Läckande Ascaso Dream

johan83

Member
Hej! min ascaso dream läcker ur ångröret när jag gör kaffe, och ibland även bara jag sätter igång maskinen, trots att "ångkranen" är stängd. Någon som har liknande problem eller någon idé om vad det kan röra sig om?

tack! /johan
 

johan83

Member
när man kalkar av maskinen så kör man igenom nån form av matsyra eller? det har jag provat isf.. (fick med en påse pulver till maskinen) .. hm, fan om det inte var efter det den började läcka.
hur tänker du att en igenkalkad maskin lättare läcker? borde det inte vara tvärtom ifall kalk byggs på, att det proppar igen liksom? =) jag har ingen koll, bara funderar.

hur byter man ångventil annars? o vilka kan tänkas sälja dem? har googlat runt lite utan resultat..
 

Daffy Duck

Well-known member
när man kalkar av maskinen så kör man igenom nån form av matsyra eller? det har jag provat isf.. (fick med en påse pulver till maskinen) .. hm, fan om det inte var efter det den började läcka.
hur tänker du att en igenkalkad maskin lättare läcker? borde det inte vara tvärtom ifall kalk byggs på, att det proppar igen liksom? =) jag har ingen koll, bara funderar.

hur byter man ångventil annars? o vilka kan tänkas sälja dem? har googlat runt lite utan resultat..

Kalkpartiklar kan lägga sig i vägen och göra att delarna inte sluter tätt mot varandra när du skruvar igen den. Om jag inte minns fel är det metall mot metall som ska täta i den här, och då blir det extra känsligt för kalk.

Det är även viktigt att man inte skruvar åt ventilen för hårt, för då slits ventilen ner och börjar läcka.

Kaffemaskinen har ventiler till Ascaso (finns dock ej i nätbutiken).
 

henrico

Well-known member
Byta nålventil för läckande ångrör på Dream

....och eftersom Johan83 och flera andra har frågat per PM om hur man byter ventilen så lägger jag ut mitt svar även här... Har tyvärr inga bilder. :) Någon som gör det här får väl komplettera med bilder.

Kaffemaskinen har delar för detta och de kallas "ångventilspinnar" och "ångventilspackningar" så vet killarna på servicen vad det är du behöver.


1. Lossa de två skruvarna som håller fast locket. Sitter en på vardera sida av grupphuvudet, ungefär mitt på maskinen.

2. Lyft av locket.

3. Ta bort det svarta vredet till ångventilen.

Det som det svarta vredet är monterat på är den del du ser på bilden. D.v.s nålventilen + packningar.

4. Lossa det "spännband" (kommer inte på bättre ord) + skruv som sitter runt själva pinnen.

5. Skruva loss pinnen och dra ut den genom spännbandet.

6. Tvätta ur ventilen med en tops eller försiktigt med piprensare för att ta bort eventuell smuts på ventilsätet. Vid behov använd kalklösande medel då det lätt sätter sig kalk i ventilen.

7. Ersätt pinne och packningar.

8. Sätt tillbaka spännband + skruv och för in pinnen med monterade packningar genom spännbandet och skruva tillbaka ventilen. Var försiktig för det är ganska lätt att skada packningarna.

9. Skruva åt spännbandet på lagom avstånd från ventilen och själva höljet så att ångventilen går att stänga ordentligt och att den inte tar emot höljet för tidigt när du öppnar den.

10. Passa på att torka av och städa inne i maskinen vetja!

11. Testa maskinen med locket av eller ta en chans och sätt tillbaka locket och hoppas att det fungerar som det ska.

Färdigt! Dags att brygga en kopp! :coffee:

//H
 

Bilagor

  • Trettondagen i Linköping 040_cr.jpg
    Trettondagen i Linköping 040_cr.jpg
    65.7 KB · Visningar: 52

jb

Well-known member
Punkt 6, passa på att använda kalklösande samtdigt då det lätt kan sätta sig klak i ventilen...
 

Malw

New member
Köpte nyligen en beggad Innova Dream. På inrådan av killarna på Kaffemaskinen började jag med en avkalkning av maskingen. Tror inte tidigare ägaren hade avkalkat en enda gång med tanke på vad följderna blev!!! Har man mycket kalkavlagringar i maskinen (kokare, packningar, ventiler och rör) och avkalkar kan det uppstå läckage pga gamla packningar och skruvar som utan kalket inte längre sitter tillräckligt dragna.

Min maskin läckte från kokaren efter avkalkningen...tur att jag hade locket av så att det märktes. Tur också att packningen gick åt skogen på kokaren så jag tvingades skruva isär kokaren. Den var nämligen full med kalkavlagrings bööös. Kaffet smakar nog bättre utan det :)

Ny ångventil med vred fick jag pris på 128kr hos Kaffemaskinen...så det är inte så mkt att tveka på.
 

henrico

Well-known member
Beror ju mycket på var man är i Sverige det där med kalk. Jag avkalkar min maskin en gång per kvartal här i Stockholm, och det är nog alldeles för mycket egentligen med tanke på hur mjukt vatten vi har här. Men det är bra terapiarbete. :)
 

johan83

Member
här kommer bilder!

minsann.

som ni ser provkörde jag den utan locket på efter att jag skruvat klart, och det är jag glad för, jag upptäckte nämligen en läcka. fler packningar som behövs bytas kanske? nån som har kunskap om övriga packningar i dreamen?

under provbryggningen så läckte det fortfarande ur ångmunstycket, dock droppade det bara till skillnad från högtrycksstrålen jag fick stå ut med innan! :D så gick jag heller inte tillbaks hit utan körde på minnet av henricos inlägg och märkte till mitt förtret att jag glömde köra med avkalkningsmedel inuti :blush:

menmen, effekten på min mjölkskummning blev dock påtaglig! otrolig skillnad i tryck och resultat :)

tack till hänko för listan! nu har vi en fin guide för framtida dream-ägare som har problem.

....och eftersom Johan83 och flera andra har frågat per PM om hur man byter ventilen så lägger jag ut mitt svar även här... Har tyvärr inga bilder. :) Någon som gör det här får väl komplettera med bilder.

Kaffemaskinen har delar för detta och de kallas "ångventilspinnar" och "ångventilspackningar" så vet killarna på servicen vad det är du behöver.


1. Lossa de två skruvarna som håller fast locket. Sitter en på vardera sida av grupphuvudet, ungefär mitt på maskinen.

2. Lyft av locket.

3. Ta bort det svarta vredet till ångventilen.

Det som det svarta vredet är monterat på är den del du ser på bilden. D.v.s nålventilen + packningar.

4. Lossa det "spännband" (kommer inte på bättre ord) + skruv som sitter runt själva pinnen.

5. Skruva loss pinnen och dra ut den genom spännbandet.

6. Tvätta ur ventilen med en tops eller försiktigt med piprensare för att ta bort eventuell smuts på ventilsätet. Vid behov använd kalklösande medel då det lätt sätter sig kalk i ventilen.

7. Ersätt pinne och packningar.

8. Sätt tillbaka spännband + skruv och för in pinnen med monterade packningar genom spännbandet och skruva tillbaka ventilen. Var försiktig för det är ganska lätt att skada packningarna.

9. Skruva åt spännbandet på lagom avstånd från ventilen och själva höljet så att ångventilen går att stänga ordentligt och att den inte tar emot höljet för tidigt när du öppnar den.

10. Passa på att torka av och städa inne i maskinen vetja!

11. Testa maskinen med locket av eller ta en chans och sätt tillbaka locket och hoppas att det fungerar som det ska.

Färdigt! Dags att brygga en kopp!

//H
 

Bilagor

  • IMG_6240.jpg
    IMG_6240.jpg
    33 KB · Visningar: 51
  • IMG_6241.jpg
    IMG_6241.jpg
    63.2 KB · Visningar: 62
  • IMG_6246.jpg
    IMG_6246.jpg
    32.3 KB · Visningar: 51
  • IMG_6247.jpg
    IMG_6247.jpg
    39.1 KB · Visningar: 49
  • IMG_6249.jpg
    IMG_6249.jpg
    46 KB · Visningar: 44
  • IMG_6254.jpg
    IMG_6254.jpg
    48 KB · Visningar: 54
  • läcka.jpg
    läcka.jpg
    58.3 KB · Visningar: 50
  • läcka2.jpg
    läcka2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 53

johan83

Member
nu är jag tillbaks på ruta ett och behöver lite tips, gott folk!

jag tätade den inre läckan med gängtejp efter tips från kaffemaskinen och det fungerade bra.

men... nu har ångmunstycket börjat läcka som en fontän IGEN! trots ny ventil.

Dessutom har den börjat läcka vid sidan om filterhållaren när jag brygger, så det droppar "vanligt" varmvatten rakt ner i min espresso..

vidare så dör ångtrycket ibland när jag bara skummat några sekunder.. går att lösa genom att köra vatten genom pumpen och sätta på steam-switchen igen och låta den bygga upp nytt tryck, men känns ändå som att det inte borde vara så

tacksam för tips!
 

Malw

New member
Säkringen small

Ascaso Dream - Säkringen small

--------------------------------------------------------------------------------

Vid bryggning av den tredje cappuccinon (för dagen) small säkringen i lägenheten. Handhavandet av maskinen var som vanligt, vatten i tanken osv. När jag sätter igång maskinen igen märker jag att kokaren inte längre fungerar. Varken för ånga eller för bryggning.

Är det någon som vet vad som kan gått sönder? Finns det säkringar eller liknande som lätt kan bytas eller behöver man lämna in maskingen på rep?

Tungt att vara utan sitt morgonkaffe....Tacksam för svar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,663
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp