relativ malgradskala

PekkaB

Well-known member
En fundering.
Olika kaffe kräver olika malgrad. För fort - ställ finare, för långsamt -ställ grövre, allt frid och fröjd så långt. MEN, när jag köper 250gram för 170 spänn är det ju trist när man använder 2-3 shots i putten innan man fått till en inställning som ger en extrahering som gör kaffet rättvisa. Det går ju inte att göra en lista som visar vilken malgrad som gäller då alla kvarnar är olika och årstid, luftfuktighet och alltmöjligt påverkar...
Vore det en ide att inrätta en gemensam relativ skala där man prickar in de kaffen man provat för att kunna snabbbkolla ett kaffe mot andra man kört tidigare för att få en bättre uppfattning om vart man skall börja experimentera för att snabbare komma rätt?
 

Dunne

Well-known member
Det där har jag också funderat lite över. En sådan lista skulle vara guld. Kanske det räcker med att slänga en shot och 20 spänn.
 

PekkaB

Well-known member
Tänkte främst på espresso, men det finns väl sannolikt intresse ävenför andra metoder. Vet inte om relativiteten är överförbar mellan olika metoder eller om det finns annat som spelar in då?
Kör dock själv nästan enbart espresso, så jag börjar där med det jag kört i det sista och har nån relativitet för under något så när jämnbördiga förhållanden:

Finare
Muzzetti FT
Löfbergs Monsoon malabar
.
Zoegas Zuprema A Mano (inget jag rekommenderar för Espresso!)
.
.
J&N Harrar FT
Löfbergs Sidamo
.
.
Grövre
 

demo

Well-known member
man kan väll säga att ju mer robust bönan är desto finre behövs den mala. de stämmer väll kanske inte alla gånger men..

skule va underbart med en sån lista.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp