Tips: Få ur kaffe ur löst filter i filterhållaren

Viking

Well-known member
Jag har en Pavoni med en ett löst filter. Problemet är att den sitter löst i filterhållaren så om man vänder på den trillar den ut. Det betyder att man inte kan "banka ur" kaffet ur filtret genom att slå det mot något.

Jag har dock märkt att om man plockar ur filtret, vänder på det och försiktigt sätter det tryckt mot kranen och slår på medelhårt tryck på vattnet så trillar kaffet ur efter några sekunder som en hel kaka utan något form utav spill (givet lite träning). Jag fångar upp det med handen och kastar. Det hjälper mig väldigt mkt utan spill.
 

hkan

Member
Har ett liknande krux, kan inte banka "rakt upp och ned" men om man har en hink att slå i kan man banka från en vinkel som gör att den lösa filterhållaren håller sig kvar så får man ur kaffet fint efter några slag, dock inte om pucken blir alldeles för lyckad, då sitter kaffet för hårt... då är det tesked och gröpa som gäller, vilket känns lite avigt på något vis...
 

jakob_wikman

New member
Vissa skräpkorgar i "enklare" modell, innehåller ju ibland ett utvikbart handtag, jag brukar använda det som knockbox :D. Jag lyfter upp handtaget som om jag skulle ta ut skräpkorgen och slår filtret mot handtaget och allt kaffe faller smidigt ner i korgen. Superbra!

Förövrigt så fungerar även "kran-tricket" mycket bra också. Tack för tipset!
 

snickaren

New member
kanske en annan är dum,men man bör väl inte spola vatten på filtret!!oljorna spolas bort då har jag lärt mig nu efter en kvällskurs hos JN.
 

ratstew

Member
Just blivit glad ägare till en pavoni (post millenium) men har också problem med att filtret sitter för löst.
Är det någon som har nån bra lösning på detta problem, så man slipper tappa filtret i knockboxen hela tiden ;)
 

svartvest

Well-known member
Har haft problemet med att bottenlösa pf sprutar "diarre" åt alla håll. Så var jag sjuk och har inte druckit något från maskinen på en vecka. Smakade skit på morgonen så igår gjord en rengöring. Spridningsfiltret var inte rolig syn de innersta hålen var det knappt att det kan rinnna igenom något vatten. Rengörning är väldigt viktigt för att få till en god espresso. Kaffeoljor bildas ganska snabbt efter en rengöring och tycker jag kan inte ställas över en rengöring av maskinen.
 

niad

Well-known member
Jag har alltid knackat mitt Pavoni filter på ett dubbelvikt hushållspapper på bänken. Brukar bli två tre puckar på en morgon. Slänger dem sen i sopen och mellan varje shot sköljer jag och torkar filterkorgen. Jag tar ur filterkorgen och smackar den mot pappret lite lagom hårt så ligger pucken kvar.
 

Pulcino

Well-known member
Ovanför sopkorgen så brukar jag knacka pf'en mot handflatan, sitter den för hårt så gröper jag med fingret. Sedan brukar jag hålla fingret i korgen och snurra ett varv så allt släpper från kanterna. Kanske inte snyggaste sättet men bra smidigt :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp