Don Pedro eller Perkulator?

MaZ

Well-known member
Don Pedro!

Hur enkelt som helst att handhava, lite som en vanlig bryggare. Gör gott kaffe.

Perkulatorn är ett jäkla meckande för att ladda utan att få kaffe överallt och det smakar kass, blir som sagt aldeles för varmt. ALLTID sump med, måste stå en tid efter det att den är "klar" för att sumpen skall sjunka.
Kokkaffekänsla. (dåligt i det här fallet)
 

vanhoffen

Well-known member
G.A.T? Vad är?
Edit: OK, det verkar vara en rostfri mokakanna.
Jag får väl pröva den nån gång - i längden tycker jag annars att Brikkan klår de andra mokakannorna, rostfritt eller alu.

Visst, den klarar inte kaffe till många särskilt bra - om man inte håller sig väldigt aktiv. 6-8 pers skulle innebära typ tre omgångar innan alla har fått. Conan klarar ungefär 6 pers, med vanliga små kaffekoppar. Såna som mormor hade alltså.

Jag backar på mitt utalande om brikkan. Har druckit kaffe från andra bialettikannor men ej brikkan som verkar ha nån extrafunktion som ger högre tryck. Måste testa en sån nångång.

Hur som helst har jag löst mitt problem med kaffe till fler personer tillfälligt.
Införskaffade idag en bryggtratt och kan då brygga ner i min höganäs tekanna.
Får noga tänka över alla råd och tipps jag fått här innan inköp sker.
Vaklar men en press model större och en don pedro.. jobbigt värre

Tack alla!
 

zix

Well-known member
Bryggtratt var väl en bra lösning på dilemmat! Gör det inte för många gånger i tekannan bara, kaffesmaken sätter sig såpass hårt att det kan vara svårt att få bort den sen, iallafall för dem som bara dricker te och inte gillar kaffesmaken.

Du har rätt i att Brikkakannan ger högre tryck. Den har en tyngd ovanpå röret där kaffet trycks ut, som gör att man får uppåt 4 bar vid extraktionen enligt Bialetti. Mellan vanliga mokakannor är det liten eller ingen skillnad i smaken, det är mest designen och det praktiska det handlar om - och där föredrar jag personligen rostfritt som är lättare att hålla snyggt.
Brikkan finns bara i alu, tyvärr, men man står ut med det eftersom den ger bättre kaffe. Mer crema också.
 

GORM

Active member
Aluminium i kaffet

Traditionella Mokabryggare i aluminium blir efter flera års användning så att säga uppluckrade i bottnen, lite otäckt, som förr så vanliga aluminiumkastruller. Aluminiumtillsatser till kroppen har förr sagts att det kan utvecklas till demens jag vet nu inte hur det är belagt men det fick mig att sluta använda Mokabryggarn. Har ju även sett här på forumet väl använda kokare till espressomaskiner i alumium inte är så sköna att titta på-uppluckrade de med men kanske är aluminumtillskottet minimal i det stora hela?

Någon som vet mer om detta här?
 

zix

Well-known member
Det är värre uppluckring med lågt pH i vattnet - tror jag. Och det finns tydligen bra och dåliga fläckar på aluminiumen. Bialetti lär ska ha bra aluminium i sina kannor.

Till sist vill jag bara också vara tydlig med att jag slår ett slag för "don Pedro" - jag skrev om Cona, men det är bara en annan sorts don Pedro. Det är alltid kul att ta fram den när man har gäster, de brukar titta intresserat. Conan värms dessutom på brännare och sitter i ett stativ, så man kan ta fram den mitt på fikabordet när man gör kaffet.
 
Jag har själv en pedro och måste säga att jag älskar den, men... den är lite meckig faktiskt. De första veckorna när jag hade den så gick den varm, sen tröttnade jag lite på "labkänslan" och återgick till kaffepress när många ska bjudas, tyvärr.
 

MaZ

Well-known member
Skumt, jag upplever den som betydligt mindre meckig än en presskanna. Allt man behöver göra är ju att fylla på vatten och dosera kaffet. Med en presskanna måste man passa tider och röra om och pressa ner med rätt hastighet och tryck...

Don Pedro sköter sig själv, bara att låta koka upp och sen lyfta av. :)
 

lupoo

Well-known member
...men Don Pedron är betydligt jobbigare att diska efter användning, dessutom måste den hanteras med viss försiktighet, glaskupan tål inte allt för ovarsam behandling.
 

zix

Well-known member
...oj, svar på gammal fråga istället för ny... vi börjar om:
håller med om att don pedro och presskanna är ungefär lika mycket jobb. Men diska en Santos/don Pedro är väl inte så himla jobbigt? Gör samma sak med en Cona, så får du se ;)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp