Ångrör till Innova/Ascaso Dream

Någon som har några smarta tips på om/hur man enklast byter eller fixar till ångröret på Dream'en?

Orginal sitter det ju en sån där "hylsa" över själva ångröret som ska hjälpa till att få till skumningen.
Jag lyckades aldrig få till microskum med hylsan monterad och fick tipset att dra av den och försöka med endast själva röret. Nu funkar det betydligt bättre, microskum går att få till för det mesta men öppningen i röret är väldigt stor jämfört med andra maskiner så "trycket" blir ganska lågt. Svårt att få en bra virvel i kannan då...

Det finns inga gängor utvändigt eller invändigt nära öppningen så det är kanske svårt?
Finns det andra (bättre) ångrör som skulle kunna passa?

Tankar, tips och allehanda idéer tas tacksamt emot :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Hmm, tycker inte att du ska byta rör eller så.
Dreamen är den absolut lättaste maskinen du kan skumma på i min mening.

Här kommer lite tips (funkar för varenda person jag demat för).

Kolla först så att röret är vändat rätt. D V S att hålet är uppåt(det är förskjutet från mitten).

  1. Öppna ventilen och blås ur kondensen ur ångröret, stäng ventilen
  2. Lyft upp kannan så att mjölken täcker hålet.
  3. Öppna ångan
  4. Sänk sakta tills du ser mjölken sugas ner/in i hålet (nivån ska ligga över centrum på hålet), då får du ett ljud som kan liknas att du rivet sönder ett papper.
  5. Sedan är det bara att hålla där tills du fått nog med skum, varvid du höjer kannan så att endast mjölken cirkulerar
  6. Klart!
Svårare än så är det inte att få ett sjukt bra skum.
Största felet man gör är att vända hålet fel, samt att man sänker ner kannan för långt vilket resulterar i badskums liknande bubblor.

Hoppas att du förstod (annars så får jag göra ett nytt försök). Kanske du kan smita in till Kaffemaskinen för en liten skummnings lektion om du inte får till det!?

Lycka till
 
Lite jobbigt att du menar att den är lätt att skumma med :lol: Jag som hade hoppats att jag skulle få ytterligare argument för en ny maskin!
(Kan behövas för att lyckas övertyga frugan:D)

Jo, det kanske är idé att testa med "hylsan" monterad igen...
Den har varit bortplockad i flera år och lite bättre känsla för skumning har man väl fått på den tiden!
Jag ska göra ett försök igen och se hur det verkar, återkommer med info. Tack för tipset :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp