Varning för adoperator!

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tänkte dela med mig av rejält skumma resultat. Jag annonserar bl.a. genom Google Adwords. Inget konstigt med det. Jag vet vad jag har för bounce-rate på min hemsida, den är rätt låg i genomsnitt.

Så ringer då en telefonförsäljare från Adoperator, och för en gångs skull så verkar det vara en telefonförsäljare som har något INTRESSANT att erbjuda. Pay-per-click banners utspridda över 700 olika sidor och bloggar. OK, vi kör på det.

Efter 2 dagar så är resultatet helskumt, såpass att jag ringer och avbryter allt samarbete med adoperator omedelbart. Min bouncerate för besökare från adoperator är skyhög, över 80%. Genomsnittstiden för besökare som kommit genom adoperators annonser är 20 sekunder (ofantligt mycket kortare än hemsidan i genomsnitt).

Massor av besökare från Adoperators annonser har 0:00 i besökstid på min hemsida. Känns som det är massor av klick som genereras av robotar eller något, för hur jäkla trovärdigt är det att folk stannar i noll antal sekunder?

Jag kan ha fel, men min magkänsla säger mig att det inte är rent mjöl i klickräknandet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kanske blev de för desperata efter klick och "ville hjälpa statistiken" litegrann? Känns helmupp att det är mångdubbelt sämre statistik än den sämsta trafikkälla jag haft fram tills nu.

Vad finns det för logisk förklaring till 0:00 i besökstid på hemsidan, utom en snabb robot som stänger sidan på en gång?:nowink:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Intressant KG, men vad har det med kaffe att göra?

Det har exakt lika mycket med kaffe att göra som trådarna dagens middag, sjukdomsgnälltråden, spotifymusik, varning för kameraexperten.se, plastgran, slipa kniv i malmö, riskokare, ny attraktion på Liseberg och diverse trådar om cyklar och bilar.

(ovanstående lista är andra trådar i det här forumet)

:huh:
 

Essenzatjejen

Well-known member
Ja, akta er...

I den kära "bloggvärlden" gick samma varning ut från de stora bloggarna för flera månader sedan, då samma företag kontaktade bloggare med löften om hög besöksstatistik... sedan vad som utspelade sig orkade jag inte lägga så mycket kraft i att läsa jag minns bara att det var en hel del upprörda tjejer som virrade om att dom hade lagt in virus på bloggarna...

Det funkade inte helt enkelt.
 

tommy.

Well-known member
Det finns många skojare på webben. Man bör alltid kolla upp företagen innan man gör affärer.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fast den här gången var det inte så mycket man kunde hitta, i alla fall inget som var direkt negativt. Svårt att upptäcka det på förhand då...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Då har Adoperator kikat på det, och de erkände/höll med om att en robot varit och klickat på annonserna.

De sade att en av deras partners (som de har annonser ute hos) hade använt en robot för att öka på klickandet. De skulle nu vara uteslutna och jag har fått tillbaka pengarna för 100 klick som roboten hade orsakat. Jevvla idioter!

Men summa summarum kanske man ska ge Adoperator en andra chans och fortsätta annonseringen. Kanske är det så att de "är oskyldiga" och att det varit en av deras partners som hållit med roboten. Men jag kommer att hålla ett SKARPT öga på statistiken. Man vill ju inte behöva betala för robotklick.:angry:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tänkte då updatera läget, så att man får med avslutet på historien.

Vi fortsatte med samarbetet med Adoperator, tänkte att de har väl rätt till en andra chans. Men robotklickandet fortsätter, massor med besökare från deras annonser stannar i noll antal sekunder, och givetvis är bouncerate skyhög.

Nu avslutas annonseringen via Adoperator för gott.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp