Kör ni hetvatten med blindfiltret?

Videoten

Well-known member
Dags för första genomspolningen av min Silvia.
När ni kör med blindfiltret låter ni då kokaren bli het eller kör ni filter direkt med kall maskin?
 

Bjarne

Well-known member
Samma här. Silvian (på jobbet) och Vetranon (hemma) får inte "nattas" - d.v.s. kallna och torka för dagen utan att ha blivit rengjorda (Bakflush med bara vatten från varm maskin)
 

djneo

Well-known member
Jag kör en vanlig backflush med medel 1 gång varje vecka men aldrig med vatten för slö för det...
 

Buffeln

Well-known member
Jag backflushar med vatten efter varje avslutad körning. Brukar i samma veva hålla blindfilterhandtaget löst (ung. i äntringspositionen) och flusha ca tre sekunder så att vattnet svämmar över i blindfiltret, ett tips jag fick någonstans. Detta spolar både rent spridarfiltret utvändigt och gör rent packningen så att man slipper borsta så mycket. Efter spolningen tömmer jag filtret, drar dit det och backflushar med vatten.
 

GLC

Well-known member
Brukar ha samma teknik Buffeln. Typ knappt sätta dit det, dra åt och sedan rucka lite på det under extraheringen.
 

joeflow

Active member
Rengöringsmedlet löses upp fortare när vattnet är varmt. Tycker själv att det blir renare med lite värme i maskinen.;)
 

JKolmo

Well-known member
Efter varje användning gör jag följande: Borsta runt brygghuvud + packning litegrann med pumpen igång. I med blindfiltret. Portafilter wiggla lite. Häng portfilter m blindfiltret på sniskan i brygghuvudet och låt pumpen gå. Backflusha 3-5 ggr. Klart!
 

Ernst

Well-known member
Varje kväll tar jag ut packning och spridarfilter och diskar det tillsammans med PF. Det sitter utan skruvar så det går snabbt att lossa. Sen blir det väl en backflushning i veckan med rengörningsmedel. Min maskin har ett backflushprogram med fem-sex flushningar så det går ganska smidigt :)
 

Jacob

Well-known member
Väldigt olika metoder alltså, intressant! Men är det verkligen nödvändigt att backflusha efter varje användning? Verkar lite overkill...?
 

demo

Well-known member
jag backflushar min silvia varje dag på kvällen efter avslutad dag.

och en gång i veckan med rengörings medel. och ungefär en gång i månaden tar ja portafilter och filter korgar och sånt i en skål med varmt vatten och rengörings medel låter stå i 5-6 timmar.

Ibland så går ja då o då och borsta me borste runt brygghus och spridar filter fast de svårt och se då "borstskaftet och stråna" är svarta och kaffe är ju oxå mörkt. Så ja ser inte riktigt om de kommer nå kaffe eller inte.

Fast ja märkt att varje gång ja drar åt portafiltret me filterkorg utan kaffe så ser ja att de lossnar kaffe från kanterna in i korgen. Det är lite problem ja har just nu.
 

Bjarne

Well-known member
Verkar lite overkill...?

Inget overkill alls. Se det som den dagliga tandborstningen på dig själv. Rengöring efter dagens slut är bästa sättet att säkra att maskinens livslängd blir så lång som möjligt. Vad den sen skulle göra för smakens skull kan diskuteras, men för att garantera en pålitlig maskin så är det inget kostigt alls.

Jag gör det på min maskin varje kväll. Tar max 2-3 minuter totalt, inkl. borsta rent runt kvarnen. Då vet jag att maskinen är ren och redo dagen efter att ge mig gott kaffe så som jag vill ha det.
 
Jag körde rengöring av min Silvia för första gången igår. Jag satte på blindfiltret ordentligt och läser i guiden jag fått från kaffemaskinen.se:

Alldeles vitt = Kanske rengör lite för mycket
Brunt = Normalt
Kolsvart = Lite för sent


http://www.kaffemaskinen.se/uploads/tips/rengoring.pdf

Hade förväntat mig kolsvart, istället fick jag kristallklart vatten ur backventilen och jag har inte rengjort någon gång sen jag köpte den i början av Januari. Däremot såg jag efteråt i "trayen" (vet inte vad man kallar det, men brickan under det ställe man ställer kopparna när man extraherar) att där hade det hamnat en hel del vatten blandat med rengöringsmedel. Jag återupprepade rengöringen flera gånger, men med samma resultat. Gör jag något fel?

[Edit: Jag hade alltså blindfiltret helt fastskruvat, så ingenting läckte den vägen.]
 

Roby Caffé

Well-known member
Jag körde rengöring av min Silvia för första gången igår. Jag satte på blindfiltret ordentligt och läser i guiden jag fått från kaffemaskinen.se:

Alldeles vitt = Kanske rengör lite för mycket
Brunt = Normalt
Kolsvart = Lite för sent


http://www.kaffemaskinen.se/uploads/tips/rengoring.pdf

Hade förväntat mig kolsvart, istället fick jag kristallklart vatten ur backventilen och jag har inte rengjort någon gång sen jag köpte den i början av Januari. Däremot såg jag efteråt i "trayen" (vet inte vad man kallar det, men brickan under det ställe man ställer kopparna när man extraherar) att där hade det hamnat en hel del vatten blandat med rengöringsmedel. Jag återupprepade rengöringen flera gånger, men med samma resultat. Gör jag något fel?

[Edit: Jag hade alltså blindfiltret helt fastskruvat, så ingenting läckte den vägen.]


Ciao!

Det dem menar med "färgerna" är när du gör med rengörningsmedel annars kommer vattnet i stortsett alltid vara "vitt" ;)

/Roberto
 

Marv

Well-known member
Jag körde rengöring av min Silvia för första gången igår. Jag satte på blindfiltret ordentligt och läser i guiden jag fått från kaffemaskinen.se:

Alldeles vitt = Kanske rengör lite för mycket
Brunt = Normalt
Kolsvart = Lite för sent

http://www.kaffemaskinen.se/uploads/tips/rengoring.pdf

Hade förväntat mig kolsvart, istället fick jag kristallklart vatten ur backventilen och jag har inte rengjort någon gång sen jag köpte den i början av Januari. Däremot såg jag efteråt i "trayen" (vet inte vad man kallar det, men brickan under det ställe man ställer kopparna när man extraherar) att där hade det hamnat en hel del vatten blandat med rengöringsmedel. Jag återupprepade rengöringen flera gånger, men med samma resultat. Gör jag något fel?

[Edit: Jag hade alltså blindfiltret helt fastskruvat, så ingenting läckte den vägen.]

Har du kört sedan i början av jan utan rengöring behövs det verkligen. Körde du bara med blindfiltret eller hade du rengöringsmedel också. Jag skulle rekomendera att backflusha med reng medel.
 
Japp, jag körde med rengöringsmedel. Men det som jag tyckte var konstigt var alltså att det som kom tillbaka till vattenbehållaren ur backventilen var kristallklart och det jag sedermera hittade i vattenuppsamlingsbrickan var blandat med rengöringsmedlet från blindfiltret. Jag hajjar inte hur det kom dit överhuvudtaget faktiskt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp