Vibiemme Domobar Jr – ny dubbelkokare för tajt budget

Tobiemme

Well-known member
jag är inte kopplad till Vibiemme på något sätt (trots nick:et), men jag tycker att den här maskinnyheten borde uppmärksammas lite.
om jag inte vore en så nöjd ägare hittills så skulle jag bli väldigt sugen. :)

http://www.risteriet.dk/produkter/Espresso_maskiner/Vibiemme_Domobar_junior_Dual_Boiler.html

man kan alltså få en dubbelkokare med Vibiemmes fina E61 för 8995 danska kronor.
det som jag funderar mest över (och saknar på min maskin) är det som specen betecknar som mekanisk bryggtempinställning – hur går den till? ifall någon får möjlighet att känna på maskinen – rapportera gärna här!

p.s. Domobar Super har en liten nackdel – den är ganska stor, framförallt djup. Jr är betydligt mindre, men har fortfarande en stor och praktisk spillbricka.

från risteriets produktsida:
- E61 gruppehoved
- DUAL BOILER
- Steam 0,75 l & bryg 0,5 l
- Mekanisk justerbar temperatur med 2 graders interval
- Elektronisk autofill time out funktion
- Tænd/sluk af begge kedler individuelt
- Lydsignal ved for lav vandstand
- Kommer komplet i rustfrit stål
- Manometer til pumpetryk og steam tryk
- Mekanisk preinfusion
- Varmvands hane
- Stor drypbakke
- Kompakt footprint (HxBxD) 35cm x 22,5cm x 40cm
- Strøm: 220v/8amp (Brygkedel:600W & Steam kedel: 1200W)
- Vægt: 18kg​
 

Java

Active member
Tobiemme:

Har precis sålt min VBM. Vad gäller mekanisk justering av temp. finns denna funktion om du tar bort plåthöljet. Justeringen görs "bak" på maskinen med vanlig skruvmejsel. Ändrade inte detta på min men hade bort höljet för att man var nyfiken :)
 

JKolmo

Well-known member
och en PID och kanske större kokare och........
Det är det jäkliga att när det blir budget så blir det budget ;)

Ja då är nog din maskin för knappt femtusen mer än vad man får pröjsa för en Junior från Risteriet ett bättre köp. Det är i varje fall vad jag intalar mig...
 

Sand

Well-known member
Ja då är nog din maskin för knappt femtusen mer än vad man får pröjsa för en Junior från Risteriet ett bättre köp. Det är i varje fall vad jag intalar mig...

Hehe, ständigt dessa grubbel. Jag som precis intalade mig det logiska i att investera 5500:- i en ny kvarn...............
Drar man saker och ting till sin spets har jag säkert skjutit en bra bit över målet med min "line-up". Men det är å andra sidan det som är så kul. Känslan är rätt skön (eller sjuk beroende på vem man frågar)

Men va fan, så länge det inte är på lånade pengar så måste livet få kosta en del.

Men Vibiemme maskinen verkar vara ett intressant köp ändå. 5000:- är pengar det med och en bra början på vägen till en GS-3 ;)
 

Tobiemme

Well-known member
Har precis sålt min VBM. Vad gäller mekanisk justering av temp. finns denna funktion om du tar bort plåthöljet. Justeringen görs "bak" på maskinen med vanlig skruvmejsel. Ändrade inte detta på min men hade bort höljet för att man var nyfiken :)

jag tror att den justering du pratar om är bryggtrycket, eller?
den ändringen gör stor skillnad i smak, för övrigt. maskinen levereras med för högt tryck inställt från fabrik.
det finurliga med Jr-maskinen är att man tydligen ska kunna justera även tempen på bryggvattnet. exakt hur/var har jag dock inte lyckats klura ut.
 

Tobiemme

Well-known member
Tobiemme skippa maskinen och köp en begagnad Mazzer Robur! :D

jag är (som jag skrev) väldigt nöjd med min Domobar Super och nyinförskaffade Mazzer Mini E. jag tyckte ändå att det var en spännande nyhet eftersom många är intresserade av dubbelkokarteknik – och i detta fall till ett väldigt bra pris när man även får VBM:s E61.
 

larsa

Well-known member
Nu även som HX

Nu finns den även som en HX som har bättre skummningsegenskaper än dubbelkokaren. Dimensionerna är fortfarande de samm . HX är också något billigare.

Dom är tydligen populära och redan slutsålda på risteriet.
 

Tobiemme

Well-known member
skoj!
på en av bilderna i en av killarnas uppackningstråd så syntes denna lille skruv. undrar om det är den "mekaniska bryggtemperatur regleringen"?
IMG_2364.jpg

då ser det ut som man måste ta av droppbrickan för att justera bryggtemp. wellwell, man kan inte få allt om det ska vara budget! :)
 

Lars

Well-known member
Är det inte vattentanken man ser "överst" på bilden? Jag tolkar i alla fall bilden som att man lyfter av topplåten på maksinen. Å andra sidan är jag ingen expert på Vibiemme maskiner. Eller är det det du menar med droppbrickan?
 

Tobiemme

Well-known member
Är det inte vattentanken man ser "överst" på bilden? Jag tolkar i alla fall bilden som att man lyfter av topplåten på maksinen. Å andra sidan är jag ingen expert på Vibiemme maskiner. Eller är det det du menar med droppbrickan?

:blush: jo, jag menar förstås den övre brickan som kopparna står på. sorry.
 

bsod

Well-known member
Ja, denna maskin ser ju onekligen lovande ut!

Och behändig storlek, verkar ju vara trevlig hemmamaskin för inte alltför stora folksamlingar pga de relativt små kokarna. Men just lite mindre kokare är väl egentligen ingen nackdel, vad? Eller vad säger expertisen (KG?)

Jag som nästan hade bestämt mej för en Andreja Premium från Espressomania (13 995:) men nu ser jag ju att en sådan här Vibiemme skulle inkl frakt från DK, bli något billigare...

Jaha, ännu ett I-landsproblem: vilken är bäst/smartast/roligast mm?

Aaaaarghhhh:unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men just lite mindre kokare är väl egentligen ingen nackdel, vad? Eller vad säger expertisen (KG?)

De räcker väl till för hemmabruk. Jag hade personligen gärna sett större ångkokare, bra att ha när man ska ånga upp en liter varm choklad. ;) :)

Bryggkokaren är väl bara bra om den är liten, så att vattnet byts ut relativt snabbt även vid liten omsättning. Men ångkokarens storlek stör mig, av någon anledning tror jag inte att den skulle räcka till för mig, men så har jag aldrig provat den heller.

Undrar hur snabbt trycket faller vid skumning? Någon som testat?
 

Tobiemme

Well-known member
det kanske blir helt missvisande att jämföra med min maskin, men i DomobarSuper HX-versionen faller ångtrycket ganska fort på grund av de stora hålen i munstycket. MEN: trycket kommer tillbaka ganska snabbt också! jag gick och gjorde en liten nattcappu och när skumningen var klar så var ångtrycket tillbaka på max efter 6 sekunder! jag skulle därför inte tro att det skulle vara ett jätteproblem vid de (relativt få) tillfällena man behöver skumma mängder med mjölk hemma i dubbelkokarjunior. men det är bara min gissning.
:coffee:
 

brodo

Member
Efter att Tobiemme gjorde mig uppmärksam på denna maskin har även jag vridits lite bort från Andreja Premium och mot denna maskin eller HX varianten av Junior. Verkar ju mycket smidig storleksmässigt och enligt Risteriet har dem bra prestanda på trots av sina mera blygsamma mått och mindre kokare. Som Tobiemme var inne på med tanke på Juniors storebror skulle även dubbelkokaren återhämta sig relativt snabbt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp