Crema

Mial

Active member
Efter att ha provat en mängd olika bönor kan jag konstatera att jag ibland lyckats få fin crema, ibland fått mindre fin crema och vid något tillfälle i princip inte fått någon crema överhuvudtaget.

Vad är det som är avgörande för hur mycket crema man får i koppen? Min tanke är att det måste bero på bönorna. Stämmer detta, eller är det också beroende av annat såsom på malningsgrad, tampning och övrig teknik?

Jag har någon gång lyckats få crema som varit tunn, och som efter några sekunder, ungefär då jag tänkt försöka mig på latte art, delat sig i sjok. Vad gör jag för fel när det blir så?
 

dan nilsson

Well-known member
Hej Mia, generellt så kan man säga att det beror på bönorna, Robusta ger mer crema än Arabica. Men det borde även bero på malning, tamp, färskhet på bönorna mm. Crema bildas ju av cellulosa och fett, mao om du maler finare så frigörs det mer "material" från bönorna, detta i kombination med en färsk böna med mycket fett (glans) ger mer och tätare crema, om du sedan tampar rejält så borde du inte tappa tryck någonstans , (channeling)

Jag använder naket filter och extraherar i glas, när jag har 4-5 cl espresso så har den ca 12-15 mm crema som sedan sjunker något.. Passalacqua mehari rekommenderas starkt..

//dan
 
Topp