5 Estate 3.0

mts

Well-known member
Så har den äntligen kommit, beställbar genom café ett (090203) och antagligen på andra ställen också.
Den senaste versionen av Espresso 5 Estate finns nu rostat. Vi har plockat det bästa från årets skördar för att göra en optimalt söt och balanserad espresso.

Gårdarna är:

1. Brasilien Daterra Sweet Yellow

2. Panama Emporium Honey Lott 8 & 10

3. Guatemala Nuevo Armenia Maragogype

4. Indien Yelnoorkhan Estate Plant. AA

5. Rwanda Gatsinga Plantation Bourbon

kommer lagom till helgen hoppas jag :D
 

Tobiemme

Well-known member
ser gott ut på papperet.
hoppas bara inte maragogypen gör det hela för surt. dela gärna med dig av dina upplevelser när du dragit några skott!
 

mts

Well-known member
ser gott ut på papperet.
hoppas bara inte maragogypen gör det hela för surt. dela gärna med dig av dina upplevelser när du dragit några skott!

hämtar paketet strax, kanske hinner nåt skott av 5 estate ikväll...
... eller så börjar jag med godsaken från tim wendelboe... hmmmm

bra att man får grejerna dagen efter beställning, borde alltid vara så :)

*edit*

Första tanken när jag luktade i påsen var "jaha?" då de senaste bönorna varit panamasinglar samt misty valley som alla har en mer karaktäristisk doft. Tänkte att "jag börjar såhär" och körde med den inställning som var efter panama sweet honey, i värsta fall blir det dropp men då får jag försöka en gång till :)
Tre floff senare såg jag en klumpfri hög ligga i filtret, putsa lite, knacka bort och tampa till, samma belåtenhet varje gång när man känner att filtret sätter sig perfekt i gruppen och sen på med bryggningen och två enkelkoppar under (ja, gravida fruar mår väl bara bra av lite espresso på kvällskvisten så de somnar lugnt?)

och.......

.... mussvansar, två perfekta, tyvärr lite dropp emellanåt men mestadels jämn och fin extraktion, vacker marmorering i bägger kopparna och ingen blondning på ~30s. Syran vart angenäm, inte spetsig eller spretig, sötman kände jag inte direkt så det vart lite socker i och vips! massa härliga smaker som fortfarande känns bra. kanske lite rökighet såhär i efterhand också... hmm, svårt att säga.

Betydligt bättre än tidigare versioner jag provat av den här rackaren, helnöjd.
 

Anders

Well-known member
Går lite OT här men... just gravida fruar kanske inte är idealkanditaterna. Min sambo är också lätt kaffesnobbist efter många år tillsammans med mig och klarar sig inte utan sin morgonshot, men under första halvan av graviditeten ville hon inte komma i närheten av kaffe.
 

demo

Well-known member
mts vad tycker du om du jämför panama singlarna och nya 5estate. största skillnaden?

Velar framför datorn nu vilket "ren espresso kaffe" jag ska beställa med min la bomba som ja kommer använda till mjölkbaserade grejer.
 

demo

Well-known member
tack iaf, jag antar att ingen hann svara riktigt. beställde nyss från barista shoppen panama swett honey och VER. 3 5estate och en påse la bomba..

MKT MKT bra datum ni som vill ha superfärskt kaffe. rostat 17/2...2 dagar sen:)

Men de visste väll ni redan ;)
 

mts

Well-known member
mts vad tycker du om du jämför panama singlarna och nya 5estate. största skillnaden?

Velar framför datorn nu vilket "ren espresso kaffe" jag ska beställa med min la bomba som ja kommer använda till mjölkbaserade grejer.

hmm, det är ju enorma skillnader mellan en blend på fem bönor mot en singel så ja.... största skillnaden är att de inte går att jämföra så sett :)
 

demo

Well-known member
jag formulerade mig mkt dåligt.

jag tänkte mest på syrligheten om den nya estate inte var för sur?

men nu har ja iaf beställt båda så ja får väll se själv:)
 

josef

Well-known member
smaskig! Väldigt balanserad och kraftfull, grapesyra som bryter av lite och känner igen lite honungstoner och jordtoner från maragogypen :) Det är en uppgradering, helt klart. Lite känsligare och mer svårarbetad än förra tycker jag, men det är för mig positivt, hantverket blir viktigare och jag kan finslipa min "consistensy". Kan ju självklart också vara för att jag arbetat med förra versionen/erna några 100ggr mer än denna. En person skrev: "feels like sexy time in my mouth". Tyvärr kan det tolkas på ett antal olika sätt. Gott tolkar jag det som helst.
 

Tobiemme

Well-known member
:)

var inne på espressino och testade den idag. mycket, mycket god!
hög och fruktig syra men med en fyllig kropp.
 

demo

Well-known member
josef om du jämför med förra versionen av 5estate hur ser de ut på malnings graden.

Grövre än förra eller finare? tänkte så man får ett litet tips om vart man ska börja ungefär så man slipper slösa mkt i början tills man hittar rätt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp