seriekopplade" T-kopplingar från kallvattenröret, varav den ena går till diskmaskinen och den andra till espressomaskinen, som är en levamaskin. Det är inga som helst problem med vattentrycket till levan, och den har inte ens nån pump i sig utan är helt beroende av trycket i rören för att kunna fylla kokaren.

Du bör sätta på en kulventil också, så att du kan stänga av flödet till maskinen. Sen måste du inte ha just kopparrör från T-kopplingen, det finns fina slangar som går lika bra att koppla dit. Beror ju mycket på var och hur långt du ska dra - är det en längre sträcka så ska det allt vara rör för att det ska se snyggt ut, men behöver du bara dra en kort bit, och det egentligen bara ska upp igenom diskbänken och in i maskinen, så är det betydligt enklare med slang. Finns slang med kopplingar redan ditskruvade i varje ände, hur smidigt som helst.
 

AA

Skottjägare
Du hittar säkerligen dom hos i pricip alla VVS-firmor/rörkrängare. Jag har sett sådana på både Bahaus och Hornbach så det finns nog hos många av GDS-butikerna med.

/AA
 

zix

Well-known member
Hade ingen aaaning om att man skulle reglera trycket in för vattenanslutna pumpmaskiner.
Se där, ännu en fördel med leva ;) Där sköter fjädern (eller ens egen arm) trycket, och vattenpelaren i själva pistongen är mekaniskt isolerad från trycket in under extraktionen, funkar nästan precis exakt som en trumpetventil.

Hur lågt ska trycket vara då? Eller räcker det med att det är konstant?
 

Coriander

Well-known member
Ok, slow down... Många fina tips, jag tackar för hjälpen! Vad man känner ångest för är bl att borra hål i den nya ek-bänkskivan. Blir svårt att sälja in hemma... Maglite, ser att du har en vivaldi 2:a. Är du nöjd?
 

Maglite

Well-known member
Kort sagt: Väldigt nöjd.

Det finns egentligen inget jag är missnöjd med. Den gör bra espresso, den är förlåtande, så espresson blir sällan dålig. Ångkapacieten är enorm, tror inte man kan göra slut på ånga :). Skumning går som en dans, lite snabb, men det går ju att trimma ner den lite med ett nytt ångmunstycke. Jag brukar rätt ofta plocka ut ca 1 liter hetvatten för snabbstart av tex pastakok, vilket är rätt praktiskt.

En möjlig nackdel är att den drar en del ström och att timern är ofantligt dyr.
 

AA

Skottjägare
Hur lågt ska trycket vara då? Eller räcker det med att det är konstant?

Olika tillverkare rekommenderar olika min-maxtryck men själv så har jag satt 1,5bar till maskinen. Pumpen står på 7 bar och det ger ett bryggtryck på 8,5 vilket genererar härligt smaskiga extrationer.

Anledningen till att man vill ha en tryckregulator (vilket ni säkert vet) är att trycket i ledningen varierar stort beroende på var man bor och vilken tid på dygnet det är.
Värsta exemplet jag vet var en kompis som hade 2 bars skillnad på bryggningarna mellan dagtid och kvällstid. Gissningsvis en industri eller ett företag som använde mycket vatten på samma stamledning som hans hus satt på.

Ha de´

/AA
 

Coriander

Well-known member
Angående en slukande strömförsörjning på la spazialen: Jag såg en finländsk medborgare som annonserade ut en Spaziale S1:a på RK och han hade gjort följande: "Steam boiler insulated with rock wool, power consumption dropped 20-25%".

Det kanske är möjligt på S2:an med...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp