Min första kopp med nymalet...

Nyteknik

Member
...är det såhär det ska smaka?

Hällde Zoega Espresso-bönor i kvarnen på Coop Forum för några timmar sedan och har tills nu undrat hur stor skillnaden är mot det färdigmalda Lavazza som jag av vanemässig okunskap köpte innan.

Med reservation för att jag häller drygt lika mycket skummad mjölk över kaffet och det faktum att jag är novis, så tycker jag inte att skillnaden är så stor som jag hade hoppats. Gott, men inte mycket godare.

:blush:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...är det såhär det ska smaka?

Hällde Zoega Espresso-bönor i kvarnen på Coop Forum...

Japp, luftade gamla kaffebönor av billigare kvalisort smakar sådär. ;)

Dessutom kan jag tänka mig att malningsgraden kanske inte är helt perfekt finlirad. Lite finare malning kanske skulle bli bättre, eller lite grövre malning. Svårt att prova när man butiksmaler, om man inte maler i flera påsar med lite olika malningsgrad, och märker påsarna med vilken inställning man använde.

Intressant fråga, vad är det för rostningsdatum på kaffebönorna? Alltså hur gamla är de?
 

Videoten

Well-known member
Det är det förstås ingen som vet. Men omsättningen borde ju vara ganska hög på ett sådant ställe. Men osvuret är förstås bäst. Jag måste alltså att ta mig till en liten specialbutik för att få ok kaffe?

Så länge du är nöjd med smaken på kaffet tycker jag personligen det är onödigt att jaga små specialbutiker.
Prova dom olika kaffena på lokala coopbutiken, olika malningsgrader och känn efter vad du upplever i skillnad.

Sen när du gjort det kan du kolla efter specialbutiker, specialkaffen och kvarnar för att mala egna bönor.

Men smaken är ju trots allt som baken (frugan min gillar perkulatorkaffe och jag tycker det smakar päck).

Det jag tycker är gott behöver ju inte du tycka smakar bra och är du nöjd med zoegas bönor finns det ju eg. ingen anledning att betala 300:- kg och mer för ett kaffe du kanske inte uppskattar (fast det är kul att prova runt).
 

Tobiemme

Well-known member
Det är det förstås ingen som vet. Men omsättningen borde ju vara ganska hög på ett sådant ställe. Men osvuret är förstås bäst. Jag måste alltså att ta mig till en liten specialbutik för att få ok kaffe?

nja, du kan försöka lista ut vilket rostningsdatum kaffet har. italienska rosterier brukar datummärka två år framåt. vet inte om det finns motsvarande standard på svenska kaffen men jag vet att vissa brukar skriva ut rostnings- eller packdatum. jag har t ex hittat en Molinari Bio på Ica som var två veckor gammal – den smakade finfint!
däremot skulle jag vilja påstå att en kvarn är helt oumbärlig ifall du vill ha riktigt bra kaffe dag två efter ditt inköp...
 

Englund

Well-known member
Så länge du är nöjd med smaken på kaffet tycker jag personligen det är onödigt att jaga små specialbutiker.
Prova dom olika kaffena på lokala coopbutiken, olika malningsgrader och känn efter vad du upplever i skillnad.

Sen när du gjort det kan du kolla efter specialbutiker, specialkaffen och kvarnar för att mala egna bönor.

Med risk för att framstå som partisk: Jag skulle vända på det hela och börja med att uppsöka en kunnig specialbutik och bli rekommenderad ett eller ännu hellre ett par kaffesorter av olika karaktär. Varför? Jo av både ekonomiska och kunskapsmässiga skäl. Om du först ska prova igenom större delen av, i det här fallet, Coop:s sortiment så kommer du göra av med en del slantar som du inte kommer att anse dig fått valuta för. Det andra är att man som ny i specialkaffevärlden ofta inte har en aning om vilka olika karaktärer ett kaffe kan ha och ännu mindre vilka kaffen man ska välja för att få prova dem....där kommer kunniga specialbutiker in i bilden.

...så frågar du mig så börjar man i specialbutiken och sen när man funnit ungefär vad man söker kan man eventuellt försöka hitta något av liknande karaktär billigare, om nu billigast möjliga kaffekopp är målet. Iofs är risken ganska stor att man kommer att ha coop mfl som nödlösning endast de gånger man inte haft möjlighet att köpa hem kaffe av lite bättre kvalitet ;)
 

keex88

Well-known member
skaffa en kvarn först o främst, att mala kaffet i butiken kanske funkar på den koppen du fixar så fort du kommer hem, men dagen efter då? åker du ner igen och maler nytt då?

bortkastade pengar tycker ja. köp en kvarn istället.
 

PekkaB

Well-known member
Om du tycker att de är för mkt begärt så är nog kaffevärlden ingen plats för dej:)

Vad är det för attityd? :angry:
Började själv med en billig espressobryggare och färdigmalet lavazza och tyckte det var fantastisk bara att kunna få sig en espresso hemma. Insåg att det kunde bli ännu bättre färskmalet och skaffade mig en billig kvarn. Jag menar, smaken utvecklas ju över tid och så får man väl komma vidare allt vad ekonomi och intresse växer. Vem gillade kaffe och skillde på zoega coh löfbergs vid 6?

Välkommen hit Nyteknik till ett forum där du både kan lära dig massor och bli fullkommligt insnöad! :lol:

Röstar på förlaget ovan att gå till en specialbutik (Kanske snålt med dem i Pålsboda? :blush:) och få hjälp att hitta ett gott kaffe och att mala det lagom till din Bialetti. Även om det inte är nördfärskt malet när du kommer hem så kommer du säkert att märka skillnaden mot nåt som maldes i Italien för 6 månader sen... (alternativt Helsingborg!)
 

GORM

Active member
:angry:Instämmer helt med PekkaB: Ge Nyteknik en chans-alla har vi varit nybörjare engång. Även jag köpte Lavazza och andra kaffesorter i större och billigare partier förr. Både i Sverige, Tyskland och Italien. Gick mer på priset än tänkte på rostningsdatum och ålder på bönor. Sen insåg jag att det där med ålder på bönorna var nog bra att kolla opp. I och med inträdet här på detta forum kom insikten om att titta efter när bönorna rostades samt låta smaken gå före priset. Samt variera och prova sig fram i blandningar och bönornas ursprungsländer. Till detta kommer bryggprocessen med malning, tampning, osv som jag fram till för ett år sedan inte hade en aning om när jag körde med min gamla Krupsbryggare och en såndär "kvarn" som hackar sönder bönorna. Ge nytillkomna tid, goda råd och uppmuntran istället för avsnoppning!;)
 

Axel

Well-known member
Nu ger vi Nyteknik en chans tycker jag!
Precis som Englund föreslog bör du försöka uppsöka en specialkaffebutik det allra första du gör. I butiken kan de säkerligen hjälpa dig och förklara skillnaden på bönorna, rostprofilen och hur du bör brygga kaffet och hur de borde smaka. Du kanske till och med kan få lite provet i butiken så du vet hur du ska försöka anpassa din bryggning där hemma.
Är man van vid sitt färdigmalda kaffepaket och har kört på det ett tag är det kanske inte så konstigt att man reagerar på att mala kaffet VARJE gång man ska brygga nytt. Jag tycker det är konstigt att man kan vara vegan och veganen tycker säkerligen jag är konstig!
För att du ska få lite perspektiv så kan jag som "gammal" caféägare berätta hur jag gör med mina bönor;
Bönor somär rostade för mer än 3-4 Veckor slänger vi
Kaffe som blivit malt och inte använt inom 3 - 5minuter slängs.
Varför kan man då fråga sig?
Kaffe är en färskvara, en ganska känslig sådan. Det innebär att smakerna försvinner hela tiden. I orostad form sker det inte överdrivet fort men det sker, i rostad bönform sker det relativt fort och i mald form sker det på sekunder! De oerhört flyktiga aromerna försvinner superfort och är en av orsakerna till varför de kan lukta så oerhört gott kring nymalt kaffe.

Därför vill alla vi "kaffenördar" som dricker kaffe för njutningensskull ha så goda smaker som möjligt och försöker därför få så många smaker som möjligt ner i koppen och inte ut i luften.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Bah, säg den människa som inte började med färdigmalet kaffe, en gång i tiden? ;)

Klart det är nytt med nymalet, det har det varit för oss alla en gång i tiden. Sedan ska man komma ihåg att det inte är ett självändamål att nörda ner sig så totalt det bara går (om man inte vill alltså).

Och jag tycker att istället för att gnabbas....
Nu kör vi en GRUPPKRAM!:coffee:

Eller något sådant.
 

keex88

Well-known member
haha nu blev ALLA emot mig helt plötsligt.

Nyteknik de va inte nåt menat illa mot dej, jag menade bara att de tar bara 10 sekunder och de är nästan ett måste, förr eller senare kommer du oxå tycka de.

De jag menade var att de är inte så jobbigt som de låter, och alla som brjade hacka på mig nu. Ska börja skriva mindre och läsa mer i fortsättningen innan de går överstyr och nån börjar flippa ur på nån annan.

De var inte så länge sen jag insisterade på att bara köra med nymalet då jag inte tyckte de va värt att skaffa kvarn, så de va inte de jag menade. Hela grejen Nyteknik var att jag menar De är MKT MKT MKT MKT lättare än va man tror.

Jag ville inte börja köpa kvarn för jag tyckte de lät för omständigt, men nu så vet jag hur fel jag hadde.
 

Axel

Well-known member
Haha de var ingen som gick emot dig Keex88.
Det är väl bara så att man lätt blir lite avtänd att utforska kaffenörderiet och andra zoner om man får en liten nedstående vink av någon.Vi behöver ju sprida sekten nu när vi börjar få fäste runt om i Sverige. Att vi borde upplysa nyteknik och inte racka ner på honom/henne var inte riktat mot dig utan mot alla inklusive mig själv som ganska lätt rackar ner på robustavänner ;).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,679
Inlägg
155,797
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp