Grustaget i en E61 maskin!

igroucho

Well-known member
Jag har märkt att det samband med arbeten på vattennätet frigörs en massa skit som följer med och fastnar förstås i silar, t.ex dem som sitter på kranändarna för att luftblanda strålen. Det har ofta en brunaktig nyans och en lite fet, jordig karaktär. Detta gör att man, trots goda (låga) kalk-nivåer i ledningsvattnet, får rengöra silar etc. Dessa partiklar kommer nog mer som kraftiga utsvämningar precis i anslutning till arbetena och inte kontinuerligt.
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag har märkt att det samband med arbeten på vattennätet frigörs en massa skit som följer med och fastnar förstås i silar, t.ex dem som sitter på kranändarna för att luftblanda strålen. Det har ofta en brunaktig nyans och en lite fet, jordig karaktär. Detta gör att man, trots goda (låga) kalk-nivåer i ledningsvattnet, får rengöra silar etc. Dessa partiklar kommer nog mer som kraftiga utsvämningar precis i anslutning till arbetena och inte kontinuerligt.

Visst är det så, precis samma på min gamla kökskran som jag fick byta men den hade också korroderat inuti så den gav oss ett otjänligt vatten sista tre månaderna - men det har inte märkts något i vattnet innan dess även om det säkert följt med ett och annat skit innan dess som stannat i maskinen. På de båda ställena jag bodde tidigare där jag hade maskinen var det en hel del fixande med vattenledningsnäten så det kan ju ha varit där som det började komma in skit i maskinen.
 

MartinForsberg

Well-known member
Uppdaterat albumet med en bild på sifonen efter rengöringen, inga kalkrester kvar men däremot försvann en hel del av kromet från mässingen vid rengöringen - ser ut att vara supertunnt krom i en Isomac maskin jämfört med Faema original tex. Kromet verkar vara mycket porigt och släppa lätt, kanske bara mit exemplar men det ser tunnt ut som jämförelse med andra maskiner.
 

majkeloak

Well-known member
Jag skruvade av min sifon på min Brewtus.
Två år i Stockholmsvatten en avkalkning i somras. Inga havstulpaner, en dock kopparutfällning som ser ut som sjögräs.
Störst angrepp just där cirkulationsflödet är som störst tror jag.

I botten av kammaren hittade jag inte något grus, däremot något glimmande som förmodligen är rester av det krom som släppt.

/Mikael
 

Bilagor

  • 2009-01-30 18-55-08_0003.jpg
    2009-01-30 18-55-08_0003.jpg
    35.7 KB · Visningar: 58

MartinForsberg

Well-known member
Jag skruvade av min sifon på min Brewtus.
Två år i Stockholmsvatten en avkalkning i somras. Inga havstulpaner, en dock kopparutfällning som ser ut som sjögräs.
Störst angrepp just där cirkulationsflödet är som störst tror jag.

I botten av kammaren hittade jag inte något grus, däremot något glimmande som förmodligen är rester av det krom som släppt.

/Mikael

Är det alger som växer tror du? Det finns ju en del som tål flera hundra grader, eller är det kopparutfällningar - ser lustigt ut med det där håriga utseendet!
 

majkeloak

Well-known member
Smakade inte på dom... Men jag gissar att det är koppar. Hade det varit organiskt tvivlar jag på att det varit grönt. Växter utan tillgång till ljus brukar väl sällan vara gröna, det finns liksom ingen anledning att försöka sig på någon fotosyntes.

Men jag är varken biolog eller hortonom och vad det nu kan tänkas heta, så jag får gissa fel :)

/Mikael
 

igroucho

Well-known member
En fråga: muttern närmast intaget är 36 mm. Hopplöst mått, sällan skiftnycklar räcker, polygrip modell större fixar det, men ... med risk för att förstöra det vackra kromet. Var noga med att lägga ngt skydd på muttern alt klä tångskänklarna med t.ex plastslang. Fast nyckel e bäst men svår att få tag på och dyr där den finns. Passar annars t.ex på vissa bultar på Porschars bromssystem, så helt bortkastat behöver det kanske inte vara :).
I vilket fall så kunde jag låna en fast nyckel för min Giotto som behövde packningsbyte... (sedermera ropade jag in en 36 mm nyckel på tradera - man vet aldrig)
 

majkeloak

Well-known member
jag tog första bästa skiftnyckel vilken gick betpå den stora muttern. Så jag kände på den mindre där nyckeln passade och utan större kraftansträngning lossnade hela stora paketet! Så jag behövde ingen stor nyckel!

/Mikael
 

igroucho

Well-known member
då lossade du bara övre delen? Jag bytte hela packnings-satsen, både undre del o övre. Min Giotto läckte som ett såll i nedre skvallerröret, hälften genom filtret och hälften genom röret. Fattade först inte varför spillådan blev full så snabbt, tills jag såg. Men nu e allt toppen, 450:- fattigare eller så.
 

MartinForsberg

Well-known member
Bra skiftnycklar med stor gripvidd:

Bahco 9031 upp till 38mm kostar ca 350kr
Bahco 8073 upp till 45mm kostar ca 320kr

Plus lite plastbackar till dessa så blir det en slant, men man har två mycket bra skiftnycklar som funkar till allt man kan tänka sig!
 

MartinForsberg

Well-known member
Marv det är precis den guiden jag alltid använder mig av och brukar referera till, men jag såg att jag missade det i mitt inlägg, tack för att du pekade ut den. På de siforna finns dessutom högvis med nyttiga saker om just E61an men också om kvarnar och andra maskiner!
 

majkeloak

Well-known member
då lossade du bara övre delen? Jag bytte hela packnings-satsen, både undre del o övre. Min Giotto läckte som ett såll i nedre skvallerröret, hälften genom filtret och hälften genom röret. Fattade först inte varför spillådan blev full så snabbt, tills jag såg. Men nu e allt toppen, 450:- fattigare eller så.

Visst. Jag bara lossade sifonen för att kunna kolla läget.
Jag blev nyfiken när jag såg martins angripna grejjer och vill se efter hur det låg till med min maskin.

/mikael
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp