Rimligt pris på Innova Dream

majakeno

Member
Först en klassiker: vilken är att rekommendera en Silvia eller en Dream. Är sugen på båda men har hittat en beggad Dream som jag är sugen på. Kommer nog bli en del mjölkbaserat. Är det knasigt att satsa på Dreamen då? Mycket flott forum detta!!!
 

majakeno

Member
Puffar lite för funderingarna ovan! Vad är dessutom ett rimligt pris för en Innova Dream från 2005 som är använd 5 ggr, med utbytt motor?
 

Tobiemme

Well-known member
varför gick motorn sönder efter bara 5 gångers användning, måntro?
jag skulle utan tvekan lägga mina sekiner på Silvian.
 

majakeno

Member
Ja, det där med motorn är lite smolk... Ngt oklart! Silvian är ju svår att få tag i begagnad, annars vore det ju naturligtvis toppen. Har luskat runt i ett par månaders tid o inte hittat ngn... Men mjölkskumsmässigt då? Och vad skulle ni tycka vore ett rimligt pris för ovan beskrivna Dream?
 

majakeno

Member
Tack för alla fina svar förresten! Är dock fortfarande nyfiken på prisbilden för beggade Ascaso/Innova Dream-maskiner!
 

henrico

Well-known member
Jag köpte min i September 2007 för 1800 kr på Blocket vilket ju måste sägas vara ett fynd. (Snudd på oanvänd bröllopspresent..) -- Det enda jag har bytt är alla packningar (den hade stått oanvänd över ett år) och en nålventil till ångan.

2000-3500 tycker jag är ett rimligt spann faktiskt, lite beroende på hur många filter och om det följer med tamper, och mjölkkanna t.ex. Till skillnad mot lite större maskiner är ju inte Classic, Dream och Rocky några evighetsmaskiner. Sen får annonsörerna skriva hur mycket de vill att NK tar 7995-8495 för Dream, prisjakt säger 5995,- hos Lusso idag för övrigt.

Se bara till att lämna plats i budgeten för en bra kvarn, jag började med en enkel maskin, köpte sedan till en kvarn och bytte sedan till Dreamen. Kvarnen var nog det som höjde min kaffeupplevelse mest!

Vilken färg är det förresten på den? Har du någon länk? (Skicka PM om du inte vill visa den publikt)
 

majakeno

Member
Den är turkos, ofta är de ju röda känns det som. Så jag gillar den verkligen. Ligger ute för drygt 3000, men jag skulle vilja ha ner den till 2500 med tanke på att den är från -05. Men man vill ju inte verka sniken heller när man inte har så mycket på fötterna... Är det klurigt att byta packningar osv? Denna har tydligen också stått oanvänd under ngt år så... Obtydligt använd innan det enligt försäljaren. Skulle kunna tänka mig en Ascasokvarn också. Ngn som har en uppfattning om kvalitén på dessa?
 

henrico

Well-known member
Jag tänkte precis skriva att turkos gör nog att den är lite mer svårsåld och mer lättprutad... :D -- Såg den på blocket, borde prutas en del på det tycker jag.

Byta packningar för bryggrupp, ångrör och eventuellt ventil för ånga är enkelt och kostar bara ett par-tre hundralappar i material, inget man behöver lämna in för om man är normalhändig. Om den har stått så länge lär den behöva en rejäl avkalkning också.

Ascaso I2 är helt ok, i liknande klass som Rockyn och Demoka M203 i min mening.

Om du är sugen på kvarn också låter ju http://www.riktigtkaffe.se/showpost.php?p=91447&postcount=2 som ett bra paket, kanske värt att titta på?
 

majakeno

Member
Ja, men jag såg också det precis! Verkar inte helt fel faktiskt. Förutom färgen då... Jag gillar ju den turkosa, men skulle ännu hellre ha en ljusblå. Var in o kollade I2 också som ju verkar riktigt bra. Du skriver, borde prutas en del. Vad skulle du ha gett för det (du får väl bortse från färgen som du uppenbarligen inte gillar, hihi!)
 

henrico

Well-known member
Absolut max 2500 säger jag nog då, det blir ändå 2800+ lite jobb att få den i bra skick, sen kommer du behöva en tamper också så då blir det ju lite till på kostnadssidan. Jag skulle nog ändå faktiskt försöka hitta ett paket när du ändå är ute efter både kvarn och maskin, det blir ju betydligt bättre pris då. Fast jag kanske är sniiiiken. :)

Ljusblå tycker jag också är snygg, men det är väldigt sällsynt begagnad verkar det som. Röd och borstat rostfritt verkar vanligast.

4000 för ett grymt snyggt rött paket där tamper verkar ingå på Blocket förresten... http://www.blocket.se/vi/19781880.htm?ca=11_s -- :D
 

majakeno

Member
Ja, der röda paketet på Blocket är inte heller fel. Har försökt nå säljaren i flera dagar utan att lyckas... Stort tack för många o uttömmande svar! Kul!
 

Sand

Well-known member
Hej hopp, köp mitt kitt :)

En Innova Dream i vit med en Innova I-2 kvarn i svart. Tamper, mjölkkanna ingår i priset. 4000:- !?
 

Sand

Well-known member
Hur gamla o välanvända? Är färgen vitvit eller cremevit? Bild?

Dreamen köpt 2003, kvarnen ca 6mån efter maskinen.
Vit är den
Bild kan ja fixa fram

Har använt den men bedömmer att den är i gott skick. Inget problem med läck eller annat. Nu har jag inte kört den sedan i juni förra året då jag köpte min Duetto. Kvarnen gjorde jag ren och kollade över för 2 veckor sedan och den är i fint skick. Behöver byta hoppern vilket inkluderas i priset. Den gamla hoppern har sprickor i nedre delen som skjuts ner i själva kvarnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp