Vilken tamper till Europiccola 49 mm?

kaffe med slice

Well-known member
fick hem maskinen igår och har kört några provskott otampat men jag skall väl ha en tamper. Frågan är bara vilka jag har att välja på. Det verkar som att nätet som sitter i brygghuvudet är platt så det smalnar väl av fältet av möjliga tampers ytterligare. Jag var inne o kollade på kaffemaskinens hemsida, och det hade några 49mm men de var konvexa.

Så någon som har idéer?

//Mathias

Edit: De e lugnt, hitta den här tråden och tips om regbarber. Får bli en måttbeställd där ifrån :)
 

majkeloak

Well-known member
Formen på spridarfiltret, vilket förmodligen är nätet du menar, är oftast (alltid?) platt.

SÅ det hindrar dig inte från att välja en konvex tamper. Många inklusive mig har en konvex tamper till sitt flata spridarfilter.

Valet mellan konvex, flat, räfflad, eller någon annan speciell yta handlar istället om vad man tror om diverse teorier angående vilken effekt tamperns form har på puckens egenskaper med avseede på risk för channeling, extraktionens kvalite, smakprofiler, m.m., m.m.

Viktigast är nog hur den känns i handen på användaren samt hur den passar i filtrer (diametern)

/Mikael
 

kaffe med slice

Well-known member
A ok, jag trodde formen på tampern skulle följa formen på spridarfiltret. Då går det ju fint med dom som finns på kaffemaskinen. Det är ju helt klart bäst om man kan känna på dom innan man köper.

//Matte
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp