Varians och klumpning mellan olika kaffe

AA

Skottjägare
Dessa ämnen kanske har tagits upp innan och i så fall har jag inte hittat trådarna men hur stor varians i malningsgrad märker ni mellan olika kaffe? Skillnader mellan färska singlar och gamla robusta blends? Mellan färska och färska? Mellan gamla och gamla? Robusta och singlar?

Att det är skillnader vet jag men det som slog mej idag när jag labbade med en påse Segafredo som landat på min bänk var att jag fick ställa kvarnen finare än någonsin för att få fin extration. Kaffet är rostat för ca 8 månader sedan och innehåller robusta. Kaffet jag hade i kvarnen innan var en Yellow Bourbon som rostats några veckor tidigare.
Jag fick ställa kvarnen ca 30grader finare (1/12:s varv eller 5 min på klockan) vilket motsvarar ca 10 markeringar på min kvarn. Normalt så när jag byter kaffe/rost så snackar vi ändringar på 1-2 markeringar.

Efter jag hittat malningsgraden så rann kaffet fint och hade en fin sötma. Inget favvokaffe men det är roligt med varation.

Efter ytterliggare labbande så kunde jag konstatera att detta kaffe klumpar sig mycket mer än mina normala kaffe gör när jag maler. Vad kan detta bero på?
Kan det vara så att den finare malningsgraden gör att kaffet har lättare att klumpa sig? Jag gissar att det spelar roll men det skumma var att när jag ställde kvarnen så den malde grövre, ca 5 markeringar, så klumpade det fortfarande fast jag monterat ner kvarnen och rengjort den.
Har ni upplevt att vissa kaffe har större tendens att klumpa?

Efter ca 30-40 extraheringar så drar jag slutsatsen att robustablandningar typ Segafredon gör sig bäst med klassiska doseringar typ 7g/14g. Sötman blir riktigt stor och en hel del av kärvheten försvinner. Sista 3-4 skotten (15g/24sek/50ml) smakade åt mjölkchokladshållet faktiskt.
Överdosering a la Idido och Aricha är inget för robustablandningar. Inte i mitt tycke i alla fall.

Ha de´

/AA
 

Lars

Well-known member
Både det faktum att blandningen innehåller robusta och det faktum att kaffet inte var helt färskt brukar i sig betyda att man får ställa ner malningsgraden rejält och det kan ju som du själv skriver röra sig om rätt stora justeringar.

När det gäller klumparna så upplever jag att det händer betydligt oftare med blandningar än med singlar, men jag vet inte varför. Troligen påverkar även luftfuktighet mm.
 

Tobiemme

Well-known member
jag slängde precis i en grabbnäve Doge Nero i kvarnen efter att ha kört lite purfärska Åre Pop och Koppi Milestones. Italienaren var rostad 11 november och svenskarna i början av januari. jag fick ställa ned malningsgraden flera steg, vilket inte brukar vara fallet mellan olika singlar eller färska svenska mikroroster. lustigt nog verkade även italienaren malas snabbare, trots finare malningsgrad, vilket åtminstone i mina ögen verkar lite motsägelsefullt. den sistnämnda klumpar sig heller knappt alls, medan de färska svennarna verkar ganska klumpiga hela högen. kanske gäller det framförallt singlar, vilket är det som jag kört mest på sistone.
 

bchi

Well-known member
Jag kanske är fullständigt ute och cyklar nu men jag får ställa ner kvarnen ordentligt när jag använder bönor som är rostade så att de blivit väldigt oljiga.
Har dock inte noterat övriga parametrar de gånger det har inträffat, så... ja... ta det med en nypa salt.
 

bodwigg

Active member
Hemma hos mig klumpar sig färskrostade singlar mer ofta än Italienska blandningar (som ofta inte är så färska). De sistnämnda brukar också malas en aning finare, men det finns även det motsatta förhållandet (speciellt om det inte är robusta i) och jag får stora skillnader hur mycket kaffe som mals på min tidsinställning på kvarnen. En färsk singel kan malas till en normal dos när en gammal italienare fyller med råge.

Jag har tidigare författat ett litet blogginlägg om malningsgrad som ni kan bli förvirrade av.
 

Fabian

Well-known member
Ytterligare en sak jag märkt stor skillnad mellan olika kaffen är hur statiskt det malda kaffet blir. Robustablandningar sprider sig över halva köksbänken, säkert ett helt gram som hamnar utanför. En del singlar blir mer statiska också, men aldrig lika mycket.
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag har inte tänkt så mycket på det men min uppfattning har varit att desto mer nyrostat desto finare inställningar på kvarnen. En dag gammal singel och man kan ha fått ställa in kvarnen så skivorna nästan ligger kloss an. Men det går emot det ni säger ovan........hmm...


Något som jag dock lagt märker till och kanske ni med, är att det ibland kan ändra sig från kväll till morgon. På kvällen kan jag ha haft en inställning och på morgonen så kör jag likadant men då rinner det inte igenom alls samma mängd kaffe). Och det är ju lite intressant att det kan skilja sig så.

En annan sak jag upplever som markant skillnad mellan kaffesorter är hur mycket i millimeter kaffet pressas ihop vid tampning. En del "sjunker" ihop väldigt mycket och en del andra inte alls. Rent spontant skulle jag säga att ljusare rostat och färskt så sjunker det ihop väldigt lite.

//Matte
 

Tobiemme

Well-known member
Jag har inte tänkt så mycket på det men min uppfattning har varit att desto mer nyrostat desto finare inställningar på kvarnen. En dag gammal singel och man kan ha fått ställa in kvarnen så skivorna nästan ligger kloss an. Men det går emot det ni säger ovan........hmm...

i min erfarenhet är det tvärtom: ju äldre kaffet blir, desto finare måste jag mala det för att få det att rinna bra.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp