Jura espressomaskiner

Hej hej!

Jag har precis fått reda på att jag vunnit (!) en Espressomaskin från Jura, ingen aning om vilken modell ännu.. Men mest nyfiken på vad ni kunniga tycker om Juras maskiner? Vad jag lyckats hitta på nätet verkar det inte vara nån skitmaskin i alla fall.. :)

Tacksam för någons åsikt, gärna självupplevd ;)

Längtar tills maskinen kommer det är en sak som är säker!!!:coffee:
 

demo

Well-known member
Jura är ett av dem bättre märkena som tillverkar helautomatiska maskiner.

Dem är jävligt snygga i utseende och en bra maskin.
Du kommer dock behöva en kvarn iaf så du har ett köp till att göra även om du vann en bra maskin.

Sen är de ju så att dem flesta föredrar att ha lite mer kontroll över sitt kaffe då man inte har nån kontroll över en helautomatisk som bara är en knapptryckning. Men snygga är dem och om du inte har sådär JÄTTE höga krav så kommer du nog bli mer än nöjd!

Men som sagt, köp dej en bra kvarn och ett gott kaffe så har du så du klarar dej ett tag.

Vissa har de bra, vinner maskiner hur som helst:)
 

Daffy Duck

Well-known member
Varför skulle han behöva köpa en kvarn?
Visst, en separat kvarn kan tillföra en hel del, men är absolut inget "måste".
Varför inte börja med att köpa ett gott kaffe och lära sig maskinen istället?
Nu vet jag inte vad Cappucinooo har för kaffebakgrund, men många är faktiskt nöjda med en helautomatisk maskin, utan extern kvarn. Att kunna få sig en sjysst kopp på en enkelt sätt utan att behöva jaga det där sista lilla extra. Är man ute efter det så är nog inte en helautomatisk det rätta valet...

Cappuccinooo, köp dig lite gott kaffe som funkar bra i en helautomat och se vad du tycker. Testa lite olika och upptäck kaffevärlden! En kvarn kan du köpa till senare om du nu skulle vilja det!
Välkommen hit förresten!
 

demo

Well-known member
Varför skulle han behöva köpa en kvarn?
Visst, en separat kvarn kan tillföra en hel del, men är absolut inget "måste".
Varför inte börja med att köpa ett gott kaffe och lära sig maskinen istället?
Nu vet jag inte vad Cappucinooo har för kaffebakgrund, men många är faktiskt nöjda med en helautomatisk maskin, utan extern kvarn. Att kunna få sig en sjysst kopp på en enkelt sätt utan att behöva jaga det där sista lilla extra. Är man ute efter det så är nog inte en helautomatisk det rätta valet...

Cappuccinooo, köp dig lite gott kaffe som funkar bra i en helautomat och se vad du tycker. Testa lite olika och upptäck kaffevärlden! En kvarn kan du köpa till senare om du nu skulle vilja det!
Välkommen hit förresten!


Jag nämnde oxå att OM han har höga krav på kaffet så är ett kvarn måste. Men de beror på självklart på din kffebakgrund oxå.

Är Du ganska kaffe medveten och har ganska stora krav på kaffe så är kvarn ett MÅSTE enligt mig.
 

Faktor

Well-known member
Jag nämnde oxå att OM han har höga krav på kaffet så är ett kvarn måste. Men de beror på självklart på din kffebakgrund oxå.

Är Du ganska kaffe medveten och har ganska stora krav på kaffe så är kvarn ett MÅSTE enligt mig.

Jag tror Daffy Duck syftade på att Jura helautomater har inbyggda kvarnar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Extern kvarn till Jura bara om du ämnar bruka både bönor för den inbyggda kvarnen OCH löskaffe till luckan för det.
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag nämnde oxå att OM han har höga krav på kaffet så är ett kvarn måste. Men de beror på självklart på din kffebakgrund oxå.

Är Du ganska kaffe medveten och har ganska stora krav på kaffe så är kvarn ett MÅSTE enligt mig.

Ja, till en MANUELL (t.ex. Silvia, Classic, Giotto)espressomaskin är en kvarn mer eller mindre ett måste.

Till HELAUTOMATISKA maskiner (vilket Jura är) behöver man ingen extra kvarn. Kvarnen är nämligen inbyggd, därav namnet helautomatisk.
 

demo

Well-known member
Ja, till en MANUELL (t.ex. Silvia, Classic, Giotto)espressomaskin är en kvarn mer eller mindre ett måste.

Till HELAUTOMATISKA maskiner (vilket Jura är) behöver man ingen extra kvarn. Kvarnen är nämligen inbyggd, därav namnet helautomatisk.

Har för mig att inte ALLA jura modeller har de, men även om dem har de så skulle jag iaf investera i en kvarn med dem kraven jag har.

de upp till var o en, jag sa va jag tyckte
 

onyman

Well-known member
Alla Juramaskiner har inbyggd kvarn, så köp inte en extra kvarn.

Fördelen med en helautomatisk är just att slippa mala och kladda och att få en kopp kaffe genom att "trycka på en knapp"

Om du vill ha kontroll: sälj då Juran och köp Kvarn + Manuell maskin.
 

Kleptoman

Member
Jura Ena5

Jag har en liten fundering angående köp av ny helautomatisk maskin.
Har sedan 1,5 år tillbaka en C3 Coffee Center Toscana.
Har inte riktigt gillat den över huvud taget.. Men den har hängt med. Den låter mycket vid malning och den ger inte så god espresso som jag skulle vilja.

Så nu funderar jag på att köpa en Jura Ena 5. Är det någon som har erfarenhet av Juras maskiner? Är det prisvärt eller ska jag kolla efter andra märken?
 

Kleptoman

Member
Det är så alltså?
Då blir det nog en beställning på en ENA5. Men ska vänta lite till om någon annan har något att tillägga.
 

treefinger

Well-known member
Kleptoman, sök runt här på forumet efter Jura. Det är ett märke det i princip aldrig skrivs något negativt om, i automat-svängen dvs.
 
Tack så jättemycket för alla svar..! Var och hämtade maskinen idag, var en Jura ENA 5 Ristretto Black, har precis packat upp den och gett mig på bruksanvisningen.. Brukar aldrig läsa sådanna men är så rätt att ha sönder den.. haha! Ang. min kaffevana så är jag utbildad Barista, gått två olika utbildningar, så jag tycker både att kaffe är jättegott och jättekul. Verkligen blivit ett starkt intresse under den senare tiden..! Sedan kan jag kanske "tyvärr" inte skryta med att jag ännu blivit någon särpräglad finsmakare. Jag tycker självklart att visst kaffe är godare än annat men är ingen espressofinsmakare med jättehöga krav på creman osv direkt.. Kanske att det hade varit lite roligare med en halvautomatisk maskin då jag tycker det är roligt att få vara med om tampningen och mjökskummningen.. Men samtidigt är det rätt skönt att ibland få gott kaffe genom endast en knapptryckning... Men tack återigen för all feed back, återkommer när jag vågat prova den :)
 

Kleptoman

Member
Tack så jättemycket för alla svar..! Var och hämtade maskinen idag, var en Jura ENA 5 Ristretto Black, har precis packat upp den och gett mig på bruksanvisningen.. Brukar aldrig läsa sådanna men är så rätt att ha sönder den.. haha! Ang. min kaffevana så är jag utbildad Barista, gått två olika utbildningar, så jag tycker både att kaffe är jättegott och jättekul. Verkligen blivit ett starkt intresse under den senare tiden..! Sedan kan jag kanske "tyvärr" inte skryta med att jag ännu blivit någon särpräglad finsmakare. Jag tycker självklart att visst kaffe är godare än annat men är ingen espressofinsmakare med jättehöga krav på creman osv direkt.. Kanske att det hade varit lite roligare med en halvautomatisk maskin då jag tycker det är roligt att få vara med om tampningen och mjökskummningen.. Men samtidigt är det rätt skönt att ibland få gott kaffe genom endast en knapptryckning... Men tack återigen för all feed back, återkommer när jag vågat prova den :)

Låter ju hur bra som helst. Återkom när du har provat den med alla synpunkter, bra som dåliga. Jag är fruktansvärt sugen på en ENA 5 nämligen. Hade varit bra med ett utlåtande från någon som har testat den lite.
Köpte du till en Profi Auto Cappuccino eller avänder du Easy Auto?
 

TheSentinel

Well-known member
Grattis till vinsten, Jura är riktigt bra/fina !

Till er andra, Lite OT men ändå inte : Prisskillnaden mellan Jura Ena 3 och Ena 5 ... vad motiverar att man ska lägga dom extra kronorna på 5:an ? Skiljer dom verkligen så mycket?

Att man kan vrida munstycket känns inte ens viktigt då man ändå får in en kopp under båda på 3:an... Kan vi få en bra motivering? ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp