Förbättra skummet, krämigare skum med Silvian

demo

Well-known member
vad menas med ytskumming?

Sen sist jag körde blev väll bästa hitils fast fortfarande inte bra! men då körde jag RIKTIGT länge och då kom lukten av varm mjölk fram.

Är denna lukt önskvärd? Det luktade inte bränt utan som varm mjölk ska lukta, fast man kände lukten tydligt utan att behöva böja sig och lukta.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Man lägger munstycket precis vid ytan i kannan så att ett sörplande ljud uppstår (ett ljud som när man river papper, säger en del). Detta eftersom man suger ned luft i mjölken. Försök dock att se till att det inte bildas massor av bubblor. En träningssak, men det går...

När jag skummar brukar jag "yta" tils dess jag känner att mjölken ändrar temperatur. Alltså inte att den blir varm; utan snarare ljummen (räknat då från kylskåpskall). Sedan sänker jag ned ångröret och låter mjölken virvla runt tills jag helst inte vill hålla i kannan längre. Då - efter lite knackande och polerande - är jag klar.

//Stefan (som äntligen fått hem datorn igen och som druckit hem- och färskrostat nu ikväll)
 

puttec

Well-known member
Jag har tyckt mig märka en väsentlig skillnad i lättheten/svårigheten att få perfekt microskum beroende på hur färsk mjölken är. Med ett precis nyöppnat paket misslyckas jag alltid. Har den däremot några dagar på nacken så går det hur bra som helst.

Dessutom så måste jag erkänna att baristamjölken (0,9%) är enklare att få till det oavsett färskhet.
 

demo

Well-known member
Jag har tyckt mig märka en väsentlig skillnad i lättheten/svårigheten att få perfekt microskum beroende på hur färsk mjölken är. Med ett precis nyöppnat paket misslyckas jag alltid. Har den däremot några dagar på nacken så går det hur bra som helst.

Dessutom så måste jag erkänna att baristamjölken (0,9%) är enklare att få till det oavsett färskhet.

Måste ja testa, jag har hört från många att barista mjölken ska man akta sig för.
 

Englund

Well-known member
Nä inget "fel", men den smakar faktiskt inte så bra. Jag och en bekant gjorde något så nördigt som att koppa mjölk. Både kall och skummad, och resultatet var förvånande...när man hade 6 olika sorters mjölk brevid varandra upptäckte vi att Arlas Baristamjölk faktiskt har smak av välling/gröt.

Självklart en smaksak, och en del kan förmodligen tycka det är gott, men för egen del går baristamjölken bort.
 

Buffeln

Well-known member
Självklart en smaksak, och en del kan förmodligen tycka det är gott, men för egen del går baristamjölken bort.

Jag håller med. Tycker också att den kan få en lite unken smak om man ligger nära maxtemp (65 grader). Det går dock inte att förneka att den i kombination med ett robustakaffe är en utmärkt självförtroendehöjare när man hamnat lite fel med sina cappus. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp