Vad dricker ni helst vanligt kaffe eller Americano?

Satyricon

Well-known member
Har med denna tråd som utlösande faktor degusterat några ”americani” under de senaste dagarna. En överraskande aptitlig bekantskap, som jag definitivt kommer att hålla vid liv. Jag kör för tillfället på 100 % robusta (Caffè Bravi Miscela Blu) och kanske är det den höga robustahalten som gör kaffet så lämpat som ”americano”?

Börjar ni med kaffet eller med hetvattnet? Jag gör en dubbel espresso och sprutar sedan ner den heta strålen från ångröret så blandas dessutom drycken om ordentligt.
 

hrbrun

Well-known member
Hmm, nu händer det igen. Livet på forumet får mig att prova något jag förmodligen aldrig skulle gett mig på annars i verkliga livet... Tack :)
 

Coffeehead

Well-known member
Innan jag for ner till Italien så var jag på Caffè Ugo och blev då övertalad att testa americano som de hade på menyn när jag frågade efter något med mer volym än mina gamla vanliga enkla. För mig var detta en helt ny upplevelse och mycket possitiv, de gjorde den på samma blandning som espresson, mestadels arabica. De serverade dock vattnet i en liten kanna vid sidan om och en enkel i en cappuccino kopp så fick man blanda själv. När jag kom ner till Italien så upptäckte jag att de gjorde precis likadant där.
 

Sunschein

Well-known member
Om valet står mellan americano och "vanligt kaffe" så väljer jag absolut americano. Skall ta och testa Long black som verkar vara snäppet vassare ändå, tack för tipset!
 

Lars

Well-known member
Beror helt på bönan/blandningen. Jag dricker americano dagligen, mycket pga att jag då kan få en färdig kopp kaffe på mindre än 1 minut. Om jag har en riktigt bra singel, så kör jag den helst som press/aeropress/brygg i nämnd ordning.
 

helylle

Member
Använder nästan uteslutande min maskin till Americano (trodde jag, men det är tydligen long black)

En dubbel vatten och sen extrahera en dubbel espresso.

Är det någon som rekomenderar en annan blandning än 50/50 ?
 

robbowan

Well-known member
Ang. Long Black (så är det inte ett uttryck jag hört sedan Oz) så undrar jag om det finns några ställen som gör Flat White också?
 

puttec

Well-known member
Det blev banne mig en tydligt skillnad med att börja med vatten o sedan espresso i!

Hur är det möjligt?? Kan det vara creman?
 

Jay

Well-known member
Americano för mig var vanligt jävla bryggkaffe... Så tydligen icke... Det verkar vara en mycket märklig sak att toppa upp en espresso med vatten, och på det sättet röra om den... Long Black bibehåller kaffet på ett betydligt bättre sätt. Creman lägger sig som ett lock och sipprar sedan ner igenom vattnet på ett bra sätt.

Hur är förhållandet mellan vatten och kaffe i en americano? En long black är ungefär 1/4 kaffe 3/4 vatten...

Robbowan - flat white är en typisk australisk dryck som inte har någon motsvarighet någon annanstans. Som jag förstår det så serveras latte i glas och flat white i kopp, men ingen större skillnad i skumhuvud (well, en aning mer head på en latte då...), medan en cappucino utan choklad (ännu en fånig Australisk idé) skulle kunna passera för en latte i kopp... invecklat värre.

I Nya Zeeland har jag hört att man ibland häller en espresso över en skvätt varmt vatten, så att drycken blir vattnigare och ger ifrån sig mjukare aromer (alltså även för mjölkbaserade drinkar), men jag har ingen first hand experience av NZ, så jag ska låta det vara osagt.
 

Satyricon

Well-known member
Testade att exekvera en lungonero, dvs vatten först och sedan espresso, men blev lite trumpen när jag degusterade resultatet. Personligen föredrar jag americano – kaffet först och vattnet sen.

Tar man kaffet sist tycker jag att komponenterna blandar sig dåligt; och rör man om med en sked riskerar man att förstöra creman. Med espresson först och sedan hett vatten på fullt blås från ångröret (det stänker ner väggar och golv ordentligt) bevaras creman och man piskar med lite tur upp ytterligare skum.
 
Tänkte göra mitt första inlägg här för att tipsa om en annan blandning, vet ej om det är rätt men fungerar bra.
En vanlig kopp brygg är i vanliga fall 1.5dl vatten.
Min blandning är en dubbel espresso (2x3cl) och 9cl vatten.
Det är en blandning som de flesta jag känner sveper i sig :)

Kan även passa på att fråga er som vet hur man rattar en semi-auto maskin typ Rancilio el liknande.
Hur gör ni för att hålla koll på rätt mängd vatten osv?
Vääääldigt sugen på att köpa en Rancilio Silvia + kvarn, men är lite bekväm nu med att kalibrera vattennivåer i min DeLonghi 3500.
Är trött på diskmedelsskum (Fungerar väl iof ganska bra om man ska dricka) men vill börja träna på lite latte art och laborera lite själv.

mvh lunk

Använder nästan uteslutande min maskin till Americano (trodde jag, men det är tydligen long black)

En dubbel vatten och sen extrahera en dubbel espresso.

Är det någon som rekomenderar en annan blandning än 50/50 ?
 

Jay

Well-known member
Gjorde ett snabbt test idag och testade en americano och en long black av samma extrahering. Americanon blev aningen rundare i sin smak, men förlorade lite av sin kropp (om nu det går ihop för er, ehhh...). Kanske menar jag mjukare, mer subtil. Smakade mer som blaskigt bryggkaffe...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp