Kokkaffe

rotlas

Well-known member
Jag skulle vilja ämna denna tråd till kokkaffe, närmare bestämt bönor som passar bra till just denna trevliga tillredning. Jag har själv alltid varit svag för kokkaffe och letar just nu efter den perfekta bönan. Hittills har jag gått igenom följande bönor: Max Havelaar Creme (Rast Kaffee), Monsun Malabar (Johan & Nyström), Zoega Skånerost och Åre Njutning. Utan tvekan sätter jag Åre Njutning på förstaplats och Zoega Skånerost på andraplats. Dom andra bönorna tyckte jag inte passade alls.
Njutning var dock en aning tam tyckte jag och Zoega Skånerost lite "bruks" så än har jag inte hittat den perfekta bönan. Har ni några förslag ni kokkaffeentusiaster?
 

Wille

Active member
Bump för bövelen! :)

Eftersom jag mest läser här kan jag bara säga att det är ett trevligt forum! Mycket man lär sig här.

Jag har en Krups GVX2 att mala kaffe med. Skulle den funka till att mala några goda bönor till att göra kokkaffe med?

Ska kokkaffe bli väldigt fint eller mer grovt?

Tacksam för svar!

EDIT: Grovt ska det väl vara om jag tänker efter. Så det borde väl passa en Krups GVX2?
 

rotlas

Well-known member
Som sagt. Grovt ska det vara. Grövre än min Dualit, tyvärr. I brist på en kvarn som kan mala grovt nog, har jag inte gjort kokkaffe på över ett år. Jag har dessutom börjat tvivla på att det går att göra riktigt bra kokkaffe. Om man inte filtrerar kaffet så att det inte fortsätter att extrahera kaffet efter att man tillrett det. Men då är ju lite av charmen borta... Men som sagt det var länge sen jag provade.
 

svartvest

Well-known member
Jag har lovat ett utlåtande och det är ett kaffe rostat i bästa italiensk stilen med totalt utfällning av kaffeolja. Nej jag kan inte finna detta gott på något sätt, dessutom hittade jag en sten...ingen uppgift på vad det är för kaffe så mitt betyg...-5 kaffebönor.
 

svartvest

Well-known member
Hade för mig att jag skrivit om Lemmelkaffe tidigare. Idag skulle jag kolla en jacka och såg på disken stod några påsar..tittade på dem och en i affären stod där och så...-ja detta är ett riktigt gott kaffe...
-Nej så jag det är ett skitkaffe som dom köpt från ett rosteri i Uppsala... dom röstar inget själv..
-Jo dom har ett rosteri i Gällivare...
-Nej det har dom inte och dom har inte en blekaste aning om vad det är. Men dom gör fiskefilmer på Youtube och gör reklam för sitt kaffe..
-Han sa det när han var här...
-Nej dom har inte något rosteri...
-Jo det har dom...

Tror inte denna affär har hört begreppet "kunden har alltid rätt" tackade för mig och funderar på gränser i marknadsföring... och lättlur
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp