5 Estate 3.0

demo

Well-known member
och hur gör den sig som godast? droppande? rinnande? kort/lång extraktion?

Jag vill gärna få ut de mesta av de söta i bönorna.

Jag fr¨gar dig eftersom jag vet att du e lite 5estate killen här å forumet :)
 

mts

Well-known member
jag maler likadant som tidigare, den är lite stökigare så den tjänar kanske på att vara mer grovmald... men silvia gillar inte grovmalt. Annars så kör jag med "standard J&N" dvs överdoserat och kort, den smakar inte lika bra droppande utan tunnast möjliga rinnande för bäst resultat (enl. min sida av baken).
 

demo

Well-known member
låter ganskasvår arbetad.

silvian är ju så känslig oxå. men tack för tipset.

alla tips är tacksamma
 

josef

Well-known member
josef om du jämför med förra versionen av 5estate hur ser de ut på malnings graden.

Grövre än förra eller finare? tänkte så man får ett litet tips om vart man ska börja ungefär så man slipper slösa mkt i början tills man hittar rätt.
svårt att säga. var rätt stor åldersskillnad vid bytet och vid äldre kaffe gäller oftast finare malning, så det blev direkt grövre då detta var ganska färskt..
 

Jutta

Well-known member
5 estate ligger i gästkvarnen på Marmelad sen ett par dagar. Hade chans att dra några skott idag och diggade den som tusan! Både som cappu och som espresso. Återkommer med mer specifika smaker imorgon när jag labbat lite mer...
 

TTobbe

Well-known member
Köpte en påse i dag av 3,0 ska bli kul att prov och jämföra med den lite gamla 2,0 som tog slut i går.
 

demo

Well-known member
samma här fick hem min idag men har inte öppnat den än. ska köra slut av min panama honney först...hitils smakar den förjävligt men kan vara att ja inte fått till den än.

ska bli kul se hur 3,0 smakar
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp