Syrehalten i vatten - Koka eller inte?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Vi har väl alla hör att vatten absolut inte ska kokas eftersom syret då försvinner. Att det då syrefattiga vattnet inte alls kan plocka fram de där goda smakerna ur kaffe eller te.

Men stämmer detta egentligen? På många ställen på nätet ger diverse "bryggmästare" detta tips men samtidigt verkar ingen kunna backa upp det med några vetenskapliga bevis.

Det jag, efter en del letande, har hittat är att syrehalten i vatten påverkar av temperatur och tryck. Se exempelvis http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/101/solutions/faq/predicting-DO.shtml och här http://www.engineeringtoolbox.com/air-solubility-water-d_639.html

Detta visar att syrehalten vid 20 grader C är cirka 8 mg/liter, vid 60 grader C är halten 6 mg/liter och vid 100 grader C hela 0 mg/liter. Stämmer detta, vilket det verkar göra, så är syrehalten i princip redan noll vid 95 grader C och att en eventuell kokning på en timme inte skulle skada vattnet något ytterligare.

Med andra ord är vattenkokningsteorin bara en myt?

Någon som tycker det låter vettigt?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Kemilärare ska man aldrig lite på :) Hon hade ju faktiskt också lite fel. Kokningen påverkar inte syrehalte utan det är temperaturen som är avgörande.
 

AA

Skottjägare
...
Detta visar att syrehalten vid 20 grader C är cirka 8 mg/liter, vid 60 grader C är halten 6 mg/liter och vid 100 grader C hela 0 mg/liter. Stämmer detta, vilket det verkar göra, så är syrehalten i princip redan noll vid 95 grader C och att en eventuell kokning på en timme inte skulle skada vattnet något ytterligare.

Med andra ord är vattenkokningsteorin bara en myt?

Någon som tycker det låter vettigt?

Jag tycker det låter vettigt. Dricker jag en kopp från bryggaren hos polaren där vi uppmätt bryggtemp till ca 80 grader (bryggare av okänt märke köpt på Rusta för 79:) så får jag en massa luft i kistan.
Dricker jag däremot en kopp från min egen bryggare så slipper jag bajsa luft i ett par timmar efter koppen inmundigades.
Konstigt att ett par mg kan spela så stor roll.

Inget teoretiskt bevis utan mer praktiskt. Oftast är ju dom bevisen lite lättare att ta på. Eller inte. Det man inte har i handen kan man ju inte hålla.

I övrigt har jag hört samma sak som du Henrik och det är väldans intressant. Hoppas att någon vet mer.

Ha de´

/AA
 

FabianP

Well-known member
Kemilärare ska man aldrig lite på :) Hon hade ju faktiskt också lite fel. Kokningen påverkar inte syrehalte utan det är temperaturen som är avgörande.

Fast kokningen är ju ett resultat av temperaturen. Dock ändras kokpunkten med lufttrycket, skall väl vara ca 75 grader C på Mount Everest topp. Slutsatsen blir dock densamma, kemilärare skall man aldrig lita på... :lol:

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp