Vietnamesiskt droppkaffe

Fabian

Well-known member
Mina föräldrar har på allvar börjat förstå mitt kaffeintresse, och har nu börjat köpa skojiga kaffegrejer till mig, t ex som nu när de varit på semester. Jag har fått ett par metallkoppar som man använder för droppkaffe i Vietnam. Kanske finns annat ord för det?

Här till vänster är kaffet jag testkört med, även det från vietnam.

picture.php


Arbetsytan. Höll på och justerade kokartrycket i maskinen samtidigt...

picture.php


Inga instruktioner om hur mycket kaffe som skulle användas följde med så jag fick testa mig fram. I botten av den här koppen sitter är en massa små hål där kaffet ska rinna ut. I mitten sticker en skruv upp där man ska fästa ett likadant filter som i botten.

picture.php


Förfuktade med lite hett vatten, sen hällde jag på mer.

picture.php


Testade sex olika malgrader och doseringar men fick inget annat än tokbittert resultat tyvärr. Det ska tydligen vara ganska starkt, men det är svårt att hitta en balans som gör att kaffet inte droppar för långsamt och hinner svalna, samt inte rinner för fort och blir svagt. Testade sen med Estate Coffee Amaro Gayo, vilket smakade mycket bättre, men inte klockrent. Det var nog för den här dagen, kan tänka mig att plocka upp tråden igen någon gång, för det vore ju kul att kunna bjuda på!

picture.php
 

Hung

Member
Jag är från vietnam, och i vår familj kör vi ner lite kondenserad mjölk och en jävla massa is, gott gott på sommaren :D

fast själv har jag ingen aning om hur det ska göras, morsan gör det bäst
 

Daffy Duck

Well-known member
Har sett dem lite här och var i asiatiska butiker i Sthlm. 75:- i butiken i Söderhallarna, 35:- i en butik ett stenkast från Hötorget. Självklart hittade jag ju den billigare strax efter att jag köpt den dyrare...

Tyvärr har inte jag heller fått till det riktigt än...
 

majkeloak

Well-known member
För att få det autentiskt är nog kaffesorten rätt viktig också.

Jag fick en "startsats" av en kompis. Denna innehöll två bryggare och kanske 10 olika kaffen.
på dessa stod en instruktion som var lätt att följa och resultatet blev mycket likt (om jag minns rätt) vad jag fått på vietnamesisk restaurang.

Det blir en liten dos mycket starkt, oljigt med en fantastiskt sötma.
kaffet luktar mycket speciellt även innan bryggning.

Jag har ett gäng påsar kvar, kanske dags att labba lite. Någon som vill prova?

/Mikael
 

Bilagor

  • Vietnam_brygg.jpg
    Vietnam_brygg.jpg
    44.3 KB · Visningar: 76

Gustaf

Member
min bror åker till vietnam titt som tätt så jag har några såna bryggare jag med. vad jag förstått så ska det droppa väldigt långsamt för det dricks ändå oftast kallt. sen rostar de sitt kaffe i nån sorts olja vilket ger det en väldigt speciell smak.
 

Fabian

Well-known member
Ja det luktar mycket speciellt om kaffet jag fick med för ändamålet. Jag trodde det var för att det var så hårt rostat och kanske lite gammalt, men då vet jag nu :) Jag måste nästan testa det med kondenserad mjölk och is...
 

larjo11

Well-known member
Läste lite om vietnamesiskt kaffe på wikipedia. Det ska visst vara cikoria i det. Intresseklubben noterade att cikoria har används som kaffesurrogat.

Längst ned finns länkar hur till hur man gör "Cà phê sữa đá"
Kaffet ska dra 5 minuter! :eek:hmy: Inte undra på man behöver kondenserad mjölk för att det ska smaka bra.
 

Fabian

Well-known member
Inte undra på att jag tyckte det smakade konstigt när man egentligen ska ha kondenserad mjölk och is till då!
 

Made-In-Asia

New member
Vietnamesiskt kaffe finns i flera olika styrkor. Den populära Trung Nguyen Gourmet Blend är ca 20 % starkare än vårt vanliga kaffe vilket gör att man får dosera lite mindre än vanligt. Känner igen problemet med långsamt droppande filter. Mitt tips är att göra hålen lite större med hjälp av t.ex. en syl.

Kaffet finns att beställa på: www.made-in-asia.se
 

asharidu

Well-known member
Mina föräldrar har på allvar börjat förstå mitt kaffeintresse, och har nu börjat köpa skojiga kaffegrejer till mig, t ex som nu när de varit på semester. Jag har fått ett par metallkoppar som man använder för droppkaffe i Vietnam. Kanske finns annat ord för det?

Här till vänster är kaffet jag testkört med, även det från vietnam.

picture.php


Arbetsytan. Höll på och justerade kokartrycket i maskinen samtidigt...

picture.php


Inga instruktioner om hur mycket kaffe som skulle användas följde med så jag fick testa mig fram. I botten av den här koppen sitter är en massa små hål där kaffet ska rinna ut. I mitten sticker en skruv upp där man ska fästa ett likadant filter som i botten.

picture.php


Förfuktade med lite hett vatten, sen hällde jag på mer.

picture.php


Testade sex olika malgrader och doseringar men fick inget annat än tokbittert resultat tyvärr. Det ska tydligen vara ganska starkt, men det är svårt att hitta en balans som gör att kaffet inte droppar för långsamt och hinner svalna, samt inte rinner för fort och blir svagt. Testade sen med Estate Coffee Amaro Gayo, vilket smakade mycket bättre, men inte klockrent. Det var nog för den här dagen, kan tänka mig att plocka upp tråden igen någon gång, för det vore ju kul att kunna bjuda på!

picture.php

Malningsgraden ska vara av samma grad eller lite grövre än bryggkaffe det är beroende på storleken på hålen i filtret. När jag var i Vietnam spenderade jag mycket tid i kaffeodlingar i staden Dalat, där fick jag lära mig hur man tillagar Vietnamesiskt kaffe med "phin".

Regel som jag fick lära mig i Vietnam blöt först kaffet med några droppar vatten och sedan häller du upp vatten ända till toppen av filtret.
 

Micke79

Active member
Nyss hemkomen från Vietnam kan jag berätta att kaffet SKA droppa långsamt.

*häll lite kondeserad mjölk i botten på ett glas
*Fyll filtret med 20 gram kaffe, och rista filtret så kaffet skunker ihop jämnt.
*Pressa ner det lösa filtret på kaffet ganska hårt.
*Fyll på ca 20ml kokande vatten och vänta ca 10 sek innan du fyller på 45ml vatten till.
*Låt kaffet droppa ner i ett glaset - detta tar ca fem minuter -

Mjölken och kaffet ligger nu i två lager och du kan välja hur mycket av mjölken du rör upp i kaffet för ett sötare och krämigare kaffe... eller så slänger du ner is också. Nog det godaste iskaffet jag druckit men gott även varmt, fast väldigt sött och chokladigt :)
 
Asså provade för första gången igår. Vilken sjuk fyllighet! Allt annat än en bränd och besk smak, kan till och med vara något för de som inte gillar kaffe i vanliga fall, om man kör den kondenserade mjölk varianten dvs. inköptes på vietnamesisktkaffe.se/
 

bauta

Well-known member
Testade första gg idag på Minh mat i Stockholm.
Kul kaffe! Jag tog den utan kondenserad mjölk och e att den bryggt i 7 min på bordet fanns ett mkt fylligt men inte bränt kaffe. Speciella toner liknande bourbononfat?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Har sett dem lite här och var i asiatiska butiker i Sthlm. 75:- i butiken i Söderhallarna, 35:- i en butik ett stenkast från Hötorget. Självklart hittade jag ju den billigare strax efter att jag köpt den dyrare...

Tyvärr har inte jag heller fått till det riktigt än...
Var ligger butiken som ligger ett stenkast från Hötorget?
 
Topp