Seattle - Espresso Vivace - David Schomers place

treefinger

Well-known member
Jag var iväg en sväng till Kanada över jul, men landade i Seattle. Eftersom jag hade hört en hel del om David Schomer kände jag att det kanske inte hade varit helt fel att spana in espressoguruns ställe, Espresso Vivace, när man ändå var i krokarna. Detta var inte ett misstag.

Jag tog en del bilder, men tyvärr var jag rätt uppspelt när jag var där, så bildernas kvalitét lämnar en hel del att önska. Men det kanske är skoj att kika på ändå. Så här kommer snart lite shots. Jag frågade om jag fick ta fram kameran och fota lite. Det var med en ganska bestämd motvillighet killarna lät mig fotografera, men jag tackade och körde på. Tydligen var kollegorna från coffeegeek inte riktigt fullt så trevliga som man kunde hoppas att de skulle vara.. men jag fick efter lite flirtande tillåtelse att fotografera:




en fin rosetta utan krusiduller.




Ett litet hjärta


Grabbarna bakom Synesson!


Stabilt mysig rosetta


Själva baren


Art som pryder väggarna i rummet intill baren.


Lite mer wall art..

Jag var ju tvungen att testa både espresson och cappuccionon. Givetvis kändes det nödvändigt att dessa borde jämföras med vad Stockholm har att erbjuda. Vad var det då som skiljde espresson från David Schomers Espresso Vivace mot det som stockholm har att erbjuda? Jag skulle utan att blinka hävda att det som skiljer är balans. Espresson från Vivace präglas av just balans, inget smakideal, eller vad man ska kalla det, ska stå i första rummet. Istället eftersträvas en balanse mellan sötma, syrligthet, kropp och choklad. Vid en första sipp kunde jag tycka att espresson var lite tråkig, men efter andra klunken kände jag att detta är en espresso jag tror att jag skulle kunna uppskatta dag efter dag, utan att tröttna. Detta är nog styrkan och svagheten med den blandning som Espresso Vivace körde när jag var där. När jag frågade om singlar hänvisades jag till stumptown, som skulle ha nischat sig på just dessa. Espresso vivace körde nämligen bara blandningar när jag var där. Cappuccion var otroligt len och fint utan att för den delen vara tam och tråkig. Snarare självsäker och full av pondus.

Jag är otroligt glad över att jag svängde förbi på Espresso Vivace och längtar redan tillbaka.
 

Marv

Well-known member
Kul reportage, jag har försökt att få tag på kaffe från dem. Intressant också att de fortfarande håller hög klass. Det talas inte så mycket om Schomer nu för tiden så jag
hade börjat fundera på om de hade tappat i kvalitet.
Tack för reportaget....
 

Tobiemme

Well-known member
kul läsning! jag har alltid varit nyfiken på hur hans ställe upplevs av en kaffenörd. nu vet vi! tackar för det. :coffee:

p.s. har du provat att köra hans blandning hemma?
 

treefinger

Well-known member
Roligt att det var kul att läsa.

Nej, jag har ju sålt min Gaggia Classic så jag vetitusan hur jag ska bära mig åt för att få testa blandningen. Den borde peaka imorgon eller i övermorgon, så jag funderar på att kila in på något café och fråga snällt om man kan få testa bönorna där.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Trevligt! Jag skulle verkligen vilja besöka västkusten för en rejäl kafferunda :) Just trevliga espressoblandningar tycker jag saknas i Sverige. Det är mycket fokus på singelkaffe men knappt någon alls på blandningar.
 

Tobiemme

Well-known member
henrik: jag håller med helt om brist på fokus på blandningar. du har väl inte missat Koppis Milestones? en smärre sensation, om du frågar mig. :)
 

Englund

Well-known member
Peter (Treefinger) kom förbi igår med en påse från Dolce från Vivace (rostad 6/1) som vi testade lite fram och tillbaka. Aningen smörig känsla med väldigt låg syra.

Peter donerade resten av bönorna så att vi kan bjuda de som vill prova, så om någon är sugen på att testa finns det nu tillfälle...

(Testade, min vana trogen, att aeropressa bönorna i morse...det var inte helt oväntat ganska misslyckat ;) )
 

treefinger

Well-known member
du är välkommen förbi björkhagen om du villl... ;)

Tobiemme: Tackar för inviten, men det kändes smidigare att springa tvärs över gatan till Englund och testa där. Dessutom är det ju extra skoj att andra kaffenördar kan komma förbi och prova kaffet medan det finns kvar.

Englund: Tackar för att jag fick låna din fina maskin, var riktigt roligt att få testa kaffet.
 

Englund

Well-known member
Gjorde slut på det sista av dina bönor idag och har hunnit bjuda några uppmärksamma forummedlemmar som läst den här tråden. Bönorna blev bättre och bättre...tror de var aningen färska när vi provade + att de fick rinna extremt långsamt i 35 sekunder.

Slutbetyg: Bra, men förväntningarna var något högre än så.
 

treefinger

Well-known member
Roligt att lite forumfolk fick prova. När man får testa utländska blandningar märker man hur mycket bra kaffe vi har i Sverige, tack vare hetsjakten på finkaffe som mikrorosterierna bedriver.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp