Malmö Nesta i Lund

Jacob

Well-known member
Var runt igår i Lund och bekantade mig med kaffeutbudet som nyinflyttad. Snubblade av en händelse förbi Nesta när jag var på väg till Te och Kaffehuset eller vad det heter (hänvisad dit från Patisseriet). Nestas egna blandning låg i kvarnen, rostad av Johan & Nyström tydligen, helt ok som ristretto, rätt så "svensk" sötsyrlig touch. Tyvärr säljer de den inte annat än i extraherad form än så länge, men det kanske kan ändras... Trevlig barista förresten.

OT: Fick även höra lite skvaller på Patisseriet (heter det så?). Jag letade Koppi-kaffe, vilket jag vänligt nog kunde köpa i lösvikt av deras eget, en Koppi-sort med tre olika bönor som ingen visste namnet på. Skvallret handlade om ett rosteri som verkade vara i startgroparna. Det skulle förläggas till deras egna lokaler lät det som, drivas av ett par av deras killar och ev. vara klart runt årsskiftet. Mkt spännande!
 

Large

Well-known member
Jag var också inne på Nesta i Lund idag. Mycket gott kaffe (cappu), god macka och smarrig kokosglass som efterrätt. Trevlig barista som tog sig tid att förklara utbudet av både glass och mackor. Lokalen var också hemtrevlig. Totalbetyg: Toppklass helt enkelt !

Dock så var det ganska svårt att hitta pga avsaknad av skylt. Det tog två varv runt torget innan jag med uteslutningsmetoden kom fram till var det måste det ligga.
 

Jacob

Well-known member
Jo, jag saknade också skylt, men dörren var öppen och jag råkade ändå sugas in i cafét. Fler såna ställen!
 

normende

Well-known member
Nesta

Var inne för 2veckor sedan. Tog en Cappu . Trevligt att dem häller upp kaffet på disken där man står. Serverades i en mycket trevlig röd kopp.
Kaffet var mycket gott. Bästa jag har provat i stan.
 

Kaffelund

New member
Tog en kaffe här idag. Riktigt bra! Fick berättat för mig (tjuvlyssnade ;o) att det inte är samma ägare här som i Malmö, men att samma kaffe används...
 

Almapeso

Well-known member
Senaste halvåret har jag märkt att det poppat upp väldigt många medlemmar från Lund, vilket är trevligt.

Borde vi inte fråga Nesta om det är dags för ett kvällsjam eller liknande? Tror de själva skulle tycka det var ett trevligt initiativ. Man har ju fiskat lite om att få provköra maskinen men aldrig riktigt fått chansen. :)
 

Tan76

Active member
Klockrent

Jam :lol:

Det låter om ett utmärkt idé, det ska mycket till för att jag inte ska hänga på!
 

cjskoog

New member
Hej,
Såg att den här tråden var lite död. Har vart förbi Nesta i Lund ett par ggr (och tyvärr inte fått lika bra kaffe de senaste två gångerna som tidigare - men det är nog en slump).

Låter som en kanonbra idé med ett kvällsjam!

Är det förresten någon som hört nåt mer om rosteriet vid klostergatan?
 

Almapeso

Well-known member
Ganska exakt bakom Patisseriet och Klostergatans Vin & Deli, om jag fattat det hela rätt. :)

/Fabian

Såg att Daniel skrev i sina kommentarer på bloggen:
16 december 2009 20.08
"Vi kommer köra ut espresso via Klostergatans V & D i nästa vecka men väntar fortfarande på att påsarna ska bli färdiga. Dröjer ytterligare en vecka att få allt tryckt."

Betyder det att de börjat sälja?

Var igår inne på tehuset Java och skaffade mig en påse Gatsinga sun dried, kanske skulle jag väntat med den...
 

Jacob

Well-known member
Hej,
Såg att den här tråden var lite död. Har vart förbi Nesta i Lund ett par ggr (och tyvärr inte fått lika bra kaffe de senaste två gångerna som tidigare - men det är nog en slump).

Låter som en kanonbra idé med ett kvällsjam!

Är det förresten någon som hört nåt mer om rosteriet vid klostergatan?

Det senaste jag hörde i höstas var att de skulle köra igång runt årsskiftet, så det är väl på gång. Finns nog andra som är bättre uppdaterade. Skulle ligga i anslutning till Patisseriet, östra änden av Klostergatan. Synd att man inte bor i krokarna längre...
 

Woffla

Member
Jag och fruan var på nesta igår. Mycket trevligt.
Det blev 2 dubbla till mig och latte till frun. Var kanske lite väl stor skillnad på de två shoten , men båda var goda.

Väl värt ett besök!
 
Topp