Jordfel efter avkalkning

lodfafner

Active member
Hej alla,

jag tänkte avkalka min Isomac Relax idag så jag blandade i lite citronsyra i vattentanken. Spolade igenom brygggruppen och kokaren och lät stå i ca 2 timmar. När jag nu slår på maskinen slår min jordfelsbrytare i huset ut. Vad tror ni experter kan ha hänt? Lutar väl åt att det blivit någon kortslutning någonstans, kanske en läcka, men hur kan avkalkningen ha genererat detta?
 

lodfafner

Active member
Kan tillägga att jorfelet faktiskt inte inträffar vid påslag av maskinen utan då trycket börjar öka i kokaren.
 

lodfafner

Active member
Jag har öppnat maskinen nu för att se vad som händer och det är något skumt med säkerhetsventilen.

Det finns två säkerhetsventiler. En som sitter i en svart kopp och en mindre som sitter brevid. När det börjar koka i kokaren så börjar vatten flöda ur den lilla ventilen. Eftersom det inte finns något avlopp från den så rinner vatten ner i elektroniken och det blir kortslutning.

Vet någon varför den lilla säkerhetsventilen kan bete sig så här. Har det kanske fastat någon kalkflaga i den som hindrar den från att stänga sig?
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag har öppnat maskinen nu för att se vad som händer och det är något skumt med säkerhetsventilen.

Det finns två säkerhetsventiler. En som sitter i en svart kopp och en mindre som sitter brevid. När det börjar koka i kokaren så börjar vatten flöda ur den lilla ventilen. Eftersom det inte finns något avlopp från den så rinner vatten ner i elektroniken och det blir kortslutning.

Vet någon varför den lilla säkerhetsventilen kan bete sig så här. Har det kanske fastat någon kalkflaga i den som hindrar den från att stänga sig?

Du har med all säkerhet fått upp en kalkflaga i den lilla ventilen - droppa lite citronsyralösning på den lilla toppen som sticker upp, torka av runtikring och låt det verka en stund. Droppa sedan på lite olivolja eller vitt vaseln (finns på apoteket, ACOs vita vaselin är helt rent petrolatum = vitt vaselin och funkar bra.

Jag tycker också du skall lossa din elektronikbox/regulatorn - ta lite foton med din digital/mobilkamera så du vet hur det satt innan du lossar något. Sedan kan du kika in lite på mina fixarbilder och trådar om min Isomac Millenium så kan du se hur det ser ut i min maskin som hjälp. Ta sedan och öppna din regulatorbox, den sitter oftast bara fast med två plastsnäppen på vardera sida och går sedan att dra ur - men var försiktig så du inte förstör den. Torka av den och låt den torka i lugn och ro och plocka sedan ihop allt igen.

I min Isomac sitter det en skyddsplåt över regulatorn, men eftersom den hade raka kanter så rinner vattnet in under den och träffar regulatorn ändå. Jag bockade min plåt så den blev lite V-formad och bockade sedan ner kanterna så det blev en dropp-näsa på dem så nu rinner eventuellt vatten i den bockade rännan och droppar av kanten ner utan att rinna in under plåten!

Hör av dig om du undrar mer, i tråden eller skicka PM.
 

lodfafner

Active member
Tack för hjälpen Martin,

jag har gjort som du föreslog och nu sluter den lilla ventilen tätt igen. Det kommer dock lite vatten upp ur den precis när den far upp, är det normalt? Kanske bör bytas ut.

Bra tips om att skydda elektroniken ytterligare. Min elektronikbox ligger också under en metallkåpa som dock inte skyddar den helt. Skall nog försöka skydda den lite bättre.
 

MartinForsberg

Well-known member
Lite vatten är ingen fara, men det borde inte komma något vatten egentligen eftersom den skall se till att luften slipper ur den vägen. Om det kommer vatten ur den vid varje start av din maskin så undrar jag hur det är med din ånga - har du lite ånga så kanske din vattennivåprob sitter högt eller är förkalkad så den inte känner av fyllnadsnivån så det av den anledningen är för mycket vatten i kokaren så det då slipper ut genom vakuumventilen.

Oavsett vad så är min rekommendation att byta ut den eftersom den brukar vara billig och man vet att man får en som fungerar felfritt då, men innan du gör det så kan du lossa den och försöka åtgärda den själv - du måste ha någon form av tätning hemma när du skall sätta tillbaka den, antingen teflonband som rörmokarna använder eller Loctite 243 eller 270. På samma gång kan du ju lysa ner i hålet där den sitter och se om det är hög vattennivå som gör att det kommer ut vätska den vägen.

Är du kunnig så kan du lossna vattennivåproben/givaren och dra upp den och kika på hur den ser ut, om det är den som gör att det är mycket vatten i tanken - om det nu är orsaken till att det kommer vatten ur vakuumventilen. Alternativt kan du göra ett antal bryggningar utan kaffe för att sänka nivån på vattnet i tanken som kanske blivit för högt nu när du kalkade ur den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp