Rancilio Silvia - funktionsfråga

dangbang

Member
Hej, har ganska nyligen skaffat kombinationen Siliva + Rocky. Mycket nöjd så lång och har lyckats få till några goda espresso. Men, har en fråga kring hur den fungerar. Situationen nedan nämns inte riktigt i manualen.

Har vid ett par tillfällen råkat ut för att den inte trycker ut något vatten genom portafiltret när jag trycker på kaffeknappen.
- Kompressorn låter men inte riktigt lika högt som "normalt".
- Inte heller lyser lampan på kaffeknappen.
- Första gången var efter ångning, andra efter att jag tagit ut varmvatten genom ångpipen.

Är detta normalt? Det jag gissar på är att det kan vara för att vattnet är för varmt för att göra kaffe och meningen är att man ska tvingas kyla ner den innan.
 

mts

Well-known member
nä det där låter snarare som att det har kommit in luft, kolla så slangarna ligger ordentligt nere under vattenytan i tanken, annars är det nog läge att kolla upp det hela lite närmare, pumpen gillar inte att tugga luft, den är lite utav ett blötdjur.
 

djneo

Well-known member
Specielt när du har skummat kan det dröja ett tag innan du fyllt kokaren med vatten igen för att det ska komma till grupphuvudet....
 

demo

Well-known member
när du har skummat så äre fullt normalt att de tar liten stund att de kommer vatten.

Det har ja hört från flera att de inte är nåt problem. men har ja helt fel??
 

dangbang

Member
Två saker har gjort mig fundersam.
1) lampan på "kaffeknappen" lös inte när problemet inträffar.
2) när jag slog av och på "kaffeknappen" så började det rinna direkt ur grupphuvudet. Plus att lampan nu lyser.

Ska kolla lite närmare ikväll. Bland annat öppna upp och se så inget sitter löst eller glappar.
 

sungam

Member
Om maskinen är ny "har ganska nyligen skaffat kombinationen Siliva + Rocky", så skulle jag vänta med att börja skruva.

När jag har ångat brukar det ta lite tid innan vattnet börjar rinna från grupphuvudet.

Håller också med ovanstående om att pumpen gillar vatten. Jag brukar alltid se till att systemet är fullt med vatten, kör pump och öppnar ångmunstycket så att vattnet rinner.
 

dangbang

Member
Nu har jag testat att noga fylla med vatten efter ångning. Gjorde det med hetvattenknappen (tidigare gjort det med kaffeknappen som det står i manualen). Kändes mer kontrollerat.

Kollade också kretsschemat i manualen och kaffeknappen startar pump + öppnar brygghuset. Som jag bedömer det har den av någon anledning startad pump men inte öppnat brygghuset. Dvs exakt samma funktion som hetvattenknappen har. Antar att det berott på luft i systemet tills vidare.

Tackar för tipsen.
 

larjo11

Well-known member
När jag hade en enkelkokare, som silvan är, höjs temperaturen i kokaren när man trycker på ångknappen. När jag stängt av ångfunktionen brukade jag alltid trycka på bryggknappen och köra pumpen ett tag för att få ner temperaturen i kokaren. Ta bort filterhandtaget och ställ en bytta/tillbringare under och kör pumpen tills det slutar fräsa o ånga.

När man trycker på ångknappen så höjs temperaturen i kokaren till ca 140 grader. Så varmt vatten vill man inte ha när man brygger kaffet.
 

dangbang

Member
Efter lite testande verkar detta vara SBS, pumpar jag i vatten ordentligt efter ångning så funkar det utan problem. Råkade köra slut på vatten igår när jag rengjorde och då visade sig samma symptom.

En annat fråga. Det finns en returslang som går till vattenbehålleren och en returventil som släpper ut vatten i slaskfatet under bryggruppen. Hur är det kopplat igentligen, vilket vatten kommer från vad? Jag trodde bara det fanns en retur.
 

Large

Well-known member
Från pumpen finns bara en retur, den som går tillbaka till vattenbehållaren.
Det vatten som kommer ut i slaskfatet kommer från den sk trevägsventilen som släpper ut övertrycket som bildas i utrymmet mellan grupphuvudet och kaffepucken. Detta släpps ut efter att bryggningen avslutats och kan därmed varit i kontakt med kaffepucken. Tro mig, det vattnet vill du inte ha tillbaka i vattentanken :)
 

dangbang

Member
Ja det kan nog bli lite speciell smak på det kaffet. :blush:

När går det tillbaka vatten från pump till returen. Är det för att släppa trycket när pumpen stängs av eller går det lite hela tiden för att reglera trycket mot bryggruppen?
 

Large

Well-known member
Det går i regel tillbaka vatten hela tiden under förutsättning att trycket i bryggruppen är tillräckligt stort. Ventilen som reglerar detta kallas för OPV (Over Pressure Valve) och är justerbar om man inte äger en riktig gammal Silvia. Genom att justera denna ventilen kan man se till att ett maximalt bryggtryck uppnås oavsett motståndet i kaffepucken, tex 9 bar. Först när bryggtrycket når OPV:ns inställda tryck börjar den reglera och släpper därmed ut vatten via returen.
 

dangbang

Member
Intressant. Tackar för svaren. Tycker det är lättare att manövrera maskinen om man vet hur det fungerar.

Är det någon som kan bidra med en skiss eller länk till en skiss över hur silvian eller liknande maskin är uppbyggd skulle jag bli mycket glad. Elektrisk skiss finns i manualen men inte över resten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp