Espressino? Mezzo? Marocchino?

Mial

Active member
Funderar över de olika namn som tycks förekomma avseende den dryck som för mig heter espressino. Har noterat att den ibland även benämns mezzo, marocchino, cortado... Vilken är egentligen den korrekta benämningen på lika delar espresso och ångad mjölk?
 

Mial

Active member
Ingen annan skillnad alltså? Vissa espressobarer (eller möjligen baristor) är nämligen av uppfattningen att en espressino är detsamma som en espresso med ett tunt lager kakao och skummad mjölk, medan andra ser det som espresso macchiato..
 

Coffeehead

Well-known member
Espressino och Maracchino är samma sak fast espressino säger man i södra Italien medans maracchino är i norra delen dock har jag upptäckt att i Rom säger man Maracchino så espressino gäller från Neapel och söderut skulle jag tro. Själva drycken är som en liten cappuccino och görs på en enkel espresso sedan mjölk och skum, den serveras oftast i en liten glaskopp något större än en espresso kopp. Cortado är spanska och är som du säger espresso och mjölk 50 - 50 men som jag förstått det så görs den ofta på dubbel espresso och utan så mycket skum utan mer kaffe och mjölk.

I Stockholm så vet jag att både Sosta och Caffè Ugo serverar espressino/maracchino men medans Sosta kallar det espressino så har Caffè Ugo bägge namnen på menyn. Bägge dessa ställen har även dessa små glas koppar som jag nämnde tidigare.

För övrigt så vet jag inte var Mezzo kommer ifrån men det var någon som sa till mig att det är vanligt i Göteborg och att det var någon italienare som började med detta för länge sedan. Mezzo = halv på italienska så det kanske har med fördelningen 50 - 50 kaffe - mjölk att göra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp