Har ni maskinen påslagen hela tiden?

Spider

Well-known member
Ursäkta dumma frågor, newbie här...

Undrar dock ska man ha bryggaren påslagen för jämnan eller ska man stänga av den under natten.

Jag slår på bryggaren efter jobbet och slår av den efter sista koppen ca 21:00. Under helgen har jag bryggaren påslagen hela tiden.

Fler tips, tack. För- och nackdelar?
Den uppenbara är om man har den påslagen för jämnan är att packningen torkar ut fortare.

Tacksam för fler erfarenheter.
 

kaffe med slice

Well-known member
Såklart du stänger av den under natten, finns ingen anledning att den står där o drar ström. Har du brottom på morgonen och inte har tid att vänta på att den skall bli varm kan du ju alltid använda timer :)

//Matte
 

demo

Well-known member
om du är stenrik och inte bryr dig om att elen drar hela natten så kan du låta den va på. Annars stäng av den.

Jag sätter på min maskin på morronen stänger av den efter min morron kaffe. sen sätter ja på vid lunch och låter den stå på mot kvällen då ja tar mina sista koppar, sen stänger ja av för dan.
 

demo

Well-known member
Såklart du stänger av den under natten, finns ingen anledning att den står där o drar ström. Har du brottom på morgonen och inte har tid att vänta på att den skall bli varm kan du ju alltid använda timer :)

//Matte

Jag har inte tänkt på de där med timer, skit jhobbigt hålla på vänta tills den går igång.

Vilken sorts timmer kan man använda?
 

MartinForsberg

Well-known member
Om du skall ha en timer så välj en bra modell (ofta lika med en dyrare), de billigaste tar stryk efter ett tag och jag har råkat ut för en 69kr modell som brann upp i kontakterna efter ett tags användning!
 

hrbrun

Well-known member
Om du skall ha en timer så välj en bra modell (ofta lika med en dyrare), de billigaste tar stryk efter ett tag och jag har råkat ut för en 69kr modell som brann upp i kontakterna efter ett tags användning!

billiga modeller är ganska högljudda har jag upplevt. Tips på en bra, tyst timer mottages tacksamt.
 

demo

Well-known member
så då kör man alltså knappen på "on" men strömmen avslagen tills timmern slår på strömmen helt enkelt?
 

Marv

Well-known member
billiga modeller är ganska högljudda har jag upplevt. Tips på en bra, tyst timer mottages tacksamt.

En elektronisk timer från tex Clas ohlson låter ingenting, förutom ett litet klick när den slår på eller av.
De kan också programmeras med dagsprogram.
Jag har tex maskinen igång på morgonen på vardagar och morgon till kväll på helger....
 

Gillenius

Member
Alltid på.....
Har mätt vad den drar, och det ligger på ca 5-6SEK/dygn. Har räknat på elpris på 1,50kr/kWh, stämmer hyffsat med totalen. Skulle skaffat timer, men den var slut, så det bidde alltid på....
/Oscar
 

Coffeehead

Well-known member
Min Giotto står alltid påslagen förutom när jag reser bort eller vet med mig att jag inte kommer att dricka någon espresso närmsta dagarna.
 
Topp