Don Pedro eller Perkulator?

vanhoffen

Well-known member
Jag har nu väldigt överaskande lite pengar kvar och vill skaffa en bryggare för att göra minst 6 koppar.

Det jag har nu är en liten press och en mokkabryggare också den modell mindre vilket ställer till problem när man får beök av mer än två personer.

Det jag väljer mellan är en Bodum Santos (Don Pedro) och en Perkulator.

Don Pedro körde föräldrarna med när jag var riktigt liten och min sambos farmor serverar det fortfarande. Alltså vet jag att jag gillar det.

Perkulator har jag knappt någon uppfattning om men tror att den bygger på samma princip som en mokkabryggare?

Finns det något märke att föredra bland perkulatorerna?
perkulator finns det ju för omkring 400kr och santosen tror jag kostar kring 600. Tips, råd??

Kan även tänka mig att införskaffa en hederlig bryggare men då får den inte vara för dyr.

Jag vet hur myket ni gillar att komma med tips och råd.

Tack på förhand
/Viktor
 

bchi

Well-known member
Om nu smaken ska gå före enkelhet och snabbhet så skulle jag rekommendera en stor bodumkanna. Komplettera med en bordstermos, häll över i den och brygg mer om det skulle behövas.
Prioriteras enkelhet är ju en gammal hederlig bryggare lättast. Moccamaster är fin och brukar kunna fås för strax under en tusenlapp.
Om du prompt ska välja mellan de två du föreslagit så är väl Bodum Santos den som förväntas ge en något mildare och behagligare kaffesmak.
 

Videoten

Well-known member
Om jag får ge ett tips så vore det att satsa på en större presskanna.
För mig går perkulator helt bort, jag gillar inte alls smaken av kaffet.
Don Pedron är otroligt snygg, men jag har egentligen ingen uppfattning om hur bra kaffe den gör.
Vet att många kör kampanj på Bodum Chambord 8koppar för tillfället (du får även med 2snygga glas) 8koppar = 1liter.
Är det för lite så har du ju 12koppars i samma serie.

Jag kom lite efter där
 

vanhoffen

Well-known member
Sitter just nu och drickker kaffe från föräldrarnas Moccamaster men det är för mycket pengar. speciellt om man vill ha de lite smidigare modellerna.
Bodumkannan går också bort eftersom jag nog vill ha en ny bryggmetod (kul att testa).
Någon som har åsikter om perkulatorer. Santosen lockar men perkulator känns smidigt men ändå kul.
hmm kanske Eva Solo vore något.. jobbigt jobbigt

Inte bara du kom efter...
 

vanhoffen

Well-known member
Kanske ska fundera över kanna i alla fal,l jag tycker det är grymt gott med press men det känns lite tråkigt när man kan testa något annat.
 

Englund

Well-known member
Skrev detta inlägg tidigare men fick kunder i butiken, så med risk för att upprepa det som tidigare sagts:

Stor presskanna!! Ger godast kaffe och är nog så snabbt om du har en vattenkokare! Har man mkt folk hemma kokar man 2 liter vatten och gör en laddning som serveras och därefter påbörjar man en ny bryggning...

...om du måste välja något av ovanstående skulle jag gå på Santos:en.
 

vanhoffen

Well-known member
Jag får väl snart vika mig för massan. Chamborden finns ju, precis som nämnts, till bra pris med medföljane glas.
En sådan och en termoskanna kanske är ett alternativ i alla fall.
 

majkeloak

Well-known member
Jag röstar inte på perkulatorn, vilken jag tycker oftast gör alldeles för hett kaffe. Samt att det är mycket svårt att påverka bryggtiden. (bryggprocessen avslutas när temperaturen på kaffet har samma temperatur som värmeelementet (eller värmelementet stängs av.))

presskannan ger stor kontroll är enkel och gör ett gott kaffe
DOCK En nackdel med presskannan är att man oftast får mer eller mindre mänd sump i koppen. Det krävs grovmalet kaffe för att minimera sumpen, är osäker på hur bryggmalet hanteras.

Santos har jag inte smakat, men det verkar ganska omständigt, det finns i alla fall enklare metoder.

jag röstar inte för billig elbryggare, men vad hände med alternativet hederlig bryggtratt, melittafilter och vattenkokare. Mycket billigare än bra elbryggare, inte så mycket meckigare än presskanna.

/Mikael
 

Almapeso

Well-known member
Ska du köpa en Eva Solo (som är ett väldigt bra köp) så krävs nästan någon form av termos om du planerar att ha kaffet stående ett tag. I Solon finns ingen pressmekanism utan du filtrerar medan du häller.

Jag hade kört på en snygg presskanna eller en Eva Solo. Mycket trevligare att servera i också än ett metallkraftwerk såsom en perkulator.
 

svartvest

Well-known member
Perkulator--nej bort hemska tanke
Santos--Ja

Om du vill bredda din smak upplevelse så köp en Santos/Don Pedro. Då har du press, mokka och kan jämföra.

Santos den ger ett klart rent kaffe med god smak. Kaffet och vatten blandas och rinner ner. Blandas inte runt runt runt som perkulatorn.

Sedan så ger den en "tillverkningsupplevelse" lite kemilabb och samlar alltid folk i köket när man kör den.

Jag har sett nu Santos/Bodum för 345-450kr "Duka" typ Invit eller
 

vanhoffen

Well-known member
Jag röstar inte på perkulatorn, vilken jag tycker oftast gör alldeles för hett kaffe. Samt att det är mycket svårt att påverka bryggtiden. (bryggprocessen avslutas när temperaturen på kaffet har samma temperatur som värmeelementet (eller värmelementet stängs av.))

presskannan ger stor kontroll är enkel och gör ett gott kaffe
DOCK En nackdel med presskannan är att man oftast får mer eller mindre mänd sump i koppen. Det krävs grovmalet kaffe för att minimera sumpen, är osäker på hur bryggmalet hanteras.

Santos har jag inte smakat, men det verkar ganska omständigt, det finns i alla fall enklare metoder.

jag röstar inte för billig elbryggare, men vad hände med alternativet hederlig bryggtratt, melittafilter och vattenkokare. Mycket billigare än bra elbryggare, inte så mycket meckigare än presskanna.

/Mikael

Presskannan har jag erfarenhet av eftersom jag har en liten och jag har även en kompetent kvarn så sump existerar knappt.
Var hos min morbror o moster och dom serverar oftast press men igår tog moster fram presskannan, slängde bort pressen och körde med bryggtratt ner i kannan..

Perkulator har gått bort efter era inlägg..
Lutar nu åt cahambord i kombination med en termos och bryggtratt från coop x-tra.
Don pedron ligger kvar och kliar i bakhuvudet.. någon som har en och kan utala sig? KG?
Eva Solon är snygg och kaffet blir gott men det kanske är lite myket pengar med tanke på vad man får.

ARGHHH!! Vad snabba ni är.. intressant om santosen och just det med en till bryggmetod lockar tack svatvest
 

majkeloak

Well-known member
Eva solon är väl så gått som likvärdig med pressen förutom att den är snyggare, men allt kaffe måste hällas upp på en gång. Det går inte att brygga extra som får stå till det är dags för påtår.

/M
 

zix

Well-known member
Jag köpte en Cona "C" på ebay. Som en Santos men snyggare, kaffet är strået vassare också.
Men ärligt talat, det är svårt att slå kaffet från en Brikka. Billigast på bialettishop (bialetti.it, leta upp shop-länken och klicka på den).
Annars är Aeropress, Santos och presskanna bra alltihop.
 

vanhoffen

Well-known member
Men ärligt talat, det är svårt att slå kaffet från en Brikka. Billigast på bialettishop (bialetti.it, leta upp shop-länken och klicka på den).
Annars är Aeropress, Santos och presskanna bra alltihop.

Nja.. min G.A.T tycker jag är likvärdig med brikka vad gäller kaffet dessutom är den tusen gånger snyggare.. och det är svårt att komma upp i volym på mokkabryggarna.. ska man ha kaffe till 6-8pers är det inte att föredra..
Men tack ändå
 

zix

Well-known member
G.A.T? Vad är?
Edit: OK, det verkar vara en rostfri mokakanna.
Jag får väl pröva den nån gång - i längden tycker jag annars att Brikkan klår de andra mokakannorna, rostfritt eller alu.

Visst, den klarar inte kaffe till många särskilt bra - om man inte håller sig väldigt aktiv. 6-8 pers skulle innebära typ tre omgångar innan alla har fått. Conan klarar ungefär 6 pers, med vanliga små kaffekoppar. Såna som mormor hade alltså.
 

GORM

Active member
Smakmässigt föreslår jag Santos före perkulator av egen erfarenhet, självklart. Bryggningen i Santosen är en kul upplevelse, mycket labbkänsla som svartvest säger men också samma labbkänsla beträffande diskningen av glaskannans två glasdelar, lite ömtåligt och blaskigt. Min Santos fungerar som reserv till Espressobryggarn och Presskannan.

Jag tycker att presskannan ligger bäst till av de nämnda alternativen, trots lite sumprester.

Filtertratt känns som förlegat även om det rent smakmässigt är i klass under Santosen. Santosen saknar ju filterpappret som i sig nog tar lite smak skulle jag tro.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp