När peakar kaffet i koppen?

Englund

Well-known member
Det är stort fokus på ursprung och rostningsdatum just nu, men jag tror inte vi diskuterat något kring när kaffet man just hällt upp i koppen smakar som godast? Ser många som (vad det ser ut som) pinar i sig de första munnarna för att sedan, när kaffet äntligen når en temperatur där smakerna framträder, knappt ha något kvar...

Hade tänkt skriva ett lite längre inlägg, men det blev sent...finns några fler rader om detta på vår blogg som jag skrev härom dagen.

God natt!
 

Marv

Well-known member
Intressant, jag är en av dem som inte klarar av att slänga in espresson direkt i munnen. Jag brukar å andra sidan lukta på den en stund under omvirvling, innan jag dricker och då hinner den svalna litet...
 

Axel

Well-known member
Även jag vill gäran att tempen skall droppa relativt mycket. Svirrlar den ett bra tag, luktar och insveper.
När det gäller brygg tycker jag temperaturen ska falla avsevärt innan koppen börjar peaka, dricka helst kaffet runt om inte under 30-40C.
 

Faktor

Well-known member
Brygg och press brukar ju nästan aldrig vara gott när det är nittiogradigt... Brukar vänta fyra-fem minuter innan jag dricker det, men har inte mätt upp någon temperatur.
 

Vespaboy

Member
Hmm... det är väl som med GB Sandwich, den är aldrig så lagom tempererad som just vid sista tuggan! :)
Vad jag menar är att jag avskyr för varmt (brygg)kaffe, här kommer jag ofta i konflikt med Perculator-vänner, som gillar "varmt/hett" kaffe. å andra sidan; för dålig bryggtemp är också en styggelse.
 

treefinger

Well-known member
Aeropresskaffe tycker jag gärna får svalna en hel del innan man dricker. Sitter just nu med lite soltorkad panama som börjar bli riktigt fin fram emot slutet. Bryggkaffe vill jag däremot dricka lite varmare. Kanske runt 65-70 grader?
 

demo

Well-known member
håller med, press eller brygg känner man inte lika smak av när den är skållhet.

Espresson däremot tycker jag aldrig är för varm, inte i min maskin iaf. Fast jag rengör och flushar efter varje extaaktion SEN dricker jag min espresso så då har den kallnat lite.
 

Englund

Well-known member
för dålig bryggtemp är också en styggelse.

Ja för låg bryggtemp är nästan lika illa som för varm, men förutsatt att den är ok så verkar alla övrerrens om att det färdiga kaffet ska svalna något.

Axel: Intressant med ända ner till 30 grader. Har själv inte testat med termometer, men trodde att kaffet ändå var något varmare än så...måste testas :coffee:
 

HeMo

Well-known member
Håller med övriga om att kaffe (i alla former) inte ska drickas för varmt. Dels kommer smakerna fram mer och dels är jag rent allmänt väldigt känslig för för varma drycker. Skulle tro att jag dricker espresson något varmare än en nygjord cappu, kanske 65 - 70 grader.

Brygg/press börjar jag dricka vid ungefär samma temp, men peaken är när jag kommit en bit ner i koppen, ca halvvägs. Vet inte vad temperaturen är då, kanske runt 50.
 

Fabian

Well-known member
Kör alltid tighta skott, så de brukar inte vara alltför varma när extraktionen är slut... Snurrar lite på koppen och dricker. Fortfarande varmt, men troligtvis runt 70
 

Englund

Well-known member
Min tanke från början var att tråden skulle handla om "vanligt" kaffe (brygg/Aeropress/Guldfilter/Eva Solo etc), men det är ju intressant att notera att en del av oss även låter espresson bli lite svalare...
 

Jemo

Well-known member
för mig peakar aeropresskaffet vid strax under 50 grader (mätte just med en mjölktermometer). då har jag tyvärr oftast kommit lite mer än halvvägs i koppen. har inte mätt på espresso, men jag uppskattar att det faller mig bäst i smaken vid sisådär 65 grader.
 

Lars

Well-known member
Hmm... det är väl som med GB Sandwich, den är aldrig så lagom tempererad som just vid sista tuggan! :)

Fy f-n vad sant!

Jag dricker ofta rumstempererat kaffe, med stor behållning. Brukar bli så när man dricker kaffe samtidigt som man jobbar eller läser forum. Det optimala är nog att kaffet får stå ett par minuter om det är brygg. Om det är aeropress så vill jag nog dricka det ganska omgående pga att jag kör låg bryggtemp från början. Har svårt att översätta detta till exakta temperaturer.
 

Englund

Well-known member
Bara "för att" så mätte jag idag och kom fram till att runt 60 grader börjar det hända en del positiva saker, där smaker kommer fram bättre än vid högre temp. Sedan förändras smaken till det bättre ner till ca 40 grader, för att sedan sakta bli mer beskt. Den första beskan är inte nödvändigtvis av ondo utan har sin charm. Under 25 började kaffet dock få lite för mkt beska och många toner försvinner...
 

Axel

Well-known member
Bara "för att" så mätte jag idag och kom fram till att runt 60 grader börjar det hända en del positiva saker, där smaker kommer fram bättre än vid högre temp. Sedan förändras smaken till det bättre ner till ca 40 grader, för att sedan sakta bli mer beskt. Den första beskan är inte nödvändigtvis av ondo utan har sin charm. Under 25 började kaffet dock få lite för mkt beska och många toner försvinner...

Vad kul och höra, vilka kaffen provade du och hur bryggde du dem?
Det lär ju var kul och se hur skillnaden blir på en överdoserad/underdoserad press/brygg dyl när de sjunker mellan 70-30.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Nästa dimension är ju vilken del av koppen som är godast.
Själv tycker jag den sista tredjedelen är klart sötast och godast i espresson, och den blir ju kall väldigt fort när man redan avverkat två tredjedelar tidigare.

Vad det gäller bryggkaffe tycker jag nog första munnen är godast, och då gärna lagom drickvarm så man slipper blåsa, kan det vara max 60 grader typ!? Sedan kallanr kaffet fort och blir trist.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp