Kaffet blir statiskt?

geronimo

Member
Hej!

Jag köpte 500g kaffebönor på mediamarkt, kommer inte ihåg märket men påsen var vit,grön röd och 100% arabica bönor.

Jag har förvarat det i kylen i en tät burk.


Konstiga är nu när jag ska mala det så är kaffet så jäkla statiskt, aldrig varit med om detta innan och jag har nog provat 15 olika bönor innan.

Provade även att ta ut dem ifrån kylen men det hjälper inte.

Någon idé om vad som kan ha hänt?
 

Large

Well-known member
Torr luft främjar statisk elektricitet. Luften kan bli riktigt torr så här års om det är minusgrader och soligt ute.
 

jesperC

Active member
Vad använder du för att samla upp kaffet när du maler? Märkte när jag testade att mala ner i ett decilitermått av plast att kaffet blev helt galet statiskt men normalt håller jag portafilteret alternativt presskannan under och då har jag inte sett några sådana tendenser.

Annars skulle jag, som ovan, gissa på torr luft och torrt kaffe.

//j
 

pab

Member
Jag skulle gissa att detär bönornas om är torra. Jag har inget problem med att kaffet blir statiskt förutom när jag maler Monsun Malabar. Antar att det är för att de lagrats ganska länge och därför är torrare.
 

Tobiemme

Well-known member
jag testade en skum grej en gång när jag tyckte kaffet for åt alla håll istället för ned i pf: vända på kontakten till kvarnen i vägguttaget. tyckte faktiskt att kaffet blev mindre statiskt, men det kan mycket väl vara kaffeinducerad självsuggestion. :)
 

JKolmo

Well-known member
jag testade en skum grej en gång när jag tyckte kaffet for åt alla håll istället för ned i pf: vända på kontakten till kvarnen i vägguttaget. tyckte faktiskt att kaffet blev mindre statiskt, men det kan mycket väl vara kaffeinducerad självsuggestion. :)


Ha ha ha. Det där trickset kör en stereonördkompis till mig med också. Han vänder på kontakterna till förstärkarna och hävdar med bestämdhet att det låter mycket mycket bättre. Verkar således funka som lösning på de flesta problem. Det borde ju dock endast funka en gång, sedan måste man ju vända tillbaks till ursprungsläget... ;)
 

igroucho

Well-known member
Vända på kontakterna har en absolut giltighet men bara om man har flera apparater sammankopplade med varandra, som i fallet med ljudanläggningar där flera enheter sammankopplas med signalkablar. Man får t-ex en mätbart ökad EM-avgivning vid "fas"-fel. Det bör ju dock helst vara ett minimum av upplösning för att man möjligen ska kunna detektera en förändring i ljukvalitet. Men försöka kan man ju alltid (fasa om ljudanläggningen - inte bryggaren - alltså ...).
 

Tobiemme

Well-known member
Vända på kontakterna har en absolut giltighet men bara om man har flera apparater sammankopplade med varandra, som i fallet med ljudanläggningar där flera enheter sammankopplas med signalkablar. Man får t-ex en mätbart ökad EM-avgivning vid "fas"-fel. Det bör ju dock helst vara ett minimum av upplösning för att man möjligen ska kunna detektera en förändring i ljukvalitet. Men försöka kan man ju alltid (fasa om ljudanläggningen - inte bryggaren - alltså ...).

:) det knäppa var ju att det funkade! och ja, det satt ju fler grejor i samma uttag.
OT: har inte testat med stereoanläggningen än. fasvändningen på subben genererar ju garanterat skillnad i ljud, så why not?
 

bauta

Well-known member
Lyfter detta tips igen:
Efter att ha köpt nödkaffe (nåt italienskt stormärke) är kaffet oerhört statiskt och fastnar överallt.

Tog då upp detta gamla tips med att röra med fuktig sked i bönorna innan malning och det fungerar magiskt bra.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Lyfter detta tips igen:
Efter att ha köpt nödkaffe (nåt italienskt stormärke) är kaffet oerhört statiskt och fastnar överallt.

Tog då upp detta gamla tips med att röra med fuktig sked i bönorna innan malning och det fungerar magiskt bra.

Behövde du göra det med din Niche?

Om det är någon som inte fått resultat med det här tricket: använd mer vatten. När jag kört små doser i MK Guatemala har jag behövt så mycket som 2,5% vatten för att få ut allt.
 

bauta

Well-known member
Jepp, Lavazza, Niche & nuvarande väder kräver vattnad tesked

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Behöver man vara orolig för kvarnen? 2.5% vatten på 50g bönor är ändå ganska mycket vatten.

Verkar inte så. Rostade bönor innehåller redan 2% fukt ungefär och tack vare oljeinnehållet blir malskivorna smorda. Enligt rapporter har folk använt sig av "RDT" i åratal utan att ha några problem mest rost. Kan tänka mig att det kanske krävs mindre vatten för stora doser också, jag maler ofta bara 15-20g.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp