Installation av HX-maskin

johey

Well-known member
Så, nu har jag flyttat till en bostadsrätt och här har jag tänkt att installera min HX-maskin jag köpte för några månader sen. Den har stått urkopplad något år och nu vill den kopplas in och köras igång. Jag skulle behöva tips på hur jag ska gå tillväga, med alltifrån att dra vatten och avlopp till att köra igång maskinen.

Jag har tänkt att ha maskinen stående så att det går att dra ledningar för vatten och avlopp från under slasken och upp genom den träbänkskiva som jag har runt diskbänken. Det finns utrymme att borra hål rakt ner i träskivan så att det kommer ner under slasken.

Vad behöver jag tänka på? Vad för typ av ledning ska jag ha? Hur gör splittar jag kopparröret under slasken? Får jag göra sådant ingrepp själv över huvud taget?

Finns det något problem med att maskinen har stått stilla under en längre tid? Behöver den handpåläggning för att puttra igång, eller är det bara att tuta och köra?

Jag vet egentligen inte vad jag undrar. Jag skulle nog egentligen behöva en steg- för stegguide. Alla tips som kan vara direkt till hjälp, eller som väcker följdfrågor, är välkomna.

När jag har fått igång maskinen är givetvis den som vill välkommen hem till Akalla på en kopp.
:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...dra ledningar för vatten och avlopp... Jag skulle nog egentligen behöva en steg- för stegguide.

I så fall skulle jag nog rekommendera att anlita en rörmokare till det. Visst får man koppla in det själv, men om det blir en vattenskada och du har gjort något galet så kan det bli mycket dyrare än den där rörmokaren...

Inga försäkringar gäller om det är "hemmapularmässigt" inkopplat. Vatten är inte att leka med (utom i badkaret).

:coffee:
 

Daffy Duck

Well-known member
Finns det något problem med att maskinen har stått stilla under en längre tid? Behöver den handpåläggning för att puttra igång, eller är det bara att tuta och köra?

Min Simonelli hade också stått något år när jag köpte den, vilket hade gjort att pumpen fastnat. Antagligen hade den gått utan kalkfilter. En polygrip och lite lätt våld var allt som krävdes. Tyvärr var jag en aning för ivrig och brukade lite mer våld, vilket fick till följd att jag fick beställa en ny pump...

Det är en mycket robust maskin, så det ska nog inte behöva mycket för att den ska gå igång!

Håll ögon och öron öppna bara när du slår igång den, så märker du snart hur den mår!

När jag har fått igång maskinen är givetvis den som vill välkommen hem till Akalla på en kopp.
:coffee:

Hmm, Akalla, det är ju nästgårds... :)
 

johey

Well-known member
Tack för alla råd! Kanske det blir att beställa någon sakkunnig. Om det blir en rörmockare eller någon som bara vet hur man gör återstår att se.

Ingen här som har kunskap och lust att komma över till Akalla och kika? :) Jag betalar självklart.
 

johey

Well-known member
Jag ringde just till det telefonnummer som stod klistrat på maskinen som senaste servicetjänst. Enligt han som svarade servades min maskin senast för 14 år sen och han påstår att den med största sannolikhet kommer kosta mer än det smakar att få igång den. Han påstod att han har skrotat åtskilliga sådana maskiner. Men han sa att jag ju förvisso kan prova att koppla på vatten med någon provisorisk lösning och köra igång för att se hur det går.

Otrevligt att höra. Ska se om jag kan få tillfälle att prova i helgen.

Daffy: Vad kostade din maskin att få igång efter att du haft sönder pumpen?
 

Daffy Duck

Well-known member
Daffy: Vad kostade din maskin att få igång efter att du haft sönder pumpen?

Jag gav väl en 1500:- för pumpen, vilket jag nu i efterhand har insett var ett ordentligt överpris!
Det är universalpumpar så det finns betydligt billigare att få tag på! Synd att jag inte visste det då...
Men det var det enda jag behöde göra på den, förutom lite rengöring. Är det någonting som tyder på att din inte skulle fungera? Annars är det väl bara att stoppa ner slangen i en hink med vatten och sätta i sladden och se vad som händer!
 

johey

Well-known member
Njä, det är väl inget som tyder på det direkt, förutom att han jag snackade med dömde ut maskinen. Och säljaren sa att servicestället har servat den årligen, men serviceställelt sa att det var 14 år sen sist (baserat på att det på lappen står "servad av Hasse", som slutade för 14 år sen). Men imorgon ska jag se om jag kan få snurr på henne.

Är det samma pump i min Personal 1 som i din Mac Digit tror du?
 

Marv

Well-known member
OM du behöver köpa delar så kan jag rekomendera

espressoparts.co.uk billiga och bra att ha att göra med...
 

jodah

Well-known member
Är det avstängningsventiler under diskbänken så är det rätt lätt att göra ett avstick till kaffemaskinen.

Vän av ordning ser till att montera en separat avstängningsventil till kaffemaskinens anslutning.
Och den ska självklart vara avstängd när inte maskinen används.

Oftast är det kopparrör som kommer upp och det är antingen 12 eller 15mm, i diameter med få undantag.

Jag kanske kan bistå med hjälp, men har lite brist på hobbytid.
Hittar du ingen annan så skicka ett pm så kanske vi kan styra upp det hela.
 

johey

Well-known member
Idag var jag på Clasohlson och köpte en adapter för att kunna koppla in duschslangen, som en provisorisk lösning för att testa funktionaliteten. Och tro det eller ej, men pumpen funkar! :D

Jag ställde upp maskinen på en bakplåt med höga kanter, för att slippa koppla in avlopp, för att bara testa som hastigast, så jag har inte gjort någon genomgående funktionsundersökning, men jag tänkte ventilera mitt intryck lite.

Det verkar som att maskinen fungerar som den ska, förutom en sak som oroar mig lite. Tar jag bort överdelen av maskinen, alltså koppvärmarbrickan, så att jag ser kokaren och det, noterar jag att det på ett ställe är väldigt oxiderat, och två helt sönderrostade skruvar. Tror det är skarven mellan kokarens rör och gruppen, eller ångutgången som är drabbade. Jag kan fotografera vid något tillfälle, om det önskas.

Dessutom noterade jag att det droppade lite därifrån någonstans.

Jag minns när Mr Isomac bytte namn till Kaffegalningen, och anledningen till det gjorde sig påmind i mitt bakhuvud. Läckage. Han bytte ut sin maskin när den läckte... Jag vet inte alls om detta är sådan typ av läckage som bör ge upphov till utbyte, men lite orolig blir man ju i alla fall. Men man borde väl kunna byta ut bara de delar som läcker och är oxiderade, eller är det en dyr eller omöjlig historia?

Jodah: Det är kopparrör och det finns avstängningsventiler. Jag lär nog komma med ett pm vad det lider. Du ska tillräcklig ersättning för att kunna motivera det som service iställetför hobby. :nowink: Ska bara undersöka så att min maskin inte är värdelös först.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...väldigt oxiderat, och två helt sönderrostade skruvar. ...

Jag vet inte alls om detta är sådan typ av läckage som bör ge upphov till utbyte, men lite orolig blir man ju i alla fall. Men man borde väl kunna byta ut bara de delar som läcker och är oxiderade, eller är det en dyr eller omöjlig historia?

Att få loss grejer som har oxiderat som små as är inte det lättaste... Och att ha en apparat under tryck med sönderrostade skruvar och grejer känns kanske inte så tryggt det heller.:unsure:

Låter inte som ett höjdarscenario, men tycker man att det är kul att mecka med grejerna så har du nog hittat ett perfekt exemplar. :)
 

jodah

Well-known member
Bilder vill vi se!

Projektrådar ska vara sprängfyllda på bilder på allt väsentligt och oväsentligt.
 

johey

Well-known member
Ok. Nu är det dags att återuppta projektet. Labbet ser ut som följer:

img_9940.jpg


Ganska temporär uppsättning, som synes. :) Jag har provkört och allt verkar fungera fint. Den tar in vatten som den ska, släpper ut vatten likaså, ångan och tevattenröret gör vad de ska, och själva gruppen verkar också funka.

Men...

img_9926.jpg


img_9930.jpg


Vad gör jag åt detta? Det pyser ut vatten och har så vitt jag kan se gjort så under en bra stund. Det forsar absolut inte, men när maskinen stått på ett tag ser man att det sipprar ut lite fukt av vilket det mesta direkt förångas. Dock droppar det kanske två-tre droppar i minuten ner på bänken.

Ska jag försöka skruva loss den berörda delarna och gå till någon plåtgubbe?

Kan någon förklara vad mätaren egentligen säger? Verkar det vara normala värden?

img_9936.jpg


Maskinen och portafilterna ska rengöras sjukt väl innan jag tänker dricka kaffe gjort med denna maskin. :)

img_9938.jpg


Fler bilder och dessa i lite högre upplösning står att finna på http://crypt.se/~johan/gallery/v/coffee/
 

Daffy Duck

Well-known member
Vad gör jag åt detta? Det pyser ut vatten och har så vitt jag kan se gjort så under en bra stund. Det forsar absolut inte, men när maskinen stått på ett tag ser man att det sipprar ut lite fukt av vilket det mesta direkt förångas. Dock droppar det kanske två-tre droppar i minuten ner på bänken.

Ska jag försöka skruva loss den berörda delarna och gå till någon plåtgubbe?

Jag skulle ha skruvat isär den. Lite svårt att se hur mycket som är angripet, om det bara är estetiskt eller om det är värre än så. Om det bara är estetiskt kan det ju räcka med att byta ut packningen som sitter där i skarven.
http://www.espressoparts.co.uk/nuovasimonelli_group1.asp (703403)

Kan någon förklara vad mätaren egentligen säger? Verkar det vara normala värden?

Ser väl ganska normalt ut. Den övre är kokartrycket och den undre är bryggtrycket, eller rättare sagt pumptrycket. Jag skulle kanske ha justerat ner pumptrycket något, men det är väl mer en smaksak.

Maskinen och portafilterna ska rengöras sjukt väl innan jag tänker dricka kaffe gjort med denna maskin. :)

Det där spridarfiltret såg inte så mysigt ut...
Kan tipsa om att Silvians spridarfilter pasar perfekt i Simonellin. Dock saknar det den lilla försänkningen i mitten för skruven, men materialet är så pass mjukt att det formar sig när man skruvar åt den!
 

johey

Well-known member
Tackar! Jag ska ta och försöka skruva isär bitarna. Kanske inte blir så lätt, men skam den som ger sig. :) Jag fick med några packningar med maskinen, men det är bara o-ringar så jag antar att det är mellan gruppen och portat de är till. Får ta och beställa en uppsättning av alla packningar från sidan du refererar till.

Är det bara en packning mellan kokarn och gruppen, eller är det en på varje sida av plåten? Det förstnämnda låter vettigast nu när jag tänker på det, men det är inte så jag uppfattade det när jag hade maskinen öppen igår. Lite svårt att se hur det verkligen ser ut där dock, och jag vågade inte pilla så mycket när den var igång. Fegt. :)

När väl allt funkar och maskinen är installerad så är nästa projekt nog att snygga till den. Kromet är bortnött från ångröret, så antingen behöver det bytas eller kromas. Vilket som nu blir billigast eller möjligast. Ett nytt kostar visst £25.54 så det kanske är det smidigaste.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp