Estate Coffee Amara Gayo

Fabian

Well-known member
Blev tipsad detta av Klas på Sneakersnstuff, begav mig genast till Kaffemaskinen och köpte, där man sa att rostdatumet var 1 dec. På etiketten står däremot 120110(bäst före), vilket jag tolkar som att det rostats 12 jan. Det skulle kunna stämma bra in också, för den hade precis levererats, den var inte ens uppackad ur kartongen... Men, någon här som jobbar på KM som kanske kan avgöra?

Lukten påminner om Beloyan men skiljer sig något, det är lite rökigare.
Klämde en riktigt tight ristretto:

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


Smaken ligger tyngre i munnen än Beloyan på något vis, gräddig och söt, kakao och med toner av blåbär, helt fantastisk!
 

Faktor

Well-known member
Det var mig du handlade av :) Har inget minne av att ha sagt det men var inte helt klar i huvudet heller så vem vet...

Om bäst före är 12.01.10 bör rostdatum vara 12.01.09, dvs. den 12 januari, så där har du rätt

Den har blivit väldigt populär bland mina kollegor, det är bara jag som inte haft tid att hårdtesta den ännu. :D

Trevliga bilder!
 

tureflyttar

Well-known member
Jag måste bara stämma upp i hyllningskören! De e ju helt fantastiskt!!! Tycker de har en väldigt trevlig vinnös syra/sötman som jag är väldigt svag för. Tycker de va ganska svårt att få till optimalt men en kort på runt 35 sek fick jag fram mest smak. Vad hade du för parametrar?

För övrigt tipsade DC om detta kaffe också.
 

Fabian

Well-known member
Hehe, bakis kanske? Har för mig du sa första december och att det var färskt för att vara från Estate :)
 

Faktor

Well-known member
Hehe, bakis kanske? Har för mig du sa första december och att det var färskt för att vara från Estate :)

Nej nej, bara lite trött! Hursomhelst kan rostdatumen fluktuera en del... En del är superfärskt när det kommer medan en del har lite längre tid på nacken...
 
Sitter med en kopp aeropressad amaro gayo i skrivande stund. Köpte mig en aeropress i veckan och detta var det första kaffet som jag testade med denna makalösa manick. Jag har därför inte något annat aeropressat kaffe att jämföra med, men vilken fin fruktig sötma det är i kaffet, lite kakao kan jag skymta också!
Får ta och testa det som en espresso imorgon också. :)
 

Englund

Well-known member
OT: Faktor...var det möjligtvis du som var inne hos mig nyligen? Isåfall....tack för ett trevligt samtal.

(ibland är det svårt att veta vem som står bakom en signatur ;) )
 

arto

Well-known member
Testar lite som dripp/swissgold just nu och den smakar väldigt fint som så med. Mycket saft tycker jag =)
 

Daffy Duck

Well-known member
Tycker inte riktigt att Gayon kommer till sin rätt som espresso, däremot som press/aero/swiss är det ett helt annat kaffe med en del riktigt fina smaker.
 

Tobiemme

Well-known member
jag tycker den står sig väldigt fint som espresso. snudd på mer balanserad och litet mindre övermogen frukt än Misty Valley, faktiskt. mer bas, mer kropp. mycket fint rostad, skulle jag vilja påstå. en riktig höjdare!
 

MrBean

Well-known member
Im hooked! doften verkligen slår volter i hjärnan! Drottningsylt möter tobaksblad på något märkligt sätt. -Rökig men inte som i ett unket DB-tåg från 80-talet utan fräsch! som en doften av en fin cigarr.
 

Faktor

Well-known member
Im hooked! doften verkligen slår volter i hjärnan! Drottningsylt möter tobaksblad på något märkligt sätt. -Rökig men inte som i ett unket DB-tåg från 80-talet utan fräsch! som en doften av en fin cigarr.

Ja den DB-doften vill man undvika, gjorde en sån resa i onsdags. Urk. Men jag håller med dig, visst är det härligt... Kaffet alltså :lol:
 

TTobbe

Well-known member
Blev tipsad detta av Klas på Sneakersnstuff, begav mig genast till Kaffemaskinen och köpte, där man sa att rostdatumet var 1 dec. På etiketten står däremot 120110(bäst före), vilket jag tolkar som att det rostats 12 jan. Det skulle kunna stämma bra in också, för den hade precis levererats, den var inte ens uppackad ur kartongen... Men, någon här som jobbar på KM som kanske kan avgöra?

Lukten påminner om Beloyan men skiljer sig något, det är lite rökigare.
Klämde en riktigt tight ristretto:

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


Smaken ligger tyngre i munnen än Beloyan på något vis, gräddig och söt, kakao och med toner av blåbär, helt fantastisk!
F-n vad skönt att se att det inte bara är jag som får kanalisering:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp