Malmö Nesta i Lund

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Det råder ingen hejd på Nestas expansion. Fick beskedet får några dagar sedan att Nesta kommer att öppna upp en enhet på Västra Mårtensgatan. Spännande.
 

costodia

Well-known member
det var kul.
Tänk att kombinera det med nesta gastro, gastro och kaffebar i ett liksom, skulle bli ett härligt ställe.
 

Almapeso

Well-known member
Det blir kanske Nestas första “mysiga” cafè. Inspirerat av fakultet- och biblioteksmiljö.

Bara det inte blir för "studentigt". Vill inte sitta och armbågas med alla högljudda stekare som mer och mer tagit över Lund. :nowink:

edit: Äntligen!

//Almapeso - bakåtsträvare
 

Tan76

Active member
Riktigt Roligt

Gott. Hoppas att de öppnar snart!

Jag har/kommer att ha vägarna förbi Lund en hel del nu under våren så denna nyhet värmer :D
 

Tan76

Active member
One down?!

Jag hörde lite skvaller nyligen. Nest i Lund kan komma att vara belägen i anslutning till Botulfsplatsen. Hoppas att det är sant, det behövs ett bra kaffe ställe down town Lund som också är lätt tillgängligt på alla sätt.
:)


Nästa fråga som hägrar är: När öppnar denna oas?
 

costodia

Well-known member
allt är väl redan ute, i mars öppnar det och ligger i lokalen där det var trav/tips/tobaksaffär vid botulfs, eller har jag fel?
 

Almapeso

Well-known member
allt är väl redan ute, i mars öppnar det och ligger i lokalen där det var trav/tips/tobaksaffär vid botulfs, eller har jag fel?

Ja det är en av lokalerna som lagts ner nyligen i området. Kan kila förbi (inte idag då det är så snöigt) och se hur det verkar. Som med alla byggen så är det ena dagen ödsligt för att nästa vara nymålat, skyltar uppe, golvet slipat.
 

Almapeso

Well-known member
har de öppnat ännu?

Nesta verkar ha problem med cash, de lät Västa hamnens pretto loves Prada och Deli gå i konkurs. Frågan är om de har finansiering nog att gå vidare med Lund kafet och rosteriet?

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?p=98412#post98412


- Hate to say "I told you so" -

Här kommer en uppdatering av Lundafilialen.
P.g.a det fina vädret har arbetsplatsen i Lund kört med öppna dörrar. Därför passade jag på att smita in och prata lite med snickaren. Han trodde på en öppning om ca 4 veckor. Han lovade att det skulle bli riktigt fräsigt när det var klart.

Vad jag kunde se hittills så kommer baren att befinna sig på en platå som överblickar lokalen och som vetter mot de stora panoramafönstrena. Alla väggar kommer bestå av stora höga bokhyllor för att fånga studiekänslan.
Plats för soffor och bord men en stor dedikerad yta till maskinpark och barhäng. Hoppas det håller i sig.
Tyvärr är trottoaren i minsta laget så det är tveksamt om det går att sitta utanför. Fast å andra sidan så passerar alla lunds stadsbussar förbi.

Samtidigt bygger Waynes Coffee ett fik 100 meter bort mot stortorget. Bara att hoppas lundensarna inser vilken de ska prioritera.
 

Almapeso

Well-known member
Det går väldigt trögt där inne, gick förbi förra veckan och då var dörren öppen för hantverkarna. Dock såg det likadant ut som för 4 veckor sedan. Kanske har de legat i träda efter nerläggningen av "Prada"?
Återkommer om jag hittar något matnyttigt.
 

Almapeso

Well-known member
Vart går man i Lund för att dricka en god cappucino ?

Det enda stället i Lund (mig veterligen) som är inriktade på espresso/cappucino är Piccolo. Dock skulle jag undvika det, har varit där många gånger och endast fått 1 lyckas shot och aldrig någon bra cappucino.
Vägg i vägg ligger Patisseriet som stoltserar med både Remheden och Frennhof i sin lineup (dock endast sett dem där sporadiskt). De kör med Koppi i sina kvarnar. Även där kan det dock bjudas på bottennapp.

Någon här på forumet jobbar på Espressohouse som också ligger vägg i vägg med Patisseriet. Vet inte om jag blivit serverad av honom, annars är kvalitén där riktigt medioker.

Nesta kommer inte öppna inom de senaste 4 veckorna. Var där nyligen igen och byggarna sa att de inte var nära att bli klara. Lite lustigt med tanke på att Waynes Coffee påbörjade sin renovering långt efter Nesta och hade invigning nu i dagarna.

Så summa sumarum.
Gå in på Patisseriet och kolla dagsformen.
 

FabianP

Well-known member
På Patisseriet har jag blivit nöjd varje gång jag varit där, kanske tur, kanske andra som haft otur, eller jag som varit där för sällan... :)

/Fabian
 

Nysquist

Active member
Waynes har öppnat så det börjar bli dags för Nesta nu. Caféer älskar att öppna vid lönehelger, hoppas på den 26/6 för Nesta.

När det gäller att hitta bra kaffe i Lund gäller väl samma sak som resten av Sverige, man måste hitta rätt baristor inte rätt cafe. Peter, fjolårets vinnare av Latte art hoss klostergatans vin och delikatess är kanske ett hett tips? Annars får man prova sig fram och komma ihåg vem som serverade dig förra gången när det smakade så gott.
 
Topp