Vilken tamp har ni?

Spider

Well-known member
Konvex eller platt? Reg Barber eller Barista? Frågorna är många?
Vet inte faktiskt till att börja med om jag ska ha en konvex tamp till min maskin.

Personligen tycker jag om Espros Klick tamp, bra tyngd, skön i handen, gedigen konstruktion, funderar att investera tusenlappen i detta.
Använder för tillfället min gamla Isomac tampen.

Vad har ni?
 

treefinger

Well-known member
Jag har trivts väldigt bra med min impod esclamativo:
Svarttamperorginal_000.jpg
http://www.impod.se/esclamativo.html
 

Salvenius

Active member
Är själv mycket nöjd med min Impod Interrogativo:

http://www.impod.se/interrogativo.html

(Någon borde upplysa impod om att kolla engelskan innan de lägger ut info på sin hemsida. "Many Scandinavian as well as Australian baristas has rained success with this beauty." Antar att de menar "have gained"?)
 

Englund

Well-known member
Jag testar just nu en ny tamper vi fått in...POP heter den och finns bl.a. i Rosa för den som vill bejaka din kvinnliga sida :cool:
 

Bilagor

  • pop_4-farger.jpg
    pop_4-farger.jpg
    12.8 KB · Visningar: 61

Spider

Well-known member
Pullman gör ju snygga tampar...fan va suger jag är på Espro ändå... vad säger ni.. men avskyr automat låda...:)
 

HE

Well-known member
Jag använder en måttbeställd i rostfritt stål. Lite svårt med designen kanske? Man hade ju gärna stått vid svarven själv, men tyngden och passformen är kanon!
 

Bilagor

  • IMG_0080.JPG
    IMG_0080.JPG
    81.1 KB · Visningar: 55

TTobbe

Well-known member
Har en bumper som är flat funderat på en konvex sen undrar jag hur tajt ni tycker den ska sitta i korgen men 58 mm är faktiskt 58 mm. Får lite kaffe kvar på kanten när jag tampat kommer man undan det med en konvex tamper. Jo föresten gillar min tamper men en högre skulle sitta fint tror jag:)
 

zix

Well-known member
Storfavorit sen jag fick hem den - till och med goare känsla än i Xpressivon. Dels är den lite bättre för min hand, dels har de koncentrisk puts i botten, vilket gör det lättare att polera av pucken - det är stor skillnad i känslan. Men kanske har Xpressivon också koncentrisk putsning numera, min har tre år+ på nacken.
LMWDP-bez_clup3.jpg

espressoparts.com har pärsajärnet, det heter Compressore. Man kan kombinera ihop handtaget och bottendelen själv. Det finns olika storlekar och färger (anodisering) på själva bottenstampen, och olika material (trä och metall) på handtaget. Min var anodiserad alu i handtaget, som synes med en extra home-barista-logga på.
xpressivo_oak.jpg

Här min Xpressivo, som mest står i skåpet nuförtiden. Dock en bra tamper.

P.S. Fick inte uppladdningen av bilder att funka av nån anledning. Länkar till min egen site istället.
 

kakafoni

Member
Undrar samma sak som TTobbe, hur viktigt är att tampern passar filtret perfekt? Jag har en billig tamper i aluminium som ska passa 58 mm filterhållare. Men den "fyller inte ut" filtret om man ser till arean. Skulle tro att diametern på tampern är 57,5 mm, inte mer.
 
Topp