Manuell Pre-infusion?

Jacob

Well-known member
För mig är pre-infusion något helt nytt som jag börjat leka med manuellt hemma, och jag frågar därför som novis:

1. Ska pre-infusionstiden räknas med i den totala extraktionstiden? Det är ju ändå vatten i kontakt med kaffe som gäller... eller?:huh:

2. Ökar jag risken för kanalisering med manuell pre-infusion?
 

Jacob

Well-known member
1. ja
2. nej, tvärtom.

1. Alltså, även de sekunder som förflyter under den lilla "pausen"?

2. Sitter och letar febrilt bland trådarna... Jag har för mig jag läste nånstans att det kan ställa till med problem i pucken på en enklare maskin som levererar 9 bar på en gång, vilket Gaggia Classic gör.

Om hela poängen med pre-infusion är att blöta upp pucken i några sekunder, blir det tokfel att skvätta lite vatten i pf:et under vattenkranen och sen snabbt köra igång och skjuta sin kopp? Behövs tryck? Har nog inte fattat hela poängen...
 

Marv

Well-known member
Om du är ädd att få fulllt tryck direkt kan du ha ångvredet öppet de sukunder du gör din pre-infsion, stäng sedan ångvedet och trycket byggs upp.
 

AA

Skottjägare
2. Sitter och letar febrilt bland trådarna... Jag har för mig jag läste nånstans att det kan ställa till med problem i pucken på en enklare maskin som levererar 9 bar på en gång, vilket Gaggia Classic gör.

Din maskin levererar inte 9 bar på en gång. Du har vibrationspump vilket innebär 5-6 sekunder från det att du slagit på pumpen till att du har 9 bar. En rotorpump tar 2-3 sek för att nå upp 9 bar och därför använder man ofta ett munstycke (gicleur) för låta trycket byggas upp långsammare. Normalt är en vibrapump är mer förlåtande än en rotorpump.

Mitt tips är att du skippar allt vad preinfusion heter och fokuserar på korrekta bryggningar på vanligt sätt. Känner du att du behärskar vanliga bryggningar till fullo så skall du givetivs labba. Akta dej dock för kranen! Ingen god idé!

Lycka till!

/AA
 

Marv

Well-known member
Jag är benägen att hålla med AA, därmed inte sagt att du kan labba med olika former av pre-infusion. För att du överhuvud taget skall kunna utvärdera en eventuell pre-infusion krävs att du kan leverera stabila shots från gång till gång.
 

Jacob

Well-known member
Din maskin levererar inte 9 bar på en gång. Du har vibrationspump vilket innebär 5-6 sekunder från det att du slagit på pumpen till att du har 9 bar.

Ok, va bra! Hade ingen aning.

Mitt tips är att du skippar allt vad preinfusion heter och fokuserar på korrekta bryggningar på vanligt sätt. Känner du att du behärskar vanliga bryggningar till fullo så skall du givetivs labba

Shotsen håller jämn kvalitet, men däremot byter jag ofta bönor, vilket gör det svårt att avgöra skillnader i smak. Och, nej, jag gissade att kranen inte var en snillblixt...

Tack för svar!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp