Mazzer eller Rockykvarn

Leran

Active member
Tjingeling!
Ville passa på att rådfråga de mer pålästa hur ni skulle gjort i mitt ställe...
Jag är på väg att sälja min Gaggia MDF för en ny kvarn. Har kollat på forumet en del och även varit och pillat på olika kvarnar på Kaffemaskinen på Söder. Föll för en Rocky Rancilio då den var tystast och i rätt prisklass. Presenterade förslaget med en ny kvarn för juryn/regeringen/mitt livs kärlek... och hon lyssnade på rätt öra!? Köp den du!
Nu till problemet (säg till om ni känner igen er...): Har kollat lite mer efter det och fått nys på en Mazzer Mini Manuale... Den kostar visserligen dubbelt så mycket men jag vill tro att den kommer göra mig lyckligare. :blush:
Nu till frågan: Vilken är tystast och hur skulle nu gjort i mitt ställe?
Tack för hjälpen!
PS. Båda kvarnarna är begagnade. DS.
 

larjo11

Well-known member
Har du råd så köp Mazzern!

Edit:
Mazzern maler bättre och är tystare.
Detta om du gillar dosator...
 

Leran

Active member
Plats har jag! Råd är en prioriteringsfråga.... Vad jag behöver är ammunition i säljprocessen :lol:. Varför ska jag köpa Mazzern? Vad är dåligt med Rockyn?
Förslag?
 

Tobiemme

Well-known member
förutom bättre andrahandsvärde:
1. mindre klumpar med dosator
2. mindre och trevligare ljud från mazzern
4. bättre kvarn i samma storleksklass (och prisklass) är svårt att hitta.
 

Leran

Active member
Tack för inputen hittills.

Tobiemme, jag hade tittat på Rockyn med dosator så den fördelen går bort i resonemanget med donnan...

Mindre ljud är bra! Tyckte när jag lyssnade på dem att det var nästan likvärdigt men jag kan komma ihåg fel... :lol:

Bra andrahandsvärde är en poäng bara om man ska uppgradera igen och det är inget jag vill ta upp redan nu... ;)

Något som inte är bra med Rockyn (med dosator)? Det måste finnas något?
 

larjo11

Well-known member
"Skillbrickan" på Rockyn går inte att ta bort. Det går att göra på Mazzern. Mazzern har oxo en kant på spillbrickan så att kafferesterna inte far ikring så mycket. Det blev mycket renare på bänken sedan Mazzern kom in i köket :)
 

treefinger

Well-known member
Jag vill bara påpeka att Mazzern inte på något sätt är en tyst kvarn. Måhända är den tystare än Rockyn och exempelvis Minimoka, men tyst är den inte. Gedigen är den däremot, byggd som en stridsvagn.. känns verkligen rejäl den där mazzern.
 

Tobiemme

Well-known member
Jag vill bara påpeka att Mazzern inte på något sätt är en tyst kvarn. Måhända är den tystare än Rockyn och exempelvis Minimoka, men tyst är den inte. Gedigen är den däremot, byggd som en stridsvagn.. känns verkligen rejäl den där mazzern.

absolut. och nej, den är verkligen inte tyst (såsom exvis Santos 55) – men märkbart tystare än minimokan och även rockyn. iallafall är ljudet mindre påfrestande, om man säger så. :)
 

Leran

Active member
Man tackar! Då har jag lite mer att ta med mig i kampen... Tar mig nog en sväng förbi Kaffemaskinen när de öppnar idag och lyssnar in mig lite.
Jag återkommer med resultatet av vår gemensamma kampanj!:lol:
Hjärtliga tack!
 

majkeloak

Well-known member
Se till att göra ljudjämförelsen med kaffe i kvarnen, det är ju den malande ljudnivån som räknas. Detta faktum kanske är uppenbart för alla, men om inte....

/M
 

Leran

Active member
Tack för tipset. Jesper på KM använde bönor i jämförelsen förra gången jag var där. Men då hade jag siktet inställt på Rockyn... :blush:
Nu ska det bli lyssna av på Mazzern!
 

Englund

Well-known member
Nu skulle du iofs köpa begagnat, men i annat fall skulle jag starkt rekommendera att kika på Compak K3-Touch som kostar tusenlappar mindre än Mazzern och är ungefär lika bra...
 

treefinger

Well-known member
Nu skulle du iofs köpa begagnat, men i annat fall skulle jag starkt rekommendera att kika på Compak K3-Touch som kostar tusenlappar mindre än Mazzern och är ungefär lika bra...

Medhåll. Jag tror också att en Compak K3 är rätt väg att gå. Verkar vara väldigt mycket kvarn för pengarna. (Säger jag som är mazzer-ägare)
 

Leran

Active member
Nu är det gjort! Studiebesök #2 på KM på Söder är genomfört och vinnaren blev Mazzern. Vilken skillnad! Tack för tipset om Compaken men just nu är det bara Mazzern som gäller (förlåt att jag ältar...).
Passade på att köpa en mindre kanna för ensamma Cappuccinostunder när jag ändå var ute och handlade...
Tack alla som bidragit till att göra valet lättare (!).
 

Leran

Active member
Igår hände det! I bästa agentsstil tog jag med min Gaggia MDF till Göteborg igår. Vid 2-rycket träffade jag kakafoni och överlämnade kvarnen till honom. Ett par minuter senare dök näste man upp med en Mazzer Mini och snart var den nerpackad i mitt handbagage. Gissa om säkerhetskontrollen på Arlanda var nyfikna både på nervägen och uppvägen!?
Ska försöka skicka bilder på uppsättningen senare. Tack för hjälpen!
 

hrbrun

Well-known member
Igår hände det! I bästa agentsstil tog jag med min Gaggia MDF till Göteborg igår. Vid 2-rycket träffade jag kakafoni och överlämnade kvarnen till honom. Ett par minuter senare dök näste man upp med en Mazzer Mini och snart var den nerpackad i mitt handbagage. Gissa om säkerhetskontrollen på Arlanda var nyfikna både på nervägen och uppvägen!?
Ska försöka skicka bilder på uppsättningen senare. Tack för hjälpen!

så du tog alltså flyget till götet för att byta lite kvarn? coolt... :)

köpte du Mazzern beggad?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp