Slayers nya maskin

bsod

Well-known member
Ah, vilken sci-fi-maskin! Helgrymm!
Att bilderna var bildbehandlade med HDR-stuk gjorde inte saken sämre...
 

Tobiemme

Well-known member
undrar när första konsumentmaskinen dyker upp med variabel tryckjustering över bryggcykeln? det är framtiden, i'm sure of it. fantastisk maskin!
 

MartinForsberg

Well-known member
Det saknas något tycker jag, det hänger liksom inte ihop med de gjutna benen, den frästa loggan och det svarta baljan som döljer innehållet plus de kromade brygghuvudena, det är bara för många spretande designideer som man ville stoppa ihop i en mojäng på samma gång!

Påminner mest om ASEAs gamla tvättmaskiner som var en balja som gungade fram och tillbaka med antingen handkraft eller motorkraft.

Dessutom för mycket vinklar och vrår att hålla rent för min del!

Men smaken är som baken - delad!

Den som kunde göra en maskin med ett glashölje där man såg hela härligheten snyggt designad (med alla kablar och modern styrelektronik dold) som de gamla Faema maskinerna som liknade designen på 50-tals bilar skulle vinna mitt hjärta direkt utan tvekan!

Kanske någon med SteamPunk anda skulle designa en maskin!

Jag tvivlar inte på vad maskinen klarar av, men någonstans på vägen så sprang det iväg för min del.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det saknas något tycker jag, det hänger liksom inte ihop med de gjutna benen, den frästa loggan och det svarta baljan som döljer innehållet plus de kromade brygghuvudena, det är bara för många spretande designideer som man ville stoppa ihop i en mojäng på samma gång!

Påminner mest om ASEAs gamla tvättmaskiner som var en balja som gungade fram och tillbaka med antingen handkraft eller motorkraft.

Dessutom för mycket vinklar och vrår att hålla rent för min del!

Men smaken är som baken - delad!

Den som kunde göra en maskin med ett glashölje där man såg hela härligheten snyggt designad (med alla kablar och modern styrelektronik dold) som de gamla Faema maskinerna som liknade designen på 50-tals bilar skulle vinna mitt hjärta direkt utan tvekan!

Kanske någon med SteamPunk anda skulle designa en maskin!

Jag tvivlar inte på vad maskinen klarar av, men någonstans på vägen så sprang det iväg för min del.


lägg av nu, bra försök att rationalisera att du inte vill ha en....
 

Tobiemme

Well-known member
haha! det var ju faktiskt en levamaskin som de hade inspirerats av för att få fram tryckvariationen – så absolut: poäng till leva-gänget!
:coffee:
 

j7on

Member
undrar när första konsumentmaskinen dyker upp med variabel tryckjustering över bryggcykeln? det är framtiden, i'm sure of it. fantastisk maskin!


Det är faktiskt inte så svårt, slayerespresso kan nog ha användt sig av "vad som helst" för teknik för att:
A. det har tagit så länge
B. "inspirerade av leva"

Om man vill variera tryckjusteringen(och vill fortfaranda uttnyttja sin standard motor) så skaffar man en singlephase VFD(Variable Frequency Drive, också AC drive), här är den enda jag vet som finns till(single phase):
http://www.anaconsystems.com/text/opti_e2.html
 

AA

Skottjägare
Om man vill variera tryckjusteringen(och vill fortfaranda uttnyttja sin standard motor) så skaffar man en singlephase VFD(Variable Frequency Drive, också AC drive), här är den enda jag vet som finns till(single phase):
http://www.anaconsystems.com/text/opti_e2.html

Eller så går man det enkelt för sig.
Man tager följande:
1 st 20 mm hylsa
1 st lämplig lång förlängare till hylsan
1 st vred som passar på motsatt ände till hylsan på förlängningen
1 st borr för lämpligt material och i lämplig diameter

Du gör följande:
- Placera hylsan på pumpens justeringsmutter
- Borra hål i din bänk på lämpligt ställe
- För igenom förlängningen till hylsan och fäst vredet på ovansidan av bänken
- Starta en bryggning och joxa med vredet lite och vips har du en variabel till att leka med!

Kostnad ca 100:- om man kör Biltema.

/AA
 

Marv

Well-known member
Eller så går man det enkelt för sig.
Man tager följande:
1 st 20 mm hylsa
1 st lämplig lång förlängare till hylsan
1 st vred som passar på motsatt ände till hylsan på förlängningen
1 st borr för lämpligt material och i lämplig diameter

Du gör följande:
- Placera hylsan på pumpens justeringsmutter
- Borra hål i din bänk på lämpligt ställe
- För igenom förlängningen till hylsan och fäst vredet på ovansidan av bänken
- Starta en bryggning och joxa med vredet lite och vips har du en variabel till att leka med!

Kostnad ca 100:- om man kör Biltema.

/AA

Hehe, jag har haft precis samma fundering, man skulle tom kunna sätta en motor på justeringen som man sedan kopplar till en dator som styr. Vips har du en programmerbar tryckprofil under bryggning....
 

j7on

Member
Ja, nu tänkte jag på det också nångång men man skulle behöva ett moment/växel eller nåt på hylsan för annars får du vrida runt/runt/runt/runt för att nå 9bar och det hinner man bara inte.

Om det skulle vara kopplat 1 rotation = 0-9bar skulle det fungera.

Annars, länken jag bifogade för VFDn skall gå att koppla på PC - kan programmeras in egna kurvor etc.
 

PekkaB

Well-known member
Massive attack of OT!!! Öppna en ny tråd för hemmamekaniekrnas pysselklubb ;)
Tycker maskinen är nice. Får onekligen vibbar av Neuromancer. Måste dock ge Forsbergarn rätt att de blandat lite väl friskt. Skulle stannat fast lite mer i den oxiderade aluministylen. Hade vart grymt!
 

AA

Skottjägare
Lite OT:

Dom får konkurrens från LM vad det gäller pressure profiling.
Från LM idag inför Atlanta:

La Marzocco is introducing a single origin prototype machine that incorporates one “pressure profiling pump” and one coffee boiler for each group on a 3 group FB/80 electronic paddle (EP) model.

Spännande! Dom har alltså utvecklat en maskin speciellt för singlar! Skall bli roligt att se vad det innebär.

/AA
 

Almapeso

Well-known member
Lite OT:

Dom får konkurrens från LM vad det gäller pressure profiling.
Från LM idag inför Atlanta:



Spännande! Dom har alltså utvecklat en maskin speciellt för singlar! Skall bli roligt att se vad det innebär.

/AA


Vad menar du med en speciell maskin för singlar? Är inte helt införstådd i terminologin kring allt det tekniska
 

AA

Skottjägare
Jag menar inget. LM menar.
Vad dom menar får vi se i Atlanta om 10 dar.

Jag gissar att det är en maskin med olika temp och olika tryck i varje grupp. Allt för att kunna köra flera olika kaffen optimalt vid sidan om varandra.

Ha de´

/AA
 

Jay

Well-known member
Slayers maskin är en vidareutveckling, för de som jobbar med Synesso = stöld, av Synesso maskinen. Känner en kille som känner grabbarna som gjort maskinen, det är rätt ont blod mellan Synesso och Slayer. Inte desto mindre erkänner han att det kommer bli en jäkla bra maskin.

Jag har haft äran att jobba på en Synesso ganska länge, och att det finns en maskin som skulle vara bättre och kanske t o m snyggare gör den jäkligt attraktiv. Men som sagt, det finns en ganska tråkig historia bakom det hela.

Hur ser det ut med Synesso maskiner i Sverige, finns det många på marknaden?
 

josef

Well-known member
Inte många, men de ploppar upp lite här och där, mest på södermalm... Mellqvist söder har två, tvålpalatset och jon concept har en var och så finns en hos ilias på norrtull. Lilla kafferosteriet i malmö och T i karlstad har en var och sen finns säkert någon eller några jag missat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,715
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp