Dumma frågor kan ställas här!

fotogenicco

Well-known member
Hej!
Som nybörjare i espressovärlden finns det hela tiden endel begrepp och förkortningar som vi nybörjare inte har en susning om, men är så självklara för er andra.

Tänkte nu starta denna tråd där man kan få ställa alla sina dumma frågor, annars får man ju inga svar! :coffee:

Jag börjar med en personlig en:

Vad sjutton är koppning?
Förklara gärna ingående hur det går till osv.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Koppning är lite som vinprovning, fast med kaffe. Kaffeprovning, kan man säga.
Men i övrigt vet jag inte om det behövs en tråd med dumma frågor i det här forumet, man brukar få svar på sina dumma frågor i alla fall.

Jag kan tycka att det är bättre att skapa en ny tråd för varje dum fråga (om man inte hittat svar efter att ha sökt lite i forumet). Då kan man ju redan från början se vad frågan handlar om, och vet om man ska in och skriva ett svar.

Ser man bara att en tråd som heter "Dumma frågor här" updaterats så vet man ju inte om det är en ny fråga, ett svar, en fråga man kan svaret på eller en fråga man inte vet svaret på...
 

fotogenicco

Well-known member
ok, KG.

Själv tyckte jag att man kan spara lite på miljön så det inte blir mängder med nya trådar. Nä skämt åsido.

Just när det kommer nya i massor så åker de andra som kanske även är väsentliga långt ner i listan för fort.

Men men, då hade jag fått svar på koppning iallafall.

Följdfråga:
På bilder man ser så på koppning så står det koppar med kaffe. Hur fungerar det, doftar man först på bönor och sedan dricker?
 

Large

Well-known member
Man använder sig av en kaffeprovarsked som man tar upp en mängd kaffevätska från en kopp och sedan surplar man i sig vätskan från skeden så fort att den sprayas tillsammans med en hel del luft mot gomseglet. Detta gör man för att tydligt kunna känna och särskilja aromerna från smakerna som finns i kaffet.
 
Nybörjare som just blivit med en Silvia.. ;)

Jag har en kvarn från KRUPS och förmodar att den ej maler tillräckligt fint och jag har ej råd att köpa en ny kvarn just nu.. Hört att Silvia är kräsen på malningen och undrar vad och var för färdigmalet kaffe jag kan beställa som passar till Silvian.

Tack på förhand.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...undrar vad och var för färdigmalet kaffe jag kan beställa som passar till Silvian.

Beställ/köp olika malningsgrader av ett kaffe och dela upp det till flera små portioner. Märk upp påsarna och vilken inställning som användes för respektive påse. Testa och se vilken som passar bäst, då vet du varomkring det ska vara för just de bönorna.

Lycka till!

:coffee:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kanalisering och channeling är samma sak på olika språk bara. Det innebär att vattnet tar sig igenom kaffet utan att påverka detsamma. Kanalisering kan uppstå genom att det uppkommer sprickor i det tampade kaffet. För hårt knackande på PFt kan orsaka detta. En annan orsak kan vara en ojämn malning där det kaffegranulatet inte är homogent utan har olika storlek och inte "sluter tätt".

Ett s k naket PF (portafilter) är ett utmärkt verktyg för att se om man har - samt lära sig undvika - kanalisering. Ju prickigare det blir runt maskinen, desto mer kanalisering har man... :)

En bra extraktion har tvingat vattnet att passera allt malet kaffe och under tryck pressat ur smakerna i det.

//Stefan (som har haft en och annan kanalisering i sin dag och inte gillar det alls)
 
Perfekt rubrik för mig.

Min (dumma) fråga är: Hur sjutton är de latte man får om man köper på EspressoHouse, eller liknande, så stora i jämförelse med de jag får till här hemma med min Silvia? Om jag använder stora Portafiltret, maler som man skall o.s.v. och kör 24 sekunder, så skall man väl idealt få c:a 6cl? Är det verkligen det de har i bas till sina stora latte som ser ut som "stor Fanta på McDonald's"? 6cl. espresso?
 

Large

Well-known member
Det finns ju trippelkorgar också, men de kräver naket eller ett extra djupt handtag. Annars kan man väl klämma i två dubbla eller göra dom på lungos.
Ingen aning hur just Espressohouse brukar göra då jag dels inte dricker latte och dels så besöker jag inte deras inrättningar men där har du iaf de alternativen som står till buds.
 

Almapeso

Well-known member
Perfekt rubrik för mig.

Min (dumma) fråga är: Hur sjutton är de latte man får om man köper på EspressoHouse, eller liknande, så stora i jämförelse med de jag får till här hemma med min Silvia? Om jag använder stora Portafiltret, maler som man skall o.s.v. och kör 24 sekunder, så skall man väl idealt få c:a 6cl? Är det verkligen det de har i bas till sina stora latte som ser ut som "stor Fanta på McDonald's"? 6cl. espresso?
Nästan helt säker att de kör med dubbla portafilter. Deras koppar är dock ganska tjocka så det går inte i så mycket som man tror.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad är ett taight skott då?
/HE

För mig är det en extraktion som ger en ganska kort espresso innan det börjar blonda; en ganska hårt dragen (väldigt tunna mussvansar) espresso.

//Stefan (som inte ger sken av att kunna espressoterminologin fullt ut, men som ger sin input iaf)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Något åt det hållet, ja. Får jag (oavsett varför och innan den börjar blonda) ut en kort espresso som dessutom rinner ganska sakta, anser jag att det är en tajt kort espresso.

//Stefan (som inser att han kanske härmed sätter ekvivalenstecken mellan kort och tajt espresso)
 

Daffy Duck

Well-known member
Tight - rinner sakta, 3/6 cl på över 30 s
Kort - avbruten i förtid, dvs mindre något mängd än 3/6 cl

Som exempel, 3 cl på 40 s kallar jag tight. 2 cl på 20 s kallar jag kort.

Så skulle i alla fall jag vilja beskriva det!
 

HE

Well-known member
Då är frågan, kan man känna sig nöjd med ett tajt skott, tänker man, nu ska det bli ett tajt skott. Det blir väl en annan smakupplevelse? För mig blir det mest ofrivilligt, då jag siktar på runda 25s.
Själv så är jag såld på latte så det gör kanske inte så stor skillnad (aj, nu får jag nog smäll på fingrarna ;-) )
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp