Helt vanlig kaffebryggare?

m.engdahl

New member
Hej!

Jag är rätt ny på kaffe "på riktigt" och tänkte lite försiktigt skaffa mig förutsättningarna för en hyvens kopp. Först ut är den gamla hederliga kaffebryggaren: är den bara en lat mans uppfinning för att få kaffe snabbt, eller finns det modeller som är bättre än andra? Hittills har vi haft en Krups bryggare/espressomaskin, men då den börjat läcka katastrofalt är det dags att köpa en ny. Så, min fråga till er kaffeentusiaster är: vad ska jag köpa? Är egentligen intresserad av två svar, det ena där jag får bäst prestanda/pris och det andra där jag får best prestanda punkt slut.
Om jag är helt ute och seglar: be gentle! ;)

/Martin
 

Buffeln

Well-known member
Hej!

Jag är rätt ny på kaffe "på riktigt" och tänkte lite försiktigt skaffa mig förutsättningarna för en hyvens kopp. Först ut är den gamla hederliga kaffebryggaren: är den bara en lat mans uppfinning för att få kaffe snabbt, eller finns det modeller som är bättre än andra? Hittills har vi haft en Krups bryggare/espressomaskin, men då den börjat läcka katastrofalt är det dags att köpa en ny. Så, min fråga till er kaffeentusiaster är: vad ska jag köpa? Är egentligen intresserad av två svar, det ena där jag får bäst prestanda/pris och det andra där jag får best prestanda punkt slut.
Om jag är helt ute och seglar: be gentle! ;)

/Martin

Mockamasters maskiner brukar rekommenderas här. De kostar dock en slant. Om det finns billigare acceptabla alternativ överlåter jag dock till bryggfantasterna att svara på. Sen finns ju alltid den manuella varianten att falla tillbaka på, men då kan man ju inte göra annat under tiden.
 

treefinger

Well-known member
Guldfilterbryggaren från Swiss Gold kostar kring 3-400kr om jag inte missminner mig. Bästa bryggaren jag testat hittils.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Problemet med billigare kaffebryggare är att det inte håller rätt temperatur och kan också brygga för snabbt eller för långsamt. Är temperaturen för låg blir kaffet underextraherat och smaklöst. Kika på www.kaffe.no som certifierar kaffebryggare som håller rätt temp (92-96 grader).

Har du pengar så satsa på en Moccamaster. Deras enklare modell, homeline, brukar gå att hitta för strax över tusenlappen.

Alternativ kan vara en en-kopps guldfilter, se http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5017
 

m.engdahl

New member
Tack så mycket för svaren! Jag ska faktiskt skaffa både en Moccamaster och ett guldfilter efter vad jag hört här. Strax över tusenlappen är helt ok med tanke på hur mycket kaffe jag ändå dricker, och priset för ett guldfilter är ju helt klart överkomligt!
Jag ser fram mot nya äventyr i kaffedjungeln!

/Martin
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp