Grustaget i en E61 maskin!

MartinForsberg

Well-known member
Trots regelbunden avkalkning, backflushing och alla sorters rengöringar man kan göra utan att montera ner maskinen, en snart två år gammal Isomac Millenium, i atomer så har den stadigt givit mig sämre smak på espresson.

Det jag har bytt tidigare är bara gummipackningen i bryggruppen och silen i bruggruppen samt vatten/kalkfiltret i vattentanken.

Så idag beslöt jag mig för att plocka fram en av renoveringssatserna till bryggruppen och kolla vad jag eventuellt skulle behöva göra rent och byta ut.

Döm om in förvåning när jag öppnade bryggruppen och kikade på alla delar inuti och såg hur mycket kalk som växt på dem trots alla rengöringar med avkalkningsmedel och backflushningar! Det var helt överväxt med vad som liknade havstulpaner, de där små sylvassa djuren som växer i vattenbrynet på bergen vid västkusten. Förutom detta så var det ett veritabelt grustag uniti bryggruppen. Dels sitter det en gummipackning på sifonen och dels sitter det en fals vid den övre ventilens säte som gör att alla små partiklar av kalk som kommer in där stannar kvar och växer till sig enormt! Man kan likna det vid njursten (som jag haft och kikat på mina egna), spetsiga, klart genomskinliga och mjölkigt vita och rödbruna grusiga stenar.

Jag kan bara rekommendera alla som har en E61 att emellanåt öppna sin bryggrupp och verkligen städa ur den ordentligt och byta de slitdelar som finns, särskilt packningarna och de tappar som ligger an mot axeln.

Min espresso är nu uppe på samma nivå som den var från början efter den här grundliga servicen - som jag aldrig trodde skulle behövas om man regelbundet avkalkade och rengjorde sin maskin.

Jag tror också att om jag haft ett vattenfilter för att skilja av kalket innan jag körde det i maskinen så hade jag minskat uppbyggnaden av kalket avsevärt, det lilla kalkfiltret i maskinens vattentank har inte gjort så mycket till eller från verkar det som, trots att jag regelbundet har bytt ut det och också "laddat" det.

Kika på mina bilder i mitt album så förstår ni vad jag menar med grustag!
 

Tobiemme

Well-known member
cheezus!!! :eek:hmy:
nu fick man en till grej att ha ångest inför. men jag sätter upp det på dagordningen för vårens avkalkningsfest!
om man häller vatten manuellt i tanken – finns det något smidigt sätt att avkalka vattnet innan det åker i maskinen?
tack ändå för intressant läsning och kunskap, som vanligt!
 

Boris

Well-known member
Jag använder en filterkanna med utbytbar patron. Det bör minska kalkhalten en hel del. Dessutom smakar vattnet bättre, vilket ju är ett plus. Rekommenderas även för de som dricker te.
 

Almapeso

Well-known member
Jag använder en filterkanna med utbytbar patron. Det bör minska kalkhalten en hel del. Dessutom smakar vattnet bättre, vilket ju är ett plus. Rekommenderas även för de som dricker te.

Var inhandlas en sådan? Hur ser de ut?
Kan ibland känna att vattnet jag extraherar är sådant som legat ett tag i tanken vilket jag tror har avsevärt större betydelse på smaken än en slarvig tampning med viss channeling.
 

majkeloak

Well-known member
Intressant.

Får väl öppna min Brewtus nån gång. Den har f.ö. ett sånt där jonbytarfilter i insuget. Hoppas det tillsammans med Stockholmsvattnet gör att min inte är så kalkad...

Dock har jag varken omladdat jonfiltret eller avkalkat så många gånger under de två år jag haft apparaten.

tack för tipset.
/Mikael
 

Pac

Maskindoktorn
Martin, du behöver ett kalkfilter...

Boris,
Jag försökte läsa mig till vad den kannan gör med vattnet, men det stod inget. Tar de filtrena bort kalk?

De filtrena de har bilder på ser ut som partikelfilter...
 

Pac

Maskindoktorn
...Den har f.ö. ett sånt där jonbytarfilter i insuget. Hoppas det tillsammans med Stockholmsvattnet gör att min inte är så kalkad...

Dock har jag varken omladdat jonfiltret eller avkalkat så många gånger under de två år jag haft apparaten...

jonbytarfiltret tar kalken om du sköter det... ;)
 

Boris

Well-known member
Boris,
Jag försökte läsa mig till vad den kannan gör med vattnet, men det stod inget. Tar de filtrena bort kalk?

De filtrena de har bilder på ser ut som partikelfilter...

Det finns två typer av filter till filterkannorna, Universal och KDF. Enligt informationen på deras hemsida ska ju båda filtren reducera mängden kalk i vattnet, men exakt hur stor del av mängden kalk som försvinner vet jag inte...
 

MartinForsberg

Well-known member
Martin, du behöver ett kalkfilter...

Absolut!

Har precis bytt kökskran till en modell som har ett separat handduschuttag som jag använder att fylla på maskinen med - semimanuell vattenanslutning, eller vad man nu skall kalla det för! ;)

Min tanke med det var att just ha ett vatten/kalkfilter under diskbänken. Bytet av kranen blev akut då den gamla gick sönder så jag hade inte tid att få med vattenfiltret i planeringen innan kranen behövde bytas. Det var när kranen byttes som jag såg avlagringarna av kalk i rören som jag började fundera på hur espressomaskinen egentligen såg ut inuti. Jag trodde inte vi hade ett såpass här kalkrikt vatten i Linköping, men jag har ju sett att även vattenkokaren får en del spår av kalket så nu blir det till att avkalka lite oftare till dess jag fixat ett vattenfilter.

Någon som kan rekommendera bra, små och inte så svindyra och samtidigt lättskötta filter - antingen för fast eller löst montage?
 

Pac

Maskindoktorn
Martin,
Jag har ett begat filter som funkar men som behöver lite tlc för att nå 100%. Det kan du få ta över om du vill.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag kan inte fatta hur du lyckas få så mycket kalk i maskinen om du avkalkar den regelbundet.
Jag har brutalmycket kalk i vattnet, men min maskin är ren inne(avkalkar 2ggr/år). Dock så flushar jag ca 0.5-1 liter för att vara säker på att HX-slingan är fylld, sedan får den stå med värmen på i min 1 timme varje gång.

När jag sedan flushar ur den är det grön/blått vatten jag får ur den, kanske något att blanda grogg på...:D
 

Pac

Maskindoktorn
ett sådant jonbytarfilter – är det bara att sätta på insugsslangen? där sitter något slags litet partikelfilter nu.

Om maskinen själv suger in vattnet kan det hända att man måste justera bryggtrycket efter det att man satt på jonbytaren.

Missa inte det Izappa skrev. De små jonbytarna som man har i de inbyggda tanklarna behöver regenereras ofta. De har liten kapacitet.
 

Tobiemme

Well-known member
Om maskinen själv suger in vattnet kan det hända att man måste justera bryggtrycket efter det att man satt på jonbytaren.

Missa inte det Izappa skrev. De små jonbytarna som man har i de inbyggda tanklarna behöver regenereras ofta. De har liten kapacitet.

jag förstår. det skulle betyda regenerering var tredje dag i mitt fall. (4l tank). finns inga större med bättre kapacitet? hur går en regenerering till?
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag kan inte fatta hur du lyckas få så mycket kalk i maskinen om du avkalkar den regelbundet.
Jag har brutalmycket kalk i vattnet, men min maskin är ren inne(avkalkar 2ggr/år). Dock så flushar jag ca 0.5-1 liter för att vara säker på att HX-slingan är fylld, sedan får den stå med värmen på i min 1 timme varje gång.

Jag har också funderat på det, men det verkar vara extra mycket skit i rören där jag bor just nu, eftersom min kökskran gick sönder inuti strax innan jul och då såg vi rester av kalkavlagringar i rören också. Visserligen hade dessa haft 17 år på sig att byggas upp men jag misstänker att en del av dem släppt och följt med som partiklar in i maskinen, förbi det enkla jonbytarfilter som sitter där, det sitter ju ingen filterduk någonstans utan bara ett plastfilter som släpper igenom allt annat som är smindre än partiklarna i jonbytarfiltret. Får man in partiklar i maskinen bygger dessa snabbt på sig och blir större och på dem råder bara en riktigt långvarig avkalkning bot på.

Nästa steg är att fylla tanken med mer vatten än innan och sedan tömma ur det som lossnar där inuti, har redan sett att det ligger en del sedan sista avkalkningen!

Jag flushar inte lika mycket som du, kanske bara 3-4 deciliter per gång jag använder maksinen men annars tror jag att jag använder den rätt normalt per dygn.

Förhoppningsvis så kommer det att hålla sig lite mer nu än innan när den blev brutalt genomkörd med citronsyralösningen!
 

MartinForsberg

Well-known member
Martin!
Det där gruset som du talar om, är du säker på att det är kalk och inte mineraler?

Det är säkert en blandning av kalk och annat skräp som kommit in i maskinen som en grogrund för det här gruset.

Men kalk är väl en mineral? Kalcium är ett grundämne men kalk är väl kalcium i kombination med tex en karbonatgrupp - min kemi är lite ringrostig, länge sedan jag gjorde smällare och raketer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp