Förvaring av kaffe

polisen

Active member
Hej
Hur är bästa sättet att förvara sina kaffebönor?
Jag brukar köpa hem massa olika sorter och de ligger oftast i 1 kg påsar. Sen tycker jag om att variera. Problemet blir då att jag har massa olika påsar som jag har brutit vakuumpaketeringen på. Har någon några bra tips på hur dessa kan förvaras och hur länge håller bönerna egentligen sin karaktär när man väl har brutit paketen?
Tacksam för svar
 

Furioso

Active member
Känner igen "problemet". Jag brukar göra det enkelt för mig och rulla ihop påsen så bra det går och därefter spänna ihop paketet med en gummisnodd. Har fungerat utmärkt hittills.
:coffee:
 

larjo11

Well-known member
Det finns påsförslutare som är 15 cm breda.
Ikeavarianten duger, men de som finns i vissa kaffebutiker fungerar mycket bättre.
 

Englund

Well-known member
Klämmorna är bra, men burken Vacuvin är överlägsen med sin pump som suger ut det mesta av syret. Jag brukar förvara 2-3 påsar samtidigt i burken och det fungerar riktigt bra...
 

demo

Well-known member
när ja köper från JN så drar jag bara på en klämma på orginal påsen och lägger in den i skafferiet. Varför krångla till de?
 

demo

Well-known member
För att man vill att kaffet ska smaka så bra som möjligt?

har man en påse på säg 250gram som är relativt nyrostat.

Och jag brukar de på säg 2veckor ungefär. och sluter orginalpaketet med en klämma ordentligt.

Så finns de ingen chans i världen att nån skulle känna skillnad på samma kaffe som varit i en dyr vacumburk.

Sen om man har stora lager med MASSOR av kaffe som man vill bevara är ju en annan sak.
 

Englund

Well-known member
Intressant att du drar allas smaklökar öven en kam ;)

Men visst, har man bara en enda 250-gramspåse och försöker göra slut på den inom 3-5 dagar och försluter den noga med klämma eller motsvarande så kanske det inte är motiverat. Många av oss har dock ett par påsar öppnade åt gången för att kunna dricka det kaffe man för stunden är sugen på...och då gör behållaren en stor insats.

...eller om man vill köra exempelvis Mauro Deluxe som ligger på 1000 gr.
...eller om man får sitt kaffe uppmalt i butiken

Så det är ju bra att sätta sig in i, och förstå, andras förutsättningar innan man helt avfärdar en grej som kanske inte passar just dig.
 

demo

Well-known member
Intressant att du drar allas smaklökar öven en kam ;)



Den meningen räckte Englund för att ja ska var tyst!!

Jag kör mina påsar brukar inte ha mer än 1kilo hemma samtidigt MAX.

Och förbrukar dem ganska snabbt och då brukar de räcka i sin egen påse iaf från JN. Men de tycker ja funkar för MIG.

Ja gillar inte syrligt kaffe heller och hatar idido misty, vilket hela RK verkar tycka tvärtom mot:coffee:
 

Almapeso

Well-known member
Den meningen räckte Englund för att ja ska var tyst!!

Jag kör mina påsar brukar inte ha mer än 1kilo hemma samtidigt MAX.

Och förbrukar dem ganska snabbt och då brukar de räcka i sin egen påse iaf från JN. Men de tycker ja funkar för MIG.

Ja gillar inte syrligt kaffe heller och hatar idido misty, vilket hela RK verkar tycka tvärtom mot: coffee:

Hur var det nu med att dra alla över en kant ;)
God Helg
 

martink78

Well-known member
Tar mig friheten att återuppväcka denna tråd, håller nämligen på att läsa "Espresso Coffe The Science of Quality", en bok som är mycket teknisk och djuplodande. (Den som pluggat på teknisk högskola kommer att känna igen sig)
Där menar man att de bästa förvaringsmetoderna i fallande ordning är där kaffet förvaras:
1. under tryck i en inert gas
2. i en inert gas
3. i vakum
(Antar att förvaring i luft kommer 4 men det nämns inte i den rankingen)

Eftersom de betraktar (om jag tolkar dem rätt) CO2 som en inert gas i sammanhanget så innebär det att för nyrostade bönor så borde det bästa vara att förvara dem i en tät burk, den avgivna CO2'n kommer ju att skapa ett övertryck och dessutom agerar som inert gas. CO2 är även tyngre än luft så även om man har få bönor i en stor burk så borde detta fungera.

För bönor som inte avger någon större mängd CO2 så skulle däremot vakum metoden vara bättre, i alla fall för oss som inte råkar ha en flaska med inert gas liggandes där hemma.

För min del innebär det här att jag kommer att förvara mitt hemmarostade kaffe i tät glasburk (få se om de klarar trycket :) och köpekaffe, som vanligtvis är äldre innan jag får tag på det, med vaccuvin metod i flaska (så kommer de äntligen till nytta, de där gummikorkarna).
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp