Hjälp! Uppstart av QuickMill Emilia DL

B

BimBim

Guest
Hej! Har precis köpt min första espressomaskin, en QuickMill Emilia DL. Då jag inte har någon som helst erfarenhet av att starta upp maskinen, vill jag gärna stämma av en sak med er.

Efter att ha läst instruktioner om hur uppstartningsprocessen går till tycker jag att det verkar underligt att den ger ifrån sig ett riktigt högt ljud då man i processen ska sätta igång den (efter att ha fyllt på vattentanken). Vågar inte ha maskinen påslagen pga detta! Vad kan ljudet bero på och är det normalt?

Tacksam för snabbt svar då kaffesuget är stort!
 

zix

Well-known member
Hur låter det där ljudet? Med "högt ljud" - menar du ett pip? Eller ett starkt vibrerande ljud? Eller...?
 

djneo

Well-known member
Ja precis beskriv ljudet lite mera så kan RK kanske hjälpa dig hitta nåt fel eller något annat :)
 

larjo11

Well-known member
Innan jag starta de min så fyllde jag tanken med vatten.
Efter att jag startade maskinen så startade jag pumpen och lät den så en stund så att kokaren fylldes med vatten. Ställ en mjölkkkanna eller dylikt under brygggruppen och låt det komma lite vatten i den. Sedan låter du maskinen bli varm, tar ca halvtimmen. Tappa sedan ur några kannor vatten för att bli av med fabriksdammet...

BTW
Grattis till en bra maskin!

Edit:
När maskinen är någorlunda kall så startar du pumpen till ångan. Värmeelementet till den behövs oxo fyllas.

Edit 2:
Låter den illa efter du har fyllt kokaren o ångelemetet med vatten oxo?
 
B

BimBim

Guest
Ljudet är ett brummande, vibrerande ljud, i samband med att jag startar maskinen och drar igång pumpen. Längre har jag inte kommit, då jag inte vill riskera att maskinen tar skada. Om det är helt normalt att det låter en del i samband med att pumpen drar igång första gången och kokaren fylls med vatten, så kör jag vidare. Ok?
 

djneo

Well-known member
Det är klart det låter en hel del när pumpen drar igång så jag tror inte det är nåt fel. Vibrationspumpar är lite bullriga...
 
B

BimBim

Guest
Det låter lovande! Hur länge brukar det låta första gången man drar igång?
 

larjo11

Well-known member
Som djeno säger så låter det en del om pumpen. Jag har för mig det var lite högre ljud innan kokaren var fylld och det kom vatten ur bryggruppen.
Tycker pumpen låter mest när jag ångar. Det blir ett pulserade ljud då pumpen startar ca 2 gånger i sekunden. Då dundrar det en del i diskbänken som maskinen står på.:angry:
Emilian är betydligt tystare en min gamla Classic. Men är det din första maskin så kanske du är lite osäker.
 
B

BimBim

Guest
Ja, lite osäker känner jag mig helt klart! Ska dock störta in i köket och dra igång nu. Tack för inlägg!
 

edahl

Active member
Jag köpte en något mindre modella av QuickMill (Orione) och hade just det höga ljudet. Dessvärre visade det sig vara fel på pumpen så maskinen fick inget vatten. När man körde utan vatten lät det alldeles förskräckligt. Innan vi hade konstaterat att det verkligen var fel på pumpen fick jag instruktioner om att testa att blåså in i vattenintaget. Nu vet jag inte 100% om det över huvudtaget finns något vattenintag på Emilian. Men om det är möjligt kan du testa att blåsa i munstycket till vattnet.
 
B

BimBim

Guest
Ok, det låter förfärligt mycket och ännu har inget vatten kommit, så jag kanske borde avvakta (om inte annat så för grannarnas skull).
 

larjo11

Well-known member
När du startar pumpen så ska vattennivån sjunka i vattenbehållaren. Kom på nu att jag fick trycka ned filtren så de fylldes med vatten. De flyter som korkar annars...
 
B

BimBim

Guest
Filtren verkar inte bli uppblötta innuti (de små kornen), vilket enligt instruktion ska ske. Kan det vara problemet, dvs. att det blir stopp på grund av detta?
 

larjo11

Well-known member
Var händer om du skjuter ut vattenbehållaren lite o trycker ner filtren samtidigt som du startar pumpen? Det är två pumpar i maskinen. En till kokaren/bryggruppen och en till termoelemetet/ångröret. Låter det lika när du startar båda?
 

djneo

Well-known member
Okej skönt att det inte var något fel. Så jobbigt och tråkigt att behöva skicka tillbaka grejor...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp