Vad dricker ni helst vanligt kaffe eller Americano?

Videoten

Well-known member
Gjorde för första gången idag en vad jag tror är americano....dubbel espresso och sen vatten från ångröret upp till en rejäl kopp kaffe.

Attans vad gott det var.
Bönan var hemmarostad Rwanda Gatsinga.

Hur gör ni när ni vill ha en hederlig kopp kaffe är det pressen, kaffebryggaren eller kör ni dubbel espresso med extra vatten?
 

josef

Well-known member
jobbet blir det americano, hemma aeropress. Eller vanlig kaffebryggare om det finns tillgång till en bra sådan, rengjord dessutom.

Många kaffen tjänar gott på att drickas som americano, känns som att "spektrat" av aromer sprids ut och det blir lättare att identifiera dem, samt att många kaffen som har nästan stickande syrlighet som espresso blir ganska mjuka som americano. Det finns gott om undantag också där vattnet näst intill totalförstör drycken.
 

Buffeln

Well-known member
Många kaffen tjänar gott på att drickas som americano, känns som att "spektrat" av aromer sprids ut och det blir lättare att identifiera dem, samt att många kaffen som har nästan stickande syrlighet som espresso blir ganska mjuka som americano. Det finns gott om undantag också där vattnet näst intill totalförstör drycken.

Väl talat! Jag håller med till fullo.
 

Videoten

Well-known member
Josef!
Helt rätt där
Jag upplevde att Gatsingan ej föll mej riktigt i smaken som espresso, som latte var den bättre men jag gillade den som .......heter det förresten Americano
Och vad är skillnaden mellan americano och lungo?????
 

Buffeln

Well-known member
Josef!
Helt rätt där
Jag upplevde att Gatsingan ej föll mej riktigt i smaken som espresso, som latte var den bättre men jag gillade den som .......heter det förresten Americano
Och vad är skillnaden mellan americano och lungo?????

Lungo är en långt extraherad espresso, en Americano är en espresso utspädd med varmt vatten.
 

keex88

Well-known member
inte testat americano förrutom på starbucks och de va mest en hel del vatten me lite kaffe smak, som brygg kaffe fast snålt som fan med kaffe i filtret. då kör ja press hellre. gatsinga som press me lite mjölk.. de slår de mesta
 

PekkaB

Well-known member
Vad blir skillnaden på Americano och long black, egentligen? Häller man i väldigt försiktigt i longen, låter bli att röra om, dricker upp kaffet och slår bort vattnet? ;)
Kommer ihåg från kemin att man skulle hälla syra i vatten (SIV-regeln ni vet....), men det var ju för att det inte skulle skvätta upp i ögonen. Borde ju inte vara nån risk, ens med Löfbergs. Så länge man blandar väl borde det rimligen bli samma?
(Lite OT, ursäkta!)
Kör normalt presso för "lättkaffe" men skall testa både Americano och långbläck för ett vetenskapligt test!
 

wesaft

Well-known member
Körde lite oväntat en americano i morse till några mackor med kalvkorv och ost/skinka, satt som en smäck med den goda smaken och med den större volymen.
Mums.
 

jodah

Well-known member
Själv kör jag 3x6 till frukost.

en 6:a espresso, en 6:a hetvatten, en 6:a kall mjölk.

Vad den kan heta på fikonspråk vet jag inte, men jag gillar den:D
 

GLC

Well-known member
Det blir guldfilter hemma! Måste börja köra americanos också, nästan glömt bort att de fanns :)
 

Spider

Well-known member
Inte alls dumt, trodde att Americano är lika gott som den vanliga kaffeblasket jänkarna drycker, men hade fel, jätte gott, det blir några sådana framöver.
Annars drycker jag till 99% doppio, en och annan latte blir det oxå.
 

Mardukas

Member
Brukar köra med en Presso. Kan ibland plocka fram perkulatorn. Classic Festivita brukar fungera bra i bägge fallen.

Kan man om man kör en 6-koppars moka-express full med vatten och bara hälften med nymalt espressorostat kaffe kalla resultatet en americano?
 

bsod

Well-known member
Testade ffg att göra en Americano med min nya maskin. Vad enkelt det var att kunna ta hetvatten direkt ur maskinen och sen köra en enkel direkt i den vattenfyllda koppen.
Skönt att hitta en bra funktion för den kranen, för tevatten kokar jag nog i vattenkokare (för min ångdel i VBM:en är bara 0,75l stor)
Men, vilken härlig överraskning, americanon smakade fantastiskt bra. Vilken skillnad mot surt bryggkaffe - ett bra alternativ att bjuda på till bryggkaffedrickare.
Kanske kan det vara kaffet som gjorde sitt till också: http://www.risteriet.dk/produkter/Ristede_boenner/Espresso_-_Miscela_Uno.html
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag väljer definitivt Americano framför brygg (till och med framför press)!

Fastnade lite för Americano efter det att Josef serverade en gjord på Ididon.

Har testat att göra på lite olika kaffen efter detta, men kontentan är att det blir himla trevligt och gott. Nästan lite som att få en kopp brygg fast det är en espresso.

Jag gör alltid mina på en dubbel espresso i mina cappis-koppar och häller på hett vatten.

Fast nu var det ett tag sedan. Eftersom jag hittat nyckeln till bra mjölkskumning, så blir det ganska mycket av den varan just nu...

//Stefan (som tar sig en aning vatten över huvudet vad det gäller latte-art och försöker med svanar, drakar och annat)
 

robbowan

Well-known member
Vanligt kaffe... Det finns en tid för svagare kaffe och då tar jag hellre en riktigt mörkrostad brygg än en utspädd espresso.
 

puttec

Well-known member
Jag har också börjat att köra en Americano på morgonen. Med rätt blandning så blir det definitivt bättre än brygg.
 

TheJaff

Well-known member
Vad blir skillnaden på Americano och long black, egentligen? Häller man i väldigt försiktigt i longen, låter bli att röra om, dricker upp kaffet och slår bort vattnet? ;)

Jag gjorde exjobb i australien i ett halvår och drack long blacks varje dag, riktigt goda :)

"A long black is a style of coffee, most commonly found in Australia and New Zealand, made by pulling a double-shot of espresso over hot water (usually the water is also heated by the espresso machine). A long black is similar to an Americano, which is made by adding hot water to espresso shots, but retaining the crema and less voluminous therefore more strongly flavoured.

The order in which a long black is made (water first, espresso second) is important; reversing the steps will destroy the crema from the espresso shots.

Short black is an Australasian synonym for the basic espresso."

http://en.wikipedia.org/wiki/Long_black
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp