Vad uppgradera till, HX eller DB?

DalaMas

Member
Hej!
Ny här men läst ett tag. Mycket bra synpunkter.

Idag har jag en Gaggia Classic och en Gaggia MDF kvarn, men nu vill jag uppgradera.

Jag vet att jag måste skaffa ny kvarn oavsett. Har fått tipset om Compak K3 Touch. Är det en kvarn som håller även för en dyrare maskin, se nedan?

När det gäller espresomaskin så vill jag ha en så jag kan skumma mjölk utan väntan. Och sedan skall det vara en maskin som jag kan leva med i många år. Jag vill även ha en maskin som är relativt enkel att hantera och underhålla, att skruva på 17 inställningsrattar för att få en bra kopp är inget för mig. Visst vill jag kunna justera, men det skall vara relativt enkelt.

Har läst mycket om detta med HX kontra DB och har förstått att det är skillnader, bl.a. behovet av att kyla av HX-maskin innan bryggning.

Nu tänkte jag be om era tankar och idéer kring detta. Jag har funnit följande maskiner intressanta (vet att det finns många andra):
- Quickmill Andreja Premium, HX. Hyfsat pris, HX, Vibrationspump, Ingen PID.
- Expobar Brewtus III, DB. Hyfsat pris, DB, Vibrationspump, PID.
- Vibiemme Domobar Junior, DB. Bra pris, DB, Vibrationspump, ingen PID.
- Vibiemme Domobar DB med PID. Dyr, DB, vibrationspump, PID.
- Izzo Alex Duetto, DB. Dyr, DB, Rotationspump, PID.

Med vad får jag mest för pengarna i en maskin som håller? Det skiljer ändå ca 4' - 5' mellan de två första mot de två sista maskinerna i listan.
Spelar pumptyp någon roll annat än för ljudet?
PID, hur bra är det ha det?
Hur viktigt är det att kunna ha separata strömbrytare på en DB, vilket Brewtus saknar?
Och detta med HX kontra DB, vid samma pengar är det då alltid bäst att välja DB?

Jag är idag (svänger hela tiden) inne på en Brewtus III med tanke på vad man får för pengarna. Har förstått att det bara är en strömbrytare men spelar det någon roll? Och hur bra är den i övrigt? Är andra maskiner så mycket bättre att de är bättre val?

Tacksam för alla synpunkter.
 

Lars

Well-known member
Vill du att det skall vara enkelt så köp en DB. Det går alldeles utmärkt att dra riktigt fina shots på en HX men det kräver lite mer tålamod och trixande. Om du tänker ha maskinen i många år så köp det bästa du anser dig ha råd med, det brukar bli billigast i längden.
 

hrbrun

Well-known member
Expobar Brewtus III, kan man få tag på den i Sverige? Eller finns det någon bra utländsk webshop (antagligen, doh)...?
 

treefinger

Well-known member
Jag står också i valet och kvalet inför ett inköp. Jag har dock valt bort H/X för att jag tror att jag kommer att bli less av att flusha och räkna sekunder. På en dual boiler räcker det med en kort flush på typ två sekunder för att få upp temperaturen. Mina kandidater för tillfället är duetton, dalla corte mini och eventuellt brewtus 3:an.

Jag tror att dalla corten gör bäst kaffe, men kommer nog sakna rotationspumpen är jag rädd.
 

Tobiemme

Well-known member
om jag skulle uppgradera så skulle det vara av främst två anledningar: att komma bort från flushandet samt att kunna få möjlighet att ställa in vilken bryggtemperatur man vill ha vid ett visst tillfälle. det skulle betyda dubbelkokare med PID.
 

Boris

Well-known member
Faktum är att jag om jag skulle välja mellan Domobar DB med vibrationspump och Domobar Super med rotorpump skulle föredra det senare alternativet. Jag stör mig mer på vibrationspumpen än flushandet. Vad jag har förstått tillhör Domobaren med sin variant på E61-gruppen de mer värmestabila värmeväxlarmaskinerna. Våga Vägra Vibrationspump!

Men smaken och prioriteringarna är ju olika :)
 

treefinger

Well-known member
Visst är vibrationspump ondskan själv, men det är svårt att få allt. Duetton är säkert bra, men inge snygg IMO.
 

Boris

Well-known member
DalaMas, varför inte LaSpaziale Vivaldi II? Den skulle jag kolla närmare på om jag var i köptankar. Den ligger i samma prisnivå som Izzo Alex Duetto. Eller DallaCorte Super Mini. Den kostar ju iofs lite mer, men är förmodligen en mycket kompetent maskin.
 

DalaMas

Member
Nu lutar det åt en Izzo Vivi och en Macap MC4 från Bella Barista, blev nog helt enkelt för snål. Vibiemme Junior Dualboiler hade varit ett alternativ men jag vet inte hur ångningen är på den. Gillar ju mjölk i ibland, ca 50-50 fördelning mellan ren espresso och "mjölkdrink".

Är Macap MC4 en bra kvarn? Har läst en del om den men det verkar ju vara så att Mazzer är den alenarådande kvarnen eller? Samtidigt verkar det ju smidigt med Mazzers tidsstyrning av malning....
 

Large

Well-known member
Macap MC4 är en bra kvarn men just MC4-modellen är en påskvarn.
Detta innebär att det inte finns något stöd att vila PF:et mot strax under utkastet. Personligen hade jag nog helre valt M4 (med dosator) eller M4D som egentligen är den Macap-kvarn som svarar bäst mot Mazzer Mini Electronic, men avsaknaden av stödet kanske inte stör dig lika mycket som det stör mig.
Lägg också märke till att M(C)4:an finns i två olika varianter, stegad och steglös malinställning.

Skillnaden i koppen mellan Mazzer och Macap är dock inte stor om ens värd att nämna, iaf enligt Home-Baristas eget kvarntest :
http://www.home-barista.com/espresso-grinder-reviews-conclusion.html
 

DalaMas

Member
Det svänger fort nu. Det blir nog en Mazzer mini E, gillar den tidsstyrda malningen. Är rädd för att jag skulle tycka att det blir för struligt annars. Och vill inte ha dosator som M4. Kikade på Compak K3 touch men det skiljer för lite mellan den och Mazzer om jag köper Mazzer från Bella Barista.

Men, men sista ordet är inte sagt i denna fråga än :)

Men en Izzo Vivi blir det i alla fall, så längt är det bestämt (tror jag)
 

Manhattan

Active member
Hej DalaMas,
Jag använder sen ett knappt år en Macap M4D, som jag är mycket nöjd med. Den finns både i "stepped" och "stepless" version, och jag har den stegade modellen eftersom jag skiftar mellan olika bryggmetoder, som kräver olika malningsgrader.
För mina behov fungerar det utmärkt att kompensera den stegade, något grövre, malningsinställningen genom att finjustera med hjälp av malningstiden, som kan ställas in med 0,1 sekunders intervall.

Se vidare t.ex:

http://coffeesnobs.com.au/YaBB.pl?num=1201213314/0

Men om Macapen är ett bättre val än Mazzer mini E har jag ingen aning om!

Hälsningar
Manhattan ;)
 

DalaMas

Member
Beställt

Nu är det beställt, usch vilken vånda.

Det blev en Izzo Vivi och en Mazzer mini E mod A.

Valet föll på dess pga följande orsaker:
  • Izzo Vivi verkar vara både bra och stabil.
  • Den är relativt enkel att hantera, både vad gäller att göra kaffe och underhålla
  • Reservdelar hyggligt billiga och enkla att komma över.
  • Mazzer för att den var tidsstyrd. Tror jag skulle tycka det blir för struligt utan det. Visst det går säkert men risken är stor att jag ångrar mig.

Så nu är det väl bara att vänta på paketet :D
 

theseal

Kaffeterroristen
grattis som fan.

rädslan för behovet att flusha HX är grovt överskattat, jag fattar inte varför folk har sån aversion mot detta. Det tar ju typ 5 sek, tid under vilken jag fyller PF med kaffe.
 

Lars

Well-known member
Exakt! Han är brutal, den gode Haugaard...

Det tar väl inte 5 sekunder att fylla ett PF, sälen ;-) Däremot håller jag med dig angående flush:andet, dvs inga problem, det gäller bara att få rutin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp