Vad är detta för kvarn

GLC

Well-known member
Tjena,

Är det någon som vet vad det här är för kvarn?

picture.php


Enda ledtråden jag har är Coffee Queen men den är väl bara ombrandad. Någon som känner igen den?

/Peter
 

GLC

Well-known member
Efter en snabb googling är jag beredd att hålla med. Snyggt jobbat Ante!

Är den något att ha? Vad kan man jämföra den med i prestanda och kvalitet? Behöver inte direkt en till kvarn men det kliar ju alltid i köp-fingret.

Var kan man tänkas hitta reservdelar till en sån här, t.ex malskivor? Hittade inga på espresso-xxl.de efter en snabbare sökning iaf.

Tack!
 

GLC

Well-known member
Tack igen! Kanske kan vara nåt att fundera på, vill inte ha högre ljudnivå men samtidigt har den mer än dubbelt så stora malskivor som min Brasilia BFD som jag har idag.

Vad tror du den kan jämföras med om man översätter till andra kvarnar? Mazzer mini eller är den mer åt Rancilio Rocky?
 

GLC

Well-known member
Väcker denna till liv igen med en annan kvarn. Nån som vet vad detta är för märke och modell?


picture.php
 

GLC

Well-known member
Förresten, hur ställer sig en RR45 mot t.ex en Mazzer mini eller liknande?
 

Daffy Duck

Well-known member
Förresten, hur ställer sig en RR45 mot t.ex en Mazzer mini eller liknande?

Jag har inte jämfört kvarnarna samtidigt och på samma maskin, men Brasilian är en större och kraftigare kvarn. Maler betydligt snabbare än Mazzern, ca 2,5 g / s. Smakmässigt har jag svårt att säga något om vilken som är bäst, men mitt tips ligger nog på Brasilian. Detta under förutsättning att den är i bra skick. Dosatorn på Brasilian är mycket trevligare än Mazzerns dito.
 

GLC

Well-known member
Tar en till medans tråden är varm. Nån som kan gissa sig till denna?
 

Bilagor

  • 1768944962111.jpg
    1768944962111.jpg
    14.5 KB · Visningar: 78

GLC

Well-known member
Någon som har en gissning?

Skall kika på den imorrn men vill gärna ha lite förhandsinfo från experterna.
 

GLC

Well-known member
Var och kikade på den idag. Tog en bättre bild också. Den är ombrandad som Coffee Queen, säger inte så mkt mer om den faktiskt. Hade dock ett barn på armen så jag kunde inte gå in så djupt i den som önskat.

Den fanns en manual till där märket var Innova. Hittar inget mer om det på nätet, tror inte det är kopplat till Ascaso på något sätt men vem vet. Någon som har nån idé utifrån den här bilden?

kvarn.jpg


I övrigt såg den väldigt fräsch ut och dosatorn kändes sjukt stabil.
 

Daffy Duck

Well-known member
Var och kikade på den idag. Tog en bättre bild också. Den är ombrandad som Coffee Queen, säger inte så mkt mer om den faktiskt. Hade dock ett barn på armen så jag kunde inte gå in så djupt i den som önskat.

Den fanns en manual till där märket var Innova. Hittar inget mer om det på nätet, tror inte det är kopplat till Ascaso på något sätt men vem vet. Någon som har nån idé utifrån den här bilden?

I övrigt såg den väldigt fräsch ut och dosatorn kändes sjukt stabil.

Det ser ut som en Anfim Super Lusso.
I så fall har den 75 mm skivor och snurrar med ca 800 rpm.

Det skulle inte förvåna mig om Ascaso (tidigare Innova) har tillverkat den, då de tillverkar delar till de flesta klassiska "italienska" märkena.

http://www.anfim.net/en/prodotti/super_lusso.html?keepThis=true&TB_iframe=true&height=350&width=550
 

GLC

Well-known member
Snyggt DD, you are my hero! Nu ska vi se vad de vill ha för den...

Tusen tack!
 

Mathias

Well-known member
Här är ett foto hur det ser ut inuti en Obel/Bregant:



Kan bli en trevlig kvarn utan doserare och med väldigt kort utlopp om man fixar till en ny frontdel eller ett helt nytt hus.
 

Mathias

Well-known member
GLC, letar du fortfarande efter en kvarn? Jag kan tänka mig att sälja en Obel/Bregant. Projektet kommer nog ändå aldrig att påbörjas.



Denna är en Mac Italia rebadge.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp