Vad sägs om Anfim KS Self?

Fillip

Active member
Är i kvarnbytar-funderingar och har kollat in Anfim KS Self.
Det som jag fastnat för hos den är den smidiga formatet och att den känns rejäl och gedigen när jag varit och klämt på den.
Skulle vara finfint att få lite synpunkter och tankar från såväl ägare som av andra kvarnkunniga! :)
Vad motiverar att satsa lite mer och köpa Selfen än istället för att köpa t.ex en Rocky?
 

Pac

Maskindoktorn
Anfimarna är riktigt fina och tysta kvarnar. Jag körde min anfim i drygt två år och var kanonnöjd med den. Den mal svalt och har hyffsat bra inställningsmöjligheter. Att det är steginställning på den kan kännas som en begränsning men man lär sig att hantera det ganska enkelt efter ett tag.

De har egentligen inga direkta problem som man inte kan hantera. En bra kvarn. :)
 

zix

Well-known member
Malverket är bra byggt. Rejäla grejer.
Fördelen med de fasta stegen ser du snabbt om du även gör annat kaffe än espresso. Det är en riktigt bra allroundkvarn på det sättet.

Kaffet fastnar i "näsan" på den, och det blir kvar kaffe i malhuset, men de nackdelarna har varenda annan doserarlös kvarn på marknaden också, utom en eller två som är betydligt dyrare.
 

Fillip

Active member
Härligt att se att ni har positiva erfarenheter av den :)
Jag har verkligen fastnat för den, den ligger ju egentligen i överkant på min budget men det känns som en bra kvarn att satsa på. Dels för att det verkar vara toppenkvalité men även att det känns som att det kommer dröja innan jag "växer ifrån" den.
Jag får ha ett rådslag med mitt bankkonto helt enkelt :)
 

vanhoffen

Well-known member
tycker du ska satsa på den.. en mycket bra kvarn för pengarna och att det är steg på den är en klar fördel när man växlar mellan espresso och tex press.. går på ett kick.
Den är även lätt att plocka isär och göra rent.
och vad gäller att kaffet samlas i malhuset: tror det finns en tråd med en lösning på det problemet.
återkommer om det.

Som du säger så dröjer det ett tag att växa ifrån den. Kompisen jag köpte den utav böt upp sig till en mazzer mini..
Du kommer nog vara nöjd tills mazzern helt plötsligt hägrar på horisonten:D

/nöjd anfim ägare
 

doppio

Well-known member
Jag har en sån och är nöjd med den. Det är väl ingen Mazzer-kvarn direkt, men så ligger den ju på ett lite mer humat pris också.

Som sagt kaffet har en tendens att fastna, men det är inget större problem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp