Nya maskinen, Saeco Primea Touch...

Reine

Member
Fick min nya maskin förra veckan, riktigt trevlig för en lat kaffeälsakre :)

Saeco Primea Cappuccino Touch Plus - New Edition
saeco_01.jpg


saeco_02.jpg


saeco_03.jpg


saeco_04.jpg
 

Reine

Member
Jodå, det kanon, går att få bra styrka. Dock har jag inte listat ut hur alla inställningar påverkar smaken riktigt ännu, men det kanske någon här kan tipsa om?

1) Styrka (svag, medium, stark)
2) Förbryggning (Ingen, medium, stark)
3) Ratt på framsidan med en kaffeböna på, går från liten till stor

Hur påverkar dessa tror ni?
 

Dan

New member
Jodå, det kanon, går att få bra styrka. Dock har jag inte listat ut hur alla inställningar påverkar smaken riktigt ännu, men det kanske någon här kan tipsa om?

1) Styrka (svag, medium, stark)
2) Förbryggning (Ingen, medium, stark)
3) Ratt på framsidan med en kaffeböna på, går från liten till stor

Hur påverkar dessa tror ni?

1) Är hur mycket kaffe som ska malas
2) Är hur mycket kaffet ska fuktas innan bryggning (preinfusion)
3) Ställer mottrycket vid extraktion, längst till höger längre extraktionstid.

Dan
 

MagnusF

New member
Besviken på SAECO - nån mera?

Reine!
Hoppas du alltjämt är nöjd med maskinen...
Har själv kört ett hundratal koppar i den enklare "Cappucino Ring".
Och jag är inte nöjd.

Till en början:
- Vattenbehållaren som anges rymma 2 (ca) liter har en reell kapacitet på ca 1 l pga att maskinen vill bli påfylld då den visuellt sett är halvfull - helkorkat. Gäller det din maskin åxå?

- Ett surrande konstant ljud från elektroniken; oavsett om maskinen är varm eller i stand-by. Märker du detta på din åxå?

och så det allvarligaste:

- Kaffet blir varken varmt eller gott!!! Och då har jag ändå manövrerat mig in längst in i menysystemet och höjt bryggtemp till "high". Kommer aldrig upp högre än 74 grader C i varm kopp.
Skall man vara nöjd med det?
Med samma bönor gav gamla maskinen ljuvligt kaffe.

- Kan man justera malningsgraden vad du vet? Jag har inte lyckats hitta nåt på den fronten.

Tacka vet jag min gamla Saeco Magic Comfort som gick över 13000 skott innan den var upprostad. Skulle ta tillbaks den bums...

/Magnus
 

celox

Member
"- Kaffet blir varken varmt eller gott!!! Och då har jag ändå manövrerat mig in längst in i menysystemet och höjt bryggtemp till "high". Kommer aldrig upp högre än 74 grader C i varm kopp.
Skall man vara nöjd med det?
"
Hur gick det med maskinen?Blev det bra? Jag har samma maskin och kaffet blir jätte varm.

Ps. vad menas med extraktionstid.?
 

celox

Member
Hej alla
Jag skickade min espressomaskin på service och frågade de om de kunnde uppgradera den och det gick jätte bra.
Fick maskinnen för en vecka sen och den fungerar jätte bra.
Mjölken blir skummigare,varmare,skummet håller sig längre.
Ibland gör jag latte till frugan och pgav barnen hinner hon inte sätta sig och dricka å en gång men ca15 min senare kaffet är fortfarande varmt och skummet är som det ska.
Kan varmt rekomendera "uppgraderingen" till alla som äger Prmea Cappuccino
 

Eizbear

Member
Reine!
Till en början:
- Vattenbehållaren som anges rymma 2 (ca) liter har en reell kapacitet på ca 1 l pga att maskinen vill bli påfylld då den visuellt sett är halvfull - helkorkat. Gäller det din maskin åxå?

Är det en Primea Ring eller en Talea Ring som du har, dessa har inte lika stor vattentank. Bättre med liten tank, så man fyller på oftare med FÄRSKT vatten. Sen är det en gräns på dom även av säkerhet också, man vill ju inte att system torrdrar.

- Kaffet blir varken varmt eller gott!!! Och då har jag ändå manövrerat mig in längst in i menysystemet och höjt bryggtemp till "high". Kommer aldrig upp högre än 74 grader C i varm kopp.
Skall man vara nöjd med det?
Med samma bönor gav gamla maskinen ljuvligt kaffe.

Blir inte kaffet varmt, så är det ju uppenbarligen ett fel. Men du säger att det inte är högre än 74 grader, då blir det ju varmtoch absolut inget fel på temperaturen.
Har du testat med olika tempmätare? Häller du kall mjölk i kaffet? etc etc etc.



- Kan man justera malningsgraden vad du vet? Jag har inte lyckats hitta nåt på den fronten.


Samma som tidigare, vet ej fall du har en Primea eller Talea, men båda 2 har möjligheter att "justera" kvarnen via ett vred. Primeans justeringsvred är "dold" under ett täcklock, som man skruvar loss med en stjärnskruvmejsel.
Kan dock ej rekommendera någon justering kvarnen, leder alltid till strul.... sen så finns det ingen anledning till att justera på kvarnen, då det finns så mycket justeringar på båda 2 modellerna. Kan dock förstå om man vill justera lite fall man har en billigare Odea...

/MVH
 
Topp