Italcaffè

Satyricon

Well-known member
Såg vid ett besök på MediaMarkt att de har börjat sälja kaffe av märket Italcaffè. Fanns en imponerande produktlinje, cirka 10 blandningar över hela skalan varav en del med 70-90 % robusta. Någon som har prövat Italcaffè?
 

bsod

Well-known member
Tyckte jag såg en påse med 100% robusta innan jul på MM Barkarby - tänkte köpa, men blev för feg och snål.:unsure:
 

exxy19

Well-known member
Är det någon som känner till de olika blandningsgraderna mellan arabica och robusta för de olika sorterna?

Jag har kollat runt lite men inte kunnat hitta någon info.

Jag plockade sortimentlistan från sidan: http://www.italcaffeshop.com

De som vet får gärna fylla på i listan (det räcker ju med att ange andel arabica).

Coffee Beans:
Espresso Casa
Gran Gusto
Dolce Crema
Gusto & Aroma
Gran Crema
Prestige Bar
Royal Bar
Excelso Bar 85%
Elite Bar 100%

Väntar med spänning. :lol:
 

Furioso

Active member
Jag har en lista med alla blandningar som du kan få.
Eftersom jag kan se att du finns i Eskilstuna så kan du komma till Aposto Espressobar på Fristadstorget 1. Jag ser till att den finns där idag.
 

exxy19

Well-known member
Då jag varit och hälsat på och fikat hos generalagenten, visade det sig, så har jag nu tillgång till verifierad information om förhållandet arabica/robusta i de olika sorterna.

Här kommer en lista för de som är intresserade, jag har bara angett mängden arabica (resten får ni räkna ut själva).

Coffee Beans:
Espresso Casa ?
Gran Gusto 10%
Dolce Crema 15%
Gusto & Aroma 20%
Gran Crema 30%
Prestige Bar 55%
Royal Bar 70%
Excelso Bar 85%
Elite Bar 100%

Tack Furioso för all: info, trevlig pratstund och väl tillrett kaffe.

:coffee:
 

Furioso

Active member
Då jag varit och hälsat på och fikat hos generalagenten, visade det sig, så har jag nu tillgång till verifierad information om förhållandet arabica/robusta i de olika sorterna.

Här kommer en lista för de som är intresserade, jag har bara angett mängden arabica (resten får ni räkna ut själva).

Coffee Beans:
Espresso Casa ?
Gran Gusto 10%
Dolce Crema 15%
Gusto & Aroma 20%
Gran Crema 30%
Prestige Bar 55%
Royal Bar 70%
Excelso Bar 85%
Elite Bar 100%

Tack Furioso för all: info, trevlig pratstund och väl tillrett kaffe.

:coffee:

Hej
Blandningen i Espresso Casa är 70% arabica :D
 

Satyricon

Well-known member
Var på MediaMarkt Kalmar i dag och köpte ett kilo Italcaffè Gran Gusto (90 % robusta, 10 % arabica). Låter kanonintressant. Det var flera blandningar i Italcaffès palett som kändes lockande; många har hög robustahalt, men även 100 % arabica finns.
 

Bilagor

  • DSC_0319.jpg
    DSC_0319.jpg
    51.6 KB · Visningar: 56
  • DSC_0320.jpg
    DSC_0320.jpg
    187.6 KB · Visningar: 53

zero

Active member
Jag har en lista med alla blandningar som du kan få.
Eftersom jag kan se att du finns i Eskilstuna så kan du komma till Aposto Espressobar på Fristadstorget 1. Jag ser till att den finns där idag.

Kul att någon har tagit espresson seriöst i Eskilstuna, har tänkt på den lokalen själv.
Hoppas allt går bra och att du lär folket att dricka en snabb jävel.
Kommer in till sommaren när mamma och pappa står på besöklistan....
 

Malabar

Well-known member
Påminner mycket om hyllorna på MM i Nacka. Blev helt förvirrad av alla kaffesorter. Nyfiken på provsmakningen.
 

Satyricon

Well-known member
Påminner mycket om hyllorna på MM i Nacka. Blev helt förvirrad av alla kaffesorter. Nyfiken på provsmakningen.

Jag trodde att alla MediaMarkt hade ungefär samma sortiment, men MM i Lund och Malmö har inte alls samma digra espressoutbud som Kalmarvaruhuset. Dessutom varierar priserna på samma vara mellan olika MM, också en överraskning. Ett halvt kilo Caffè Bravi Miscela Blu (100% robusta) kostar 49 spänn i Kalmar och avskräckande 89 i Malmö. I Malmö/Lund saknas dessutom Italcaffès blandningar helt.

Ja, man blir lite förvirrad av Italcaffès sortiment när man läser de olika påsarnas fördelning av arabica och robusta. Kan det verkligen göra så stor skillnad om en blandning har 75, 80, 85 eller 90 procent robusta, undrar man kanske.

Ska bli intressant att pröva den gula påsen, Gran Gusto, men jag kanske väntar ett tag.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp